• CATS
  • Posts
  • The Crypto Insider PRO #23: WAGMI starts with "Make it till you make it".

The Crypto Insider PRO #23: WAGMI starts with "Make it till you make it".

Disclaimer: Tot ceea ce scriem in newsletterul “The Crypto Insider PRO” e o radiografie a industriei asa cum o vedem noi, prin prisma informatiilor care sunt publice pentru toata lumea. Nu suntem in masura sa dam sfaturi investitionale nimanui, prin urmare ceea ce faceti cu propriul capital este o decizie personala.

Inainte de toate, un aspect tehnic: pentru ca e-mailul e destul de lung, Google il va taia si va afisa un mesaj pe care trebuie sa dati click pentru a vedea tot e-mailul intr-o noua fereastra.

Proiectele din crypto sunt niste puzzle-uri cu piese mici aflate in interiorul unui puzzle imens format din bucati minuscule.

Exista oameni tehnici si bine-intentionati care isi sufleca manecile si se apuca de treaba, dar dupa o perioada realizeaza fie ca nu le ajung banii, nu au finantare, nu au un produs care sa aiba cautare sau se lovesc de realitatile dure ale unei industrii in care business developmentul continua sa fie cea mai importanta punte spre vizibilitate si succes.

Sigur, exista si exceptii, dar numarul de initiative bune care totusi esueaza este imens.

E asta foarte diferit fata de lumea start-upurilor? Da si nu. Da pentru ca in crypto avem proiecte care ajung la 100 de milioane mcap inainte sa miste un pai si nu din punct de vedere statistic. Sa construiesti un business e greu in orice domeniu. Ai nevoie de o paleta larga de talent, mindsetul potrivit, timing sau tupeu, un mix de caracteristici care nu se gaseste usor.

Scria Vlad intr-un newsletter recent despre episodul numit Swingby si mi-am amintit de o discutie pe care am avut-o prin aprilie-mai cu ei despre importanta aparitiei pe Messari. Costurile nu erau excesiv de mari ( in jur de $10.000 daca imi amintesc bine) ca sa fii acolo in lumea buna alaturi de REN, RUNE sau Badger DAO. Raspunsul a fost "we decided to focus our resources on tech development right now" ca si cum era o ecuatie de "ori-ori".

Aici se joaca meciul pentru cele mai multe proiecte crypto: sa inteleaga ca pentru a capitaliza o fereastra de oportunitate solutia e "si-si" nu "ori-ori". Iar ce a facut Beni&co la Elrond e dovada vie in sensul asta.

Cand esti "make it till you make it" intr-o industrie unde merge si cu "fake it till you make it" sansele sa reusesti cresc exponential.

Stim ce avem de facut pentru Stakeborg DAO si $STANDARD.

R

=================================

The Boring $tuff

75% din toate intrebarile pe care le primesc pe canalele de social media sunt despre ce sa se cumpere. "E x mai bun ca y?" sau "Ar trebui sa vand asta ca sa iau cealalta?". Initial incercam sa dau un raspuns, dar ulterior realizam ca lipsesc o sumedenie de date. Cati bani are persoana respectiva la dispozitie? Ce a cumparat pana acum si cand? Care ii este orizontul de asteptare? E din generatiile digital-first care inteleg faptul ca blockchain si crypto sunt aici pentru a ramane dincolo de orice speculatie in ceea ce priveste pretul?

Toate sunt intrebari importante cu atat mai mult cu cat cei mai multi dintre investitori isi doresc sa fie activi desi nu au timp pentru a o face. Unora nici macar nu le place. Sa stii ce nu stii sau ce nu ai timp sa ajungi sa stii e o superputere in crypto.

Am stat 6 luni in Torun, Polonia, cand eram in anul 3 de facultate. Pentru ca ma plictiseam grozav, m-am gandit sa studiez mai atent trading-ul pe Forex. Stiam cateva lucruri de baza asa ca m-am pus pe treaba. Dupa cateva saptamani am devenit obsedat de multitudinea de posibilitati si combinatii. Din putinii bani pe care ii aveam am inceput sa si tranzactionez. Eram chiar si profitabil.

Am strans atunci un tom de 120 de pagini de notite si observatii pe care apoi le-am tarait dupa mine pe oriunde m-am tot mutat. Scopul nu era sa le recitesc ( probabil basics-urile au ramas aceleasi) ci sa nu uit ca la un moment dat in viata mea trebuie sa revin in lumea fascinanta a pietelor.

Atunci m-am lasat pentru ca am realizat ca nu aveam timpul necesar ca sa o fac temeinic. Peste ani, via crypto, am intrat din nou pe circuit si de atunci nu m-am plictisit niciodata. O sumedenie de lucruri am invatat in ultimii 3-4 ani, dar unul din cel mai importante e referitor la importanta risk managementului. Tot reglajul fin e de acolo.

Daca nu ai timp de reglaje fine, solutia e mereu o expunere pasiva si/sau DCA intr-un asset sau un basket de asseturi cu fonduri de care te poti lipsi.

Stay safe,

V

==========

Stay Curious

wagmi

 

Pe scurt, e cea mai buna explicatie pe care o poti da cuiva curios despre web3. Cuiva curios pe bune. Nu exista un sfat mai bun decat fix asta: daca vrei sa intelegi ceva, apuca-te sa faci. Macar sa faci parte dintr-o comunitate. Altfel o sa crezi intotdeauna ca nu e pentru tine. Dar cum descoperi ce e pentru tine daca nici macar nu incerci?

Plecand de la tweet-ul de mai sus, gasiti cateva recomandari. De DAOs asupra carora merita sa va interesati. DAOs care sunt impartite pe domenii de interes. De la cultura, la comunitate, la DeFi, devs, muzica, sport, brands, media, research, fotografie, orase, sau chiar cu focusul pe DAOs in general.

Nu am petrecut atat de mult timp incat sa intru intr-un rabbit hole la fiecare. Insa cand petreci suficient de mult timp intr-o comunitate cum e a noastra, uitandu-te si in alte parti, iti dai seama destul de repede, chiar si ochiometric, daca stai pe ceva sau nu. Iar noi, cu Stakeborg DAO, stam pe ceva!

 

Nu sunt putini oameni inteligenti care totusi (inca) nu au reusit in viata. In special pe plan financiar. Pentru ca tine si de alte lucruri. In special de mesajul pe care l-a purtat pe el Cosmin in interviul cu Vlad la ultimul The Stakeborg Talks: GET SHIT DONE. Si poti sa faci mult mai bine lucrurile sa se intample atunci cand ai drive-ul ala care iti spune ca esti in locul potrivit. Acel gut feeling. Intuitia ta. Intuitie care nu e deloc intamplatoare. Vine din tot bagajul unui om, indiferent ca la nivel constient sau nu. Iar eu imi amintesc momente din trecut, in care ma trezeam si ma gandeam: oare azi ce s-o mai intampla? Acelasi lucru e valabil si acum. Diferenta majora e ca inainte era pe principiul “ce s-o mai intampla nasol azi?”, iar acum la “cum o sa mai fiu surprins (si) azi?” Diferenta intre “din cauza” si “datorita”.

Revenind la acel gut feeling, pana sa intri prea mult in profunzime, desi nu reflecta intotdeauna (toata) realitatea, adevarul e ca primul metric care iti confirma sau nu chestii e dat de cifre. Exista DAO’s cu zeci de mii de followers pe Twitter, zeci de mii de oameni pe Discord, sau un market cap de zeci de milioane $. Evident, avand in vedere de cat de la inceput sunt lucrurile, e tare imbucurator sa vezi totusi atat de multi oameni implicati in intreg fenomenul. Si doar fiind multi si lucrand impreuna, invatand unii din experientele(atat placute cat si neplacute) ale celorlalti, vom creste intreaga industrie.

Dincolo de aceste cifre de mai sus, oricat de subiectiv as fi, imi permit totusi sa spun ca, din ce am observat, cel mai important lucru pe care il avem in comunitatea Stakeborg DAO este energia din interiorul comunitatii. E o energie smart. Chiar daca “cifrele” arata ca (inca) nu avem zeci de mii de followeri pe Twitter(suntem aproape 2k) si pe Discord suntem “abia” 3.5k, ei bine, interactiunea dintre membrii este incredibila. Desi sunt DAOs cu de 10 ori mai multi followers la multe dintre tweets nu sunt likes din 2 cifre. Pe Discord la fel, nu exista atat de multa “forfota” constructiva. Sa nu mai vorbim stakeborgdao.xyz. Iar energia asta e destul de clara oricui, pentru ca din ce in ce mai multi oameni aloca, dincolo de activitatile zilnice ale fiecaruia, ridicol de mult timp web3-ului. Iar apoi, vin cu idei si se implica activ in Stakeborg DAO. Cam asa:

 

De ce se intampla asta?

  • S-a “construit” mai intai comunitatea si mai apoi, pe bazele unei fundatii puternice, a venit produsul(care de fapt nu e unul singur, ci o alta fundatie pentru alte viitoare proiecte/produse);

  • Faptul ca plecam dintr-o tara mica precum Romania, a venit ca o manusa pentru oameni sa creeze relatii si sa gaseasca mult mai multe puncte comune - de la glume si pana la istorie, iar acum, de cand cu ghildele si primele meetups care se coc, cred ca efectul va fi fix unul de gaz pe foc;

  • Pentru ca suntem tare tare departe de grupurile si mentalitatea care promoveaza un FOMO continuu, ci promovam constant crypto educatia(are include multe altele), oameni buni se alatura constant, decid sa ramana si, mai important, decid ca vor sa puna umarul.

Si ce imi spune mie in continuare acest gut feeling? Ca asa cum noi am construit o fundatie pe care comunitatea a putut sa se aseze, asa construieste acum comunitatea o fundatie pentru momentul in care lucrurile vor scala. Desi e ciudat sa folosesc viitorul cand scriu despre asta, pentru ca deja se intampla. Sunt atat de multe lucruri pe care le avem de invatat de la celelalte DAOs, si in general din web3, insa efectiv simt ca daca ar fi un cuvant prin care sa descriu ce se intampla, ei bine as spune un numar: 300. Fix ca in film! Si nu pentru ca ne-am “duela” cu cineva sau pentru ca trebuie sa fim mai buni. Doar pentru ca facem parte din ceva mult mai mare decat fiecare luat individual.

Core team =< core community

Vor fi oameni din comunitate, care prin calitatile, implicarea si entuziasmul lor, cel mai probabil se vor alatura core team. Dar, desi poate suna ciudat acum, probabil ca anii urmatori ne vor arata ca cea mai interesanta parte a calatoriei e sa faci parte din core community. Sa fi contribuit acolo in fiecare zi si sa fi avut skin in the game. Sa fi participat in ghilde, sa fi venit cu idei, sa fi intrat in call-uri vineri seara(proud of you!). Sa te fi organizat. Sa fi ajutat la organizarea altora. Sa simti ca esti din poveste. Sa stii ca esti din poveste. Si, atunci cand scrii un mesaj pe Discord, ceilalti sa stie cine esti tu in toata povestea asta. Chiar daca pare cool ca membrii echipei sa stie cine esti, e si mai cool ca membrii comunitatii sa stie cine esti. Pentru ca asta cea mai scurta cale ca si echipa sa afle cine esti!

Pentru ca da, pentru noi, cei din bula noastra, e destul de clar ca web3 e aici sa ramana. Dar succesul fiecaruia in parte tine doar de implicarea fiecaruia. Si inca o data, succesul fiecaruia in parte, in cazul asta, tine de succesul comun. Pentru ca daca esti aici - indiferent ca implicat sau nu, si lucrurile nu ies cum vrei tu, nu e vina celorlalti.

 

Am vazut in ultimele zile cateva schimburi de idei pe Discord, care arata, inca o data, maturitatea comunitatii. Concluzia fiind ca cei mai multi au inteles de ce a luat fiinta si ce poate sa faca Stakeborg DAO. Si, mai ales, ce nu poate sa faca. In primul rand nu poate sa faca tot. Dar, cu siguranta, acolo unde va putea, se va implica. Insa asta va decide comunitatea. Ce ne bucura ca ati inteles foarte bine este ca nu ne putem ocupa de 777 lucruri simultan si sa avem pretentia ca macar unul sa iasa foarte bine. Asta imi aminteste de o discutie recenta cu Vlad, pe care nici nu mai stiu ce l-am intrebat(cred ca il invitasem intr-un call sau ceva), si mi-a zis foarte clar ca si-a taiat multe lucruri de genul din agenda, pentru ca vrea sa se concentreze si mai mult pe viitorul si nu doar pe prezentul Stakeborg DAO.

De aia si suntem unde suntem azi, pentru ca inca din trecut, a axistat focus pe planuri de viitor si pe executie in prezent. Cu multa bucurie observ ca acelasi lucru se intampla si in comunitate. Iar in foarte multe dintre discutii, apare cuvantul educatie.

Si, dupa cum spuneam mai sus, oamenii simt atunci cand se alatura unui proiect legit, si atunci merg cu pieptul in fata si promoveaza organic, pentru ca nu promoveaza o organizatie/un proiect/o miscare/un DAO, etc., ci isi promoveaza propriile idei si valori, acum doar stiind ca nu sunt singuri in calatoria lor:

In plus, tocmai pentru ca se alatura din ce in ce mai multi oameni cu principii sanatoase, chiar si atunci cand (doar) apare ideea unor divergente ulterioare, educatia - fundatia pe care construim de peste un an, este cuvantul la care ne ducem prima data.

Primim destul de multe mesaje, atat pe social media, cat si la [email protected]. De ceva vreme, toata lumea e invitata pe Discord. Cum e si normal. Consideram ca e sanatos ca cei care vor sa schimbe ceva, sa puna umarul si sa invete ei singuri sa se conecteze cu alti oameni, sa isi puna in evidenta singuri skill-urile sau sa vina cu solutii la situatii si nu doar cu constatari. Este exemplul lui @alexucalin - actor&inginer(how cool is that?), care ne-a dat un mail, in care ne spunea aproximativ cam ce a scris ulterior intr-un articol pe xyz, si nu neaparat ca ne-a plasat noua ceva, dar mai mult un prim draft, in care ne intreba ce credem. Raspunsul pe scurt a fost:

“[...]Scrie acolo mail-ul asta al tau, pune-l sub forma unui articol, intra pe Discord, cere feedback, vino cu solutii, stai aici pe termen lung. Dar, gandeste-te ca deciziile vor fi luate de comunitate. Ne vedem acolo, pe Discord!”.

Din moment ce articolul a aparut pe xyz, Alex a inteles ce are de facut. Si i-a iesit un articol foarte bun, chiar mai bun decat mail-ul. Asta ma bucura, pentru ca asa cum am spus in mail-ul trecut, e mai important sa impresionezi comunitatea decat echipa. Pentru ca daca te cunoaste comunitatea, te va cunoaste si echipa.

Sunt zeci de Alex in comunitate, care inca nu au inceput sa isi spuna ideile/solutiile si sa ceara sprijin. Eu cred ca, odata asumat, va continua acest prim draft. Si el, dar si multi altii. In special pentru ca feedback-ul e tare constructiv. Si deja sunt ceva oameni care si-au exprimat intentia sa ajute.

In final, un comentariu al lui Matei, rezuma destul de bine ce se intampla:

Aveti catalizatorul. Aveti platforma. Puneti mana pe “microfon”. Vor veni si ceilalti curiosi. Asa cum spunea @andreiv:

“Nu as epuiza efort spre exterior ci l-as folosi in interior. Pe DAO trebuie sa il intereseze DAO in primul rand, apoi mai vedem.” Asta inseamna ca pentru exterior suntem (si) noi aici, si ne vom asigura ca aveti suficiente motive si materiale sa va invitati prietenii alaturi, astfel incat sa nu ii speriati, asa cum circula un meme postat de Elon Musk:

 

Cand l-am (re)vazut acum, mi-am adus aminte ca l-am vazut prima oara cand toata lumea vorbea in Romania despre Revolut. Fix la fel, se apropia tipul nou intrat in toaleta zicea: “Tu stii cat de tare e Revolut? Nu vrei un cod de referral?” Si totusi, de curand citeam ca Bucuresti e al doilea cel mai mare oras din lume in ceea ce priveste numarul userilor de Revolut, fiind depasit doar de Londra.

Iar pentru cei care nu si nu, e simplu, amintiti-va ce a spus Satoshi: “​​If you don't believe it or don't get it, I don't have the time to try to convince you, sorry.”

Wagmi,

Pana atunci, implicati-va si

Ramaneti curiosi,

Endi

=================

Prin ochi institutionali

Crypto: unul dintre raspunsurile la nevoile de cultura financiara si investitionala ale unei generatii?

Generatia Millennials, sau Generatia Y, reprezinta segmentul de populatie nascut intre 1980 si 1995. Stilul de viata dpdv economico-financiar pe care o generatie il traieste este puternic influentat de mai multi factori, printre care unii istorici (dupa cum am vazut si in viziunea lui Raoul Pal), iar altii contemporani perioadei in care generatia isi desfasoara activitatea. In perioada de crestere si formare (anii 1995-2010), Millennials au fost expusi la cateva fenomene importante, printre care globalizarea, revolutia digitala si criza financiara din 2007-08.

Printre efectele pe care aceste fenomene le-au avut asupra generatiei se pot observa: inclinatia de a lua unele decizii ce erau importante pentru alte generatii mai tarziu in viata (ex. achizitia unei proprietati); faptul ca sunt prima generatie nativ digitala, ceea ce le ofera o serie de beneficii si le dezvolta o tendinta de immediacy (de comoditate si de a isi dori o livrare a serviciilor si produselor cat mai rapida) si de instant gratification. Alte efecte sunt faptul ca au o aversiune la risc mult mai ridicata si faptul ca sunt generatia care are cel mai ridicat procent de persoane cu studii superioare (v. graficul de mai jos dintr-un articol WSJ din 2019) - ultimul fiind determinat si de competitia acerba de pe piata muncii.

Ajunsi la anii in care ar trebui sa castige cel mai bine si sa isi dezvolte personal wealth-ul, Millennials se confrunta cu o serie de constrangeri. Au un nivel de financial literacy (cultura financiara) scazut, un nivel al salariilor reale (ajustate cu inflatia) scazut, un grad de indatorare mult mai mare decat generatiile anterioare si sunt principala generatie intr-o perioada in care activele (sau modurile traditionale de a iti construi un wealth) sunt overpriced.

Un studiu PwC a relevat ca doar 24% dintre Millennials detin cunostiinte de baza de cultura financiara si doar 8% au demonstrat cunostiinte avansate. Nivelul de cunostiinte a fost masurat printr-un chestionar cu intrebari legate de aritmetica, credite ipotecare, notiuni de baza de evaluare a activelor, inflatie si diversificarea riscului.

O comparatie inter-generationala in SUA facuta de WSJ arata ca Millennials sunt intr-o pozitie mai nefavorabila vs. Gen X si baby boomers la aceeasi varsta din punct de vedere al capitalului detinut de familie, al salariului real si a ratei de detinere de active reale (ex. proprietati).

Astfel, capitalul detinut in medie de o famile de Millennials era de $92,000 in 2016, cu 40% mai putin decat Gen X in 2001 si cu 20% mai putin decat baby boomers in 1989 (valori ajustate cu inflatia), in conditiile in care capitalul mediu pe familie a crescut in aceasta perioada.

Salariile Millennials sunt cu c.15% mai mici decat Gen X si c.25% mai mici decat baby boomers, ajustate pentru inflatie, varsta si variabile socio-economice. Analizand detinerea de active reale (ex. proprietati), o treime dintre Millennials detineau o proprietate in 2016 vs. cam jumatate dintre Gen X si baby boomers in 2001 si 1989, respectiv. Putem argumenta ca, in ultimul caz, conditiile sociale si lifestyle-ul s-au schimbat insa, un factor important il reprezinta si cresterea preturilor proprietatilor de la criza financiara pana in prezent si faptul ca Millennials au devenit priced out cu timpul. Nivelurile ridicate de student debts si cresterile salariale modeste au condus la situatii in care este destul de dificil sa se stranga banii pentru achitarea unui avans. In SUA, mai mult de 26% dintre cei care isi cumpara casa pentru prima data au primit sprijin financiar de la o ruda apropiata, in crestere fata de 22% in 2011.

Toti acesti factori impreuna cu aversiunea la risc care a pornit de la perioadele destul de incerte prin care Millennials au crescut, au condus la ratarea unor oportunitati in decada ce a urmat crizei financiare din 2007-08 cand pietele de stocks si de housing au fost intr-o crestere continua. Acest lucru a condus la o crestere a wealth gap-ului inter-generational, la pricing out-ul treptat al generatiei Y si la dificultatea de a isi cladi un fond de capital si wealth pentru o perioada mai lunga de timp.

Nu sunt avocatul ideii ca industria sau investitia in crypto va educa financiar si investitional generatia Millennials pe cont propriu. Insa, contributia pe care acest spatiu il are poate fi greu de negat. Fiind digital natives si avand posibilitatea sa fie early in acest spatiu, Millennials au avut ocazia sa experimenteze mult mai mult decat alte generatii. 50% dintre Millennials declara ca sunt/ar fi comfortabili cu a detine crypto, iar c.20% sunt deja investiti. Pe langa elementele de educatie financiara (pe care le genereaza direct si indirect), spatiul crypto vine si cu oportunitatea investitionala.

Cu ce contribuie timpul petrecut in lumea crypto pentru un utilizator interesat? Vine cu notiunile de dobanda si dobanda compusa, managementul emotiilor, managementul finantelor personale, al banilor si cel investitional, notiunea de DCA, intelegerea beneficiilor unui portofoliu diversificat (si de aici extrapolarea spre un fond mutual, ETF sau index fund), store of value, rata inflatiei, instrumente derivate si cum functioneaza acestea, analiza tehnica, analiza fundamentala a unor proiecte, problemele sistemului traditional (fie ca vorbim de centralizare, de sistem financiar in totalitate sau de Web 2.0), o mai buna intelegere a politicilor monetare si fiscale, money supply si quantitative easing (printarea banilor), legaturile intre cresterea si stabilitatea economica / politica monetara / rata dobanzilor / DXY / crypto, etc.

Unul dintre marile atuuri ale spatiului sunt low entry barriers-urile pentru oricine de a intra in aceasta industrie. Millennials au sansa de a isi face un management investitional de la aproape acelasi nivel cu smart money. Acest lucru vine evident si cu anumite riscuri si dezavantaje ce trebuie intelese, cum sunt riscurile legate de o investitie early si necesitatea diversificarii unui portofoliu in care sa mizezi si pe cat mai multe proiecte solide.

La capitolul oportunitati, Web 3.0 pune accent pe unele dintre cele mai undervalued talent pools la momentul actual: comunitatea si creativitatea umana. Utilitatea, invataturile extrase si plus-valoarea ce poate fi adusa din timpul petrecut in comunitate. Alte oportunitati includ noua ordine sociala avand DAOs ca una dintre sabiile de atac, play-to-earn in gaming, un nivel de independenta financiara sporit, democratizarea si posibilitatile aduse de NFTs, etc.

Razvan

===================

Altcoin Pulse PRO:

Hop Exchange

Hop Exchange este unul dintre rezultatele logice la problemele de scalabilitate cu care se confrunta Ethereum. Ca un prim pas in rezolvarea acestor probleme, au aparut retelele de tip Layer 2, ca Polygon, Optimism sau Arbitrum.

Prin probabil cel mai bun instrument de masurare pe care il avem la indemana, pentru nivelul de relevanta a unei retele in spatiul crypto, si anume numarul de tranzactii si utilizatori activi, e usor de observat ca aceste sidechains sunt momentan necesare si vor mai fi pentru cel putin 2-3 ani de acum inainte.

Chiar si asa, aceste retele sunt de multe ori lente si scumpe in interactiunile intre ele sau cu mainnet-ul, pe langa faptul ca segmenteza si complica spatiul DeFi de pe Ethereum.

Daca luam un Layer 2, sa spunem Arbitrum, aceasta retea functioneaza ca un mediu izolat, sa spunem o insula, conectata la tarm (Ethereum) printr-un pod.

Timpul necesar pentru a muta tokeni de pe insula, pe tarm, in cazul Arbitrum, este de 7-8 zile, cu un pret mediu de 20-30 $. Evident, asta constituie un urias inconvenient pentru orice user.

Sa spunem ca, daca dorim sa mutam ETH intre aceste insule (Arbitrum si Optimism), lucrurile devin si mai complexe, dar si greoaie. In primul rand, fiecare insula are propria sa reprezentare a unui token/moneda (pe Optimism avem Optimism Ether, pe Arbitrum - Arbitrum Ether, etc.).

Ca sa mutam ETH de pe Arbitrum, pe Optimism, trebuie sa asteptam 7 zile pentru a trece podul catre Ethereum, apoi sa folosim podul catre Optimism, pentru a converti si a muta Etherul pe acea insula, platind taxe de 2 ori in tot acest proces.

Aici intervine Hop Exchange. Acest protocol vine cu propriile poduri catre insulele Layer 2 (Hop bridges) si poate fi integrat cu orice retea Layer 1 compatibila cu EVM.

Cum functioneaza Hop Exchange?

In cazul in care folosim protocolul pentru un transfer ETH intre Arbitrum si Optimism, acesta creeaza propriile reprezentari ale tokenilor (hop Ether - hETH) si in loc sa mai fie trecute monedele prin tarm si prin podurile Arbitrum si Optimism (Hop Exchange functioneaza si cu xDAI sau Polygon), monedele sunt create direct pe insula finala (Optimism in cazul nostru) si burned pe insula pe care o parasim (Arbitrum).

Ca sa poata pune in aplicare acest proces, protocolul foloseste un fel de liquidity providers numiti bonders care, in schimbul unor taxe, ofera lichiditate pe orice layer 2, pentru a fi oferita instant celor ce muta asseturi intre sidechains.

In felul acesta, acesti bonders suporta timpul necesar pentru transferurile lungi intre insule, in momentul in care au certitudinea ca tranzactiile au fost inregistrate.

In exemplul nostru, acestia ofera hETH pe Optimism si asteapta 7 zile sa primeasca fondurile de pe Arbitrum, pe Ethereum Mainnet.

Din moment ce prin Hop Exchange primim reprezentarea hETH pe fiecare Layer 2, si nu variantele de care avem nevoie (Optimism ETH de exemplu), protocolul contine si un AMM pe fiecare dintre insule, care automat schimba monedele hETH, cu Optimism ETH, Arbitrum ETH, etc.

Acest proces este automat si nu trebuie actionat manual de catre user, asa ca totul se petrece intr-o singura tranzactie, dintr-o perspectia de UX.

Token:

  • Nu a fost lansat

Concluzie:

Proiectul este unul care a aparut tintit sa rezolve un minus existent in tot ecosistemul Ethereum. Modalitatile prin care rezolva aceste transferuri lente intre retelele layer 2 si Ethereum sunt ingenioase si bine integrate intr-o platforma intuitiva, cu o experienta a userului excelenta (din punctul meu de vedere).

Acest lucru este valabil si cu retelele Layer 2 (mai putin poate Polygon care a evoluat in mai mult de atat), Hop Exchange fiind un proiect relevant atata timp cat problema pe care o rezolva este una existenta.

Dar pana atunci, ajuta la defragmentarea spatiului DeFi si probabil va atrage din ce in ce mai multi useri prin simplitatea cu care poate fi navigat.

In acelasi timp, din moment ce protocolul poate fi implementat pe orice sidechain, succesul sau este direct proportional cu nivelul de utilizare a retelelor Layer 2, asta daca reuseste binenteles sa se faca remarcat in cadrul comunitatii de pe Ethereum.

Hustle with passion.

Andrei

Reply

or to participate.