- CATS
- Posts
- The Crypto Insider PRO #19: Branding in crypto
The Crypto Insider PRO #19: Branding in crypto
Disclaimer: Tot ceea ce scriem in newsletterul “The Crypto Insider PRO” e o radiografie a industriei asa cum o vedem noi, prin prisma informatiilor care sunt publice pentru toata lumea. Nu suntem in masura sa dam sfaturi investitionale nimanui, prin urmare ceea ce faceti cu propriul capital este o decizie personala.
Inainte de toate, un aspect tehnic: pentru ca e-mailul e destul de lung, Google il va taia si va afisa un mesaj pe care trebuie sa dati click pentru a vedea tot e-mailul intr-o noua fereastra.
Ce este si cum se construieste pana la urma un brand in crypto? Cat e de diferit procesul fata de cel desfasurat in "viata reala"? Ma urmaresc intrebarile astea de prin 2017 si de fiecare data cand am simtit ca sunt mai aproape de un raspuns, un nou trend a venit si mi-a daramat castelul de nisip. Asa am realizat ca exista o constanta in constructia unui brand in crypto: adaptabilitatea la noile conditii ale pietei.
Daca ne uitam la ascensiunea fulminanta a baietilor de la Elrond putem identifica multiple noi pozitionari pe care au fost nevoiti sa le faca. Cand am intrat in contact prima data cu povestea lor, marketcap-ul era sub 40 de milioane de dolari, moneda se chema ERD, avea cateva zerouri dupa virgula si mainnet-ul urma sa fie lansat in mai bine de 6 luni.
Maiar a fost ulterior o noua etapa in ajustarea brandului la noi realitati iar in cazul acesteia, implicatiile au fost majore fiind vorba de o aplicatie cu care utilizatorul urma sa umble in buzunar. A contat enorm modul in care s-a ambalat aceasta noua etapa din evolutia Elrond pentru ca apropierea care urma sa fie stimulata avea un grad destul de mare de noutate la nivelul industriei.
Din multiplele discutii cu Beni, am realizat ca desi modificarile de directie au o cadenta mult mai mare ca in realitate si in crypto, daca vrei sa iti iasa tumba bine, e nevoie de o viziune clar definita pe termen lung. Daca pleci la ghici, ajungi in rabbit holes iar competitia e indeajuns de mare incat atingerea irelevantei e de multe ori ireversibila.
Ajustarile fine cu scalabilitate mare sunt un element definitoriu din DNA-ul proiectelor de succes din crypto. Iar asupra subiectului astuia voi mai reveni in saptamanile urmatoare pe masura ce vom inainta cu Stakeborg DAO.
In piata traditionala e de neconceput ca la o capitalizare de zeci de milioane, brand-ul companiei sa fie unul extrem de fluid. Generatia care e majoritara in crypto nu pare a avea o problema insa cu ajustarea la tinte mobile iar asta ar putea fi un semnal foarte clar si pentru agentiile de publicitate care isi propun sa ramana relevante in anii ce vor veni.
Am convingerea ca in urmatorii ani, pe masura ce business-uri ca Solana, Cardano sau Elrond vor atinge marketcaps de sute de billions si comunitati de zeci de milioane de raving fans, noile trenduri in marketing vor fi date de industria asta care acum pare din exterior mica, exotica si plina de scams.
R
=================================
The Boring $tuff
Daca ai multe kilograme in plus si vrei sa slabesti repede si usor iti poti face o operatie de micsorare a stomacului si in cateva saptamani rezolvi problema cantarului; dar cea de fond ramane. Mindsetul care te-a adus in pozitia de a fi obligat sa recurgi la bisturiu e neschimbat. Starea ta de sanatate se imbunatateste dar nu intr-un mod semnificativ.
Unde vreau sa ajung e ca pentru a rezolva o problema e nevoie sa lucram proactiv din interiorul ei. Pentru a beneficia pe termen lung de ceea ce decurge din disparitia problemei e obligatoriu sa platim sweat equity.
Vedem asta si in crypto unde poate ai avut norocul sa primesti un airdrop de la Uniswap sau ENS dar mai departe, pentru ca nu ai avut dezvoltat tot tool-ingul necesar pentru astfel de setup-uri, te-ai grabit sa vinzi fara sa mai vezi fundamentele acelor proiecte. Reversul medaliei e atunci cand, in cautarea imbogatirii peste noapte, lumea cumpara meme coins si desi a facut 2 sau 3x, nu vinde pana la rug pull. Si asta se intampla tot din lipsa de tooling.
Asta e frumusetea unui DAO: ii rasplateste in primul rand pe cei care inteleg devreme ce urmeaza sa se construiasca si decid sa participe activ la viata cetatii. Pentru ca urmeaza aceasta cale, orizonturile se deschid si din discutiile de pe Discord, de exemplu, incep sa isi dezvolte instrumentele necesare navigarii nu doar in lumea DAO, dar crypto per total.
E un sentiment misto sa dai drumul la un proiect, dar abia astept momentul cand primele initiative ale comunitatii vor fi incurajate si finantare de catre trezoreria Stakeborg DAO. Nu am nicio indoiala ca vom incuba in lunile urmatoare niste mari smecherii :)
Stay safe,
V
==========
Stay Curious
ENS a ajuns la market cap de 1 miliard $. Peste noapte. Sau?
In ultima saptamana numele ENS impreuna cu airdrop-ul gandit pentru comunitatea lor a facut valuri pe intreg Twitter-ul, pe canale de Discord, pe grupuri restranse de Telegram, intre prieteni sau in publicatiile crypto. Toata lumea vorbeste despre cei care au ajuns la un market cap de 1 miliard $ peste noapte. Dar, oare a fost peste noapte?
ENS a fost gandit in interiorul Ethereum Foundation, in 2016 si a fost lansat pe 4 mai 2017, anul acesta sarbatorind 4 ani de la lansarea oficiala. Totul cu scopul de a construi un mod mai usor pentru ca userii sa interactioneze in blockchain. Pentru ca atunci cand cineva ne intreaba cum ne cheama sa nu fim nevoiti sa spunem 0xdAac4D315441BE67b136f163060865FF0493674c ci mai degraba perpetualoptimism.eth. Asa cum in interiorul Revolut sau Maiar avem hero tags, cei de la ENS au implementat un nume de domeniu. Dar care nu exista doar in interiorul unei aplicatii. Ci merge dincolo de. Nu doar ca domeniile .eth pot fi folosite pentru a ne conecta la mai multe aplicatii, centralizate sau descentralizate, dar deja au anuntat implementari prin care ne putem conecta si interactiona cu blockchain-ul cu domeniile noastre clasice de DNS(.com, .org, .ro, etc.).
Este fix genul ala de proiect pornit de oameni pasionati pentru alti oameni care sunt cel putin curiosi. Este genul de proiect care a prins tractiune pentru ca a oferit utilitate si noi(cel putin majoritatea dintre noi), suntem astazi aici pentru ca alti oameni au vazut utilitatea dincolo de oportunitatea financiara, si s-au apucat de construit, fara sa apeleze la investitori ci oferind plus valoare in mod constant si evoluand de la zi la zi.
Impreuna cu Cosmin, am vorbit prima oara despre domeniile .eth pe ENS in episodul 2 din It’s NFTime, pe 28 septembrie. Pentru ca aratau ca cel mai logic de cumparat NFT pe care il puteam lua. Cativa dintre voi, cei care ne urmariti pe Youtube, ati rezonat cu ideea si ati trecut la actiune(felicitari!). Desi atunci nu stiam nici noi si nici voi despre un viitor airdrop. Ci doar am decis ca ne place ceva si am vrut sa ne luam si noi o adresa. Sau mai multe. Unii am vrut sa avem ceva al nostru, descentralizat si asta sa fie unul dintre primii pasi din viitorul pe care o sa il avem in Web3. Altii au vazut oportunitatea dincolo de acest lucru si v-ati gandit, la fel cum si Cosmin dadea exemple, la oamenii care au avut de castigat in trecut pentru ca au rezervat domenii de .com sau chiar .ro si le-au vandut cu profituri frumoase in viitor. Sau cel putin au incercat.
Pe 1 noiembrie, in momentul in care cei de la ENS au anuntat ca va fi un airdrop pentru cei care au o adresa .eth, m-am si bucurat(fara sa am habar ce o sa insemne asta dpdv financiar) si pe de o parte am fost si trist ca amanasem de vreo luna sa mai iau inca o adresa pe care pusesem ochii. In secunda aia m-am regasit fix intr-un sentiment de deja-vu si mi-au trecut prin cap toti oamenii care au pus intrebarea: daca ma abonez acum la newsletter-ul PRO, primesc si eu airdrop? La fel ca cei care erau suparati ca nu au dat claim gratuit la Loot, care ulterior ajunsese la un floor price de 12-15 ETH.
Pentru ca in domeniul asta fix asa se intampla. Sunt rasplatiti early adopters. Cei care se implica. Cei care incearca. Cei care folosesc produse. Cei care isi asuma si fee-uri doar pentru a interactiona cu un produs. Cei care citesc newsletters. Sau macar le citesc pe cele free. Sau mai mult, isi asuma un abonament lunar pentru a fi si mai conectati. Sau, in cazul nostru, ce sa mai zicem de Founding Members? Oameni s-au abonat la newsletter-ul PRO platind dublul abonamentului anual. Fara sa stie ca va fi ceva extra vreodata. Ci doar pentru ca asa au simtit. Sa fie parte dintr-un club restrans. Sau sa ajute. Sa puna umarul. Sa contribuie. Sa ne dea un cec in alb(intr-adevar, dupa ce timp de aproape un an vazusera cam ce inseamna Stakeborg).
Tot ce s-a intamplat la ENS mi se pare ca vad deja a doua oara(sigur, la alt nivel), dupa ce am vazut initial la Stakeborg DAO. Aceleasi lucruri. Bootstrapping, oferind calitate constant, crescand comunitati, fiind implicati in comunitati, construind un produs(incepand cu cel educational in cazul nostru, cand lumea tot intreba: bine bine, dar ce face Stakeborg?). Fara private-sale, pre-sale, public-sale. Ci cu ajutorul comunitatii. Cu acelasi scop: descentralizare. O colonie digitala in care sa oferim toti plus valoare. De 2 saptamani deja continutul din jurul Stakeborg nu mai vine doar de la o echipa restransa, ci e plin de oameni smart din comunitate care simt nevoia sa contribuie pe canalul de Discord. Nu ati aparut peste noapte. Erati acolo. Asteptati doar un vehicul prin care sa va faceti auzite si implementate ideile.
Si astfel de proiecte nu pleaca decat de la ideea ca impreuna putem sa contribuim mai mult. Si mai repede. Si mai smart. Dar, asa cum spune si brantly.eth, omologul lui Cornel de la noi, ca operational ninja al ENS:
Aceste DAOs pornesc cu gandul ca intr-o zi, suficient de multi oameni se vor implica pentru ca guvernanta proiectului sa fie una sanatoasa, si majoritatea sa ia deciziile cele mai bune pe termen lung. Fata de o companie clasica, e contraintuitiv sa pornesti un DAO, pentru ca nu poti sa pornesti la drum cu gandul ca vei controla tu tot sau ca vei taia si spanzura cand va fi cazul. Poti doar sa pornesti cu ideile tale si apoi, sa te lasi, fix ca la concertele rock, purtat pe mainile comunitatii, dupa ce ai avut incredere sa te arunci.
Inainte sa fie cool, proiectele sunt mici. Iar in momentul in care explodeaza, apar si oamenii la coada. E fix si cazul ENS. Inainte de ideea de airdrop, in general erau 1000-1500 adrese noi .eth inregistrate zilnic. Cu un record de 3k de adrese. Pe 8 noiembrie, in momentul in care s-a vazut cat valoreaza tokenii oferiti ca airdrop, numarul adreselor inregistrate a explodat, sarind de 7k pe zi:
Colegul nostru Calin a share-uit un tweet astazi cu noi, al celor de la Dune Analytics, care au facut o analiza pe cifrele de le ENS. Au fost peste 137k adrese eligibile, dintre care peste jumatate au facut deja claim. Majoritatea au avut de dat claim la intre 50 si 300 tokeni, pe cand maximul a fost de putin peste 1000 tokeni pe adresa. La 55$/token la ora articolului that’s a lot. Si probabil ca va insemna mult si in viitor, pentru alte proiecte care vor face airdrops asemanatoare, pentru simplul motiv ca nu vor fi foarte multi early adopters.
Pentru ca cei mai rasplatiti vor fi cei care vor intra in joc. Si nu cei care vor mima jocul. Chiar ieri am vazut in newsletter-ul nostru free un thread cu cateva idei despre cum ati putea interactiona cu proiecte care e posibil sa faca airdrops in viitor:
De ce nu vor face multi asta? Pentru ca trebuie sa pui skin in the game. Sa pleci pe fir. Sa intelegi ce ai de facut. Sa platesti fees. De mai multe ori. Fara sa ai nici o garantie. Si pentru ca sunt publice recomandarile astea, e foarte posibil sa le vada si founderii respectivelor proiecte. Si sa ia decizia sa schimbe ceva in regulile de aridrops. Daca ele vor exista.
Dar, unul dintre cele mai bune tweets pentru viitoare posibile airdrops pe care l-am vazut, ne invata sa ne uitam la tokenii din airdrops nu (doar) ca la profituri. Ci sa vedem dreptul la vot, utilitatea si puterea, precum si responsabilitatea care vine la pachet.
Dar, pentru a fi parte din paradigma Web3, e nevoie sa ne implicam. Sa testam, sa participam, sa votam, sa ne aducem prietenii alaturi si sa ne facem alti prieteni, sa fim parte din comunitate/i si sa avem o voce in interiorul ei/lor. Putem incepe cu Discord-ul Stakeborg DAO. Si, facand toate astea, probabil wagmi. Pana atunci,
Ramaneti curiosi,
Endi
=================
Prin ochi institutionali
Un rezumat al zilei de 10 Noiembrie
Pe 10 Noiembrie, FED a anuntat cele mai recente date oficiale privind inflatia din SUA: 6.2% crestere in Octombrie (vs. nivelul din anul precedent), un nivel al inflatiei record din 1990 pana in prezent. A fost a cincea raportare lunara consecutiva cu o inflatie peste valoarea de 5%.
Aceste date au intrecut previziunile analistilor care se situau la nivelul de 5.8% si a intarit sentimentul ca pietele nu aveau priced-in un astfel de eveniment in totalitate. Efectele s-au vazut imediat: actiunile pe segmentele tech si high growth au suferit o corectie (temporara), iar randamentul la obligatiunile pe termen scurt (pe 2 ani) a crescut, reflectand asteptarile participantilor in piata ca FED va trebui sa ridice nivelul dobanzilor mai rapid pentru a combate efectele inflatiei (reamintim ca FED are un mandat dual prin care trebuie sa se ocupe concomitent de stabilitatea preturilor in piata si de obtinerea unui nivel maxim al ocuparii fortei de munca. In discursul de la inceputul lunii Noiembrie, Powell a evidentiat ca la al doilea element inca mai este de “munca”). Un efect concomitent a fost si cresterea DXY (ca urmare a asteptarilor de crestere a dobanzii mai timpurie si a relatiei de interest rate differential), dolarul ajungand la niveluri record fata de euro (in ultimele 16 luni) si lira sterlina (in ultimele 11 luni).
Bitcoin s-a comportat ca un inflation hedge si store of value, avand o crestere in primele aproximativ 2 ore ce au urmat anuntului insa, efectele cresterii DXY si o serie de lichidari de longuri au fost printre factorii ce au contribuit la o scadere a pretului. Intr-un articol precedent (TCI PRO #14), raportul Bank of America evidentia existenta unui nivel de corelatie ridicat intre pretul Bitcoin si CPI (inflatia) – acest nivel nu implica o cauzalitate, ci doar o relatie statistica semnificativa intre cele doua.
Pe partea de futures, open interestul (valoarea totala a pozitiilor deschise exprimata in USD) crescuse (in special pe Binance) impreuna cu o crestere a funding rate-ului ce implica existenta preponderenta a pozitiilor long. O dislocare mai semnificativa a pretului a indus o cascada de lichidari de pozitii long si o corectie a pretului.
Si curatarea...
Un numar de flaws ale indicelui BTC.D
BTC.D sau Bitcoin Dominance index este o masura (un calcul) a valorii capitalizarii Bitcoinului raportata la valoarea intregii capitalizari a pietei crypto (BTC.D = Bitcoin MarketCap / Total MarketCap). Este un indice ce indica, printre altele, directia de evolutie a altcoinurilor vs. Bitcoin.
Cateva posibilitati de interpretare ale BTC.D sunt exemplificate mai jos:
Daca BTC.D creste atunci valoarea alts, per total, scade fata de Bitcoin
Daca Bitcoin creste in acest timp atunci alts fie cresc intr-o proportie mai mica, stagneaza ori scad.
Daca Bitcoin scade in acest timp atunci alts sufera o scadere mai mare.
Daca BTC.D scade atunci valoarea alts, pet total, creste fata de Bitcoin
Daca Bitcoin creste in acest timp atunci alts cresc intr-o proportie mai mare.
Daca Bitcoin scade in acest timp atunci alts fie sufera o scadere mai mica, stagneaza ori cresc.
Datorita constructiei MarketCapului (Pret * Circulating Supply) impreuna cu particularitati ale pietei crypto apar cateva posibile flaws-uri in calcularea indicelui.
Includerea stablecoins in Total MarketCap
Stablecoins-urile reprezinta transpunerea in spatiul de active digitale a monedelor fiat. Ne putem gandi la MarketCapurile acestor stablecoins ca fiind totalitatea banilor ce stau pe margine si asteapta sa li se dea o directie investitionala. Un argument pentru includerea acestora ar fi ca sunt deja intrati in “sistem” si ca principalul target al lor ar fi achizitia unui alt activ digital (alt target ar putea fi si constituirea de margin intr-un contract derivat) si, implicit, valoarea lor s-ar translata in valoarea activului cumparat. Pe de alta parte, un contra-argument ar putea indica faptul ca in calcularea indicilor din bursele traditionale (S&P 500, FTSE 100, MSCI Emerging Markets) nu se tine cont de cantitatea de bani gheata pe care oamenii o au intr-un moment ori de cea aflata in conturile de Revolut. De asemenea, intr-o situatie extrema, daca toate alts-urile ar fi transformate in stablecoins atunci Bitcoin ar fi singurul activ ce se tranzactioneaza insa, BTC.D ar ramane constant.
Problema de double counting a unor active
Anumite asseturi crypto au nevoie ca investitorii sa ofere un alt asset crypto drept colateral pentru ca primele sa poata fi mintate. Este cazul WBTC sau DAI. Astfel, cantitatile de BTC si, respectiv, ETH utilizate ca si colateral apar si in calculul capitalizarii asseturilor individuale, dar si in valoarea capitalizarii WBTC si DAI.
Problema cantitatilor de monede pierdute
Un articol de la Decrypt de la inceputul anului mentiona ca c.3.7m de Bitcoin ar fi nemiscati de mai mult de 5 ani si o cantitate dintre acestia ar putea fi considerata pierduta. Aceasta cantitate pierduta de BTC ar putea fi redusa din Circulating Supply pentru a avea o acuratete mai mare asupra MarketCap-ului insa, este destul de dificil sa se afle valoarea precisa de monede disparute. Circulating supply-ul oricarei monede poate fi afectat de acest lucru.
La momentul scrierii acestui articol, BTC.D este 41.2%, conform Coingecko. Excluzand stablecoins mari (USDT, USDC, BUSD, USDP) si activele mari colateralizate de alte crypto (WBTC si DAI) ajungem la un BTC.D de 43.3%.
Adevarul este ca, fiind inca intr-o faza incipienta a institutionalizarii metricelor dupa care urmarim industria, vor persista parerile multiple asupra anumitor indicatori dupa care ne ghidam in piata.
Razvan
===================
Altcoin Pulse PRO:
Tokemak
Una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta sectorul DeFi in acest moment este modelul de atragere a lichiditatii sustenabile. Pentru a atrage lichiditate, in general, proiectele apeleaza la o metoda prin care isi folosesc propriile monede sub forma de incentives.
In multe cazuri, acest sistem accelereaza adoptia fata de protocolul pe care il foloseste, prin proiectarea unui mediu in care liquidity providers sunt multumiti de recompensele pe care le primesc, utilizatorii pot folosi lichiditatea din piata pentru swaps, lending & borrowing sau ce ofera protocolul, iar echipa din spatele proiectului isi urmeaza firul narativ.
In acest scenariu avem mai multe minusuri. Folosirea monedei native ca recompense pentru cei care ofera lichiditate protocolului creeaza inflatie deci presiune de vanzare constanta, care trebuie contracarata prin mecanisme deflationiste sau interes mare din partea investitorilor.
Al doilea minus este ca acest nou capital care ajuta protocolul sa se lanseze si sa devina stabil este loial pana in punctul in care vine o oportunitate mai buna. Deci, in orice moment, poti pierde o parte din lichiditatea care ajuta la pastrarea stabilitatii.
Un alt minus ar fi ca, odata ce se termina perioada de liquidity mining, trebuie sa duci proiectul pana in punctul in care ofera recompense destul de bune prin intermediul taxelor.
Asa a aparut o noua clasa de proiecte din DeFi, care experimenteaza cu propria arhitectura economica cu scopul fundamental de a rezolva aceste probleme ale lichiditatii.
Unul dintre aceste proiecte este Tokemak, care incearca sa creeze lichiditate sustenabila printr-un protocol de market making descentralizat.
Cum functioneaza Tokemak?
Tokemak functioneaza pe baza a ce numeste echipa reactoare de lichiditate. Fiecare reactor e compus dintr-o pereche de tokeni cu un asset (ETH, UNI, etc.) si Toke (moneda celor de la Tokemak), in care liquidity providers adauga doar prima parte, assetul.
Mai departe, detinatorii de Toke pun la staking aceasta moneda in cadrul reactoarelor si tot ei (numiti Liquidity Directors in interiorul proiectului), directioneaza lichiditatea in diverse locuri (Uniswap, Sushiswap, etc.). Prin aceasta metoda, protocolul pastreaza controlul asupra directiei lichiditatii.
Tokemak ofera recompense in Toke pentru liquidity providers si liquidity directors, dar isi pastreaza yieldul. In felul acesta, pe termen lung, protocolul va genera prin yield sau parteneriate tokeni non Toke (Sushi, Uni, etc.) astfel devenit auto sustenabil prin valoarea intrinseca data de propria trezorerie, similar cu Olympus DAO, din moment ce ambele proiecte incearca o rezolvare a acelorasi probleme din DeFi.
Reactoarele create initial (Genesis pools - ETH si USDC) au ajuns la TVL de peste 200 de milioane de dolari, urmand ca alte reactoare sa fie create pe masura ce comunitatea va vota acest lucru.
Moneda $TOKE:
Circulating supply 100.000.000
Total supply 6.239.525
Utilitatea principala a monedei Toke este clara, fiind o piesa principala in toate procesele care compun protocolul Tokemak.
Moneda poate fi cumparata ca o forma de lichiditate tokenizata, in sensul ca reprezinta abilitatea de a stabili flowul capitalului din reactoare.
Tot prin Toke este formata structura DAO prin care comunitatea poate participa la evolutia proiectului in timp.
Concluzie:
Tokemak este unul dintre proiectele care experimenteaza si inoveaza pentru a face din spatiul DeFi un loc mai stabil. Lichiditatea este elementul principal care alimenteaza acest segment al pietei crypto iar cei care vor fi pionierii in conturarea unei arhitecturi economice mai sustenabile vor avea o rezonanta puternica in perceptia intregii comunitati.
Momentan suntem in fazele incipiente ale acestui nou narativ, dar este foarte posibil ca cei care au fost la linia de start sa ajunga in 1-2 ani ce reprezinta Uniswap pe AMM-uri sau Aave pentru platformele de lending and borrowing.
Chiar daca majoritatea inovatiilor in DeFi ne pot da senzatia de complexitate la inceput, pe masura ce o idee prinde forma si demonstreaza ca parametrii de functionare sunt mai bine calibrati pe nevoile acestui subdomeniu, viteza catre adoptie poate fi uriasa.
Nu putem sti in acest moment, daca Tokemak va fi printre protocoalele care va rupe status quo-ul din zona de liquidity mining, dar eu zic ca merita sa ii urmarim parcursul.
Hustle with passion.
Andrei
=================================
Reply