• CATS
  • Posts
  • The Crypto Insider PRO #24: Cand lucrurile par sa mearga prost step back & go macro. We won

The Crypto Insider PRO #24: Cand lucrurile par sa mearga prost step back & go macro. We won

Disclaimer: Tot ceea ce scriem in newsletterul “The Crypto Insider PRO” e o radiografie a industriei asa cum o vedem noi, prin prisma informatiilor care sunt publice pentru toata lumea. Nu suntem in masura sa dam sfaturi investitionale nimanui, prin urmare ceea ce faceti cu propriul capital este o decizie personala.

Inainte de toate, un aspect tehnic: pentru ca e-mailul e destul de lung, Google il va taia si va afisa un mesaj pe care trebuie sa dati click pentru a vedea tot e-mailul intr-o noua fereastra.

FaZe Clan a devenit prima companie de Esports listata pe bursa cu un valuation de peste 1 miliard de dolari. 

100 Thieves a ajuns la 460 de milioane evaluare avand echipe in cadrul mai multor jocuri populare: League of Legends, Fortnite sau Call of Duty. Ei au insa un twist interesant: doar o treime din veniturile aproximate la 10 milioane de dolari pe an vin din Esports. Restul, in egala masura, din contentul pe care il genereaza pe Twitch sau Youtube si linia de apparel. 

Generatia Z va mula tehnologia pe propriile preferinte si noi, cei care ne dorim sa construim lucruri in viitor, avem datoria sa ii ascultam cu atentie pentru a vedea unde merge pucul. 

Entertainment-ul asa cum il stim se va schimba mai mult decat isi imagineaza chiar si cei mai bine ancorati jucatori din industrie si asa cum esports 'mananca' din audienta sporturilor traditionale din US, la fel, entertainment-ul din web 3 va face disruption la vechiul mod de a ne delecta. 

L-am auzit pe Zuck vorbind despre Metaverse ca North Star, in primul rand pentru cei din interiorul Facebook, pentru ca daca nu esti aliniat perfect cu echipa din spatele tau, degeaba impui obiective marete. Ramane de vazut cum cel mai popular app din web2 va gestiona trecerea la web3, dar ce e foarte clar e ca tipologia atentiei utilizatorului de rand se schimba cu o rapiditate incredibila. 

Observand astfel de miscari pe speed forward ( plus atatea altele despre care vorbesc Endi si Cosmin la It's NFTime sau aici in newsletter, inclusiv azi) e clar ca o noua epoca începe iar crypto, care este currency-ul nativ al noii lumi, a castigat in ciuda tuturor intemperiilor. E o chestiune de timp si rabdare pana cand vom realiza ca we all made it. 

R

=================================

The Boring $tuff

Avand in vedere ca sunt plecat pe-aiurea si dintr-un motiv pe care nu-l pricep OBS-ul nu merge pe laptopul pe care l-am luat cu mine, am sa profit de sectiunea mea din newsletter ca sa va spun cateva lucruri in legatura cu cele cate se intampla prin piata. 

Multi se intreaba de ce pretul la BTC scade ( si odata cu el aproape toata piata de alts-uri) desi on-chain lucrurile arata foarte bine. Raspunsul cred ca vizeaza doua directii: 

  1. On-chain-ul e un instrument macro care desi uneori poate sa dea imaginea imediata, de cele mai multe ori contribuie la intelegerea contextului mai larg; 

  2. Fondurile de investitii (acei "institutionali") isi marcheaza mereu profiturile la sfarsit de trimestru ( si implicit de an ) pentru ca ale lor comisioane vin ca urmare a cash-uirii activelor. Nu merge cu paper money. 

Pe fondul incertitudinii care domina mai toate pietele ( de la Omicron pana la efectele politicilor monetare din timpului pandemiei) price action-ul de la bitcoin pare ca se incadreaza in peisaj. Mai adaugi si recenta crestere a DXY si meniul dubios e gata. 

Chiar si asa, exista cateva motive care ma fac la fel de optimist ca in ultimele saptamani. In imaginea de mai jos aveti adresele cu non-zero balance si trendul este crescator pe fondul scaderii pretului. E genul de divergence pe care vrei sa il vezi pe curba adoptiei unei industrii tinere. 

Ok, dar parca long-term holderii contau!?

Situatia nu s-a modificat dramatic. 

In timp ce traiectoria ascendenta a short-term holderilor merge in acelasi ritm ca in imaginile din video update-urile anterioare, long-term holderii isi vand din tokeni dar cadenta nu este una care sa fie ingrijoratoare. If anything, seamana mai degraba cu perioada februarie-martie cand s-a intrat pe un platou inainte de "cumparaturile" agresive pe fondul corectiei majore din mai. 

In imaginea de mai sus putem vedea si mai bine ca "iesirile" long-term holderilor sunt asemanatoare ca volum cu cele din martie 2020. Inca o chestiune interesanta e ca acumularea din aprilie 2020 pana in octombrie nu a fost nicidecum la fel de consistenta ca cea de anul acesta din mai-septembrie. Anul trecut s-a mers de la $4000 pana la aproape 28k. Unde vom merge acum, de la 40-50k, pe fondul unei increderi semnificativ mai mari? :) 

Un posibil răspuns avem de la cei care s-au îngrămădit sa cumpere spot bitcoin ETF-ul din Canada. 

Nu e un inflow oarecare :) 

Ultima imagine pe care vreau sa o impartasesc cu voi e despre bitcoinul lichid ( cel aflat in miscare) vs cel care merge pe cold wallets. Se vede cu ochiul liber atat divergence-ul intre pret care merge in jos si supply-ul illiquid care creste rapid dar si faptul ca ne apropiem de all time low-ul supply-ului liquid, la care am mai insistat doar in mai. 

Am o vaga presimtire ca pretul si-ar putea gasi un bottom cam cand s-ar ajunge la acel nivel. Ce inseamna asta in cifre? 

Cel mai probabil o perioada de consolidare cu spike-uri spre low 40s ca sa ii sperie pe toti care se uita la Weekly 50MA ca punct de cotitura a bull market-ului; nu intamplator am vazut multe bids-uri in zona aia atat pe Binance cat si pe Bitfinex. Flush-uri de leverage daca se va mai strange vor fi foarte posibile de asemenea. 

Partea proasta a intregii povesti este ca alts-urile sunt turtite de fiecare daca cand incep sa creasca mai vartos ( si poate nu e intamplator). 

Partea buna este ca perioadele lungi de consolidare cu higher highs si higher lows ( cat inca nu avem inchideri la sub 40k) cresc posibilitatea unui ciclu mai lung si, cred eu, deschid noi orizonturi in ceea ce priveste structura unui bear market in crypto; in sensul ca odata cu noii actori intrati in piata nu vom mai avea "cazaturi" precum 2018-2019. 

Inainte sa inchei va invit sa vedeti price action-ul de la bitcoin in contextul volumelor. Toata saptamana, pattern-ul a fost acelasi: pretul a crescut pe volum semnificativ si a scazut pe volum mic. 

15 dec - de la 48.6k la 46.6k volum mic

16 dec - de la 49k la 46.8k volum mic

17 dec- de la  48k la 45.5k doar ultimul candle hourly a fost cu volum decent; dar ulterior ambele candles pe graficul de 1h au fost verzi si cu volume mai mari. Ulterior de la 47k la 46k din nou volum mic. 

Cei care vad ce se intampla in piata cumpara la niveluri cheie si apoi lasa pretul sa vina din nou in jos parand ca stiu cine vinde. Or fi fondurile care marcheaza profiturile? Probabil foarte putini stiu cu exactitate; dar oricum o dai asta nu pare un bear market :) 

Stay safe, 

V

==========

Stay Curious

Nike vs. Adidas. In Metaverse. Ce inseamna pentru noi toti?

In ultimele 2 luni, intr-o forma sau alta, la cateva zile distanta am vazut cate o stire legata de Nike sau de Adidas, in ceea ce priveste web3. Ce e cel mai interesant e ca nu pare deloc ca sunt lucruri facute pe genunchi.

Atunci cand Coca Cola, Pepsi sau McDonald’s se straduiesc sa arate ca sunt cool si inteleg ca se intampla ceva cu Metaverse-ul asta, ies la defilare cu ceva grafica, si, pentru ca sunt Coca Cola, Pepsi sau Mc, pentru scurt timp, se vorbeste despre. Pe de o parte e subiect de stiri, pentru ca primul si cel mai mare lucru pe care il pot face astfel de colosi e sa apese pe butonul numit presa si dau drumul unui comunicat. Care se propaga. In primul rand fiind o curiozitate. Iar pentru noi, cei care suntem urcati in trenul asta, e un motiv de a ne mai intari ideile in fata cunoscutilor - uite domne, si astia sunt cu Metaverse-ul, vedeti? V-am zis noi. Cunoscuti care o sa zica, pe buna dreptate, bine ma’, asa si? Adica ce o sa fac, o sa beau Cola pe internet? De neluat in seama nu e, ca si ei se gandesc, “ba’ e ceva acolo”. Dar tot nu le e clar ce.

Apoi, vine cineva ca Budweiser. Care isi cumpara si beer.eth, isi cumpara si o racheta de la Tom Sachs(am scris intr-unul din PRO-urile trecute), si face un pas in plus in directia potrivita. Sigur ca nici Budweiser nu o sa bem pe internet(inca), dar, atunci cand vii la party pe usa din fata, recomandat de unul de-al casei(GaryVee), si faci lucrurile intr-un stil care arata mai natural totusi pentru cei care sunt deja prezenti in lumea asta(cumperi un domeniu .eth si iti iei si un NFT cool), atunci sunt mult mai mari sansele de a nu fi luat la misto, si de a te pune intr-o lumina potrivita. Mai ales cand stii sa comunici:

 

Dar, ce poti face in continuare? Nu prea multe. Pentru ca, cel putin la cum arata lucrurile in momentul asta, ar trebui sa iti schimbi fundamental modelul de business, daca vrei sa devii relevant in web3. Ca efectiv nu poate lumea sa bea sau sa manance pe net. Pana cand nu le dai utilitate si IRL, n-ai cum sa scalezi.

In schimb, ce vor face oamenii cel mai mult in web3? Vor purta branduri. Exact cum se intampla si IRL. Vor cumpara si vor vinde haine. Adidasi, hanorace, costume, sepci, bijuterii, etc. Si daca primul NFT de la McDonald’s e un collectible, ei bine, desi suntem la inceput si e cool sa fii colectionar, vrem sa avem si utilitate. Iar in web3, daca vrei sa aduci miliarde de oameni, cea mai mare utilitate pe care o poti avea e sa vii cu ceva care poate fi purtat zilnic. Exact cum vorbea Cosmin despre nevoia jocurilor de a se transforma din play to earn in play and earn(adica sa joci de placere ceva si sa si castigi din asta, nu doar sa joci ceva care nu-ti place dar iti aduce venituri), pasul natural pentru oamenii care intra intr-o lume noua, e sa aiba totusi niste ancore in lucruri cu care sunt obisnuiti. 

Si atunci, cine e cel mai potrivit sa conduca tranzitia asta? Probabil ca da, o pereche formata din cei mai mari competitori din lume. Iar in ceea ce priveste hainele si incaltamintea, Nike si Adidas cu siguranta conduc detasat. Si cel mai mare beneficiu pe care noi toti il putem avea, e ca nu vorbim de o singura companie care decide ritmul. Nu, atat Nike cat si Adidas au simtit devreme oportunitatea asta, si motivul pentru care intreaga miscare din zona web3 are de castigat, este ca rapiditatea cu care se misca lucrurile nu e data neaparat de beneficiile pe care le pot avea colosii astia doi, ci de FOMO. Frica lor de a ramane in urma. Unii in spatele celorlalti. Nu e ca si cum ceilalti scot o pereche noua de adidasi sau un trening mai colorat, sau mai deschid 100 magazine noi ori mai semneaza cu un sportiv de top. Ci pentru ca e o lume atat de noua, cu atat de multe posibile beneficii pentru cine poate sa ia cat mai mult din piata, incat nu e deloc timp de pierdut.

Oportunitatile pe care le aduce Metaverse-ul pentru toata lumea, dar in special pentru asemenea giganti, sunt unele care, in cifre, pot sa depaseasca in urmatorii ani intreaga cifra de afaceri pe care o au astazi. De acolo si cursa asta nebuna si faptul ca lucrurile se intampla la un nivel care ne arata cat de organizat e totul, cata implicare exista si cat de serios trateaza oamenii subiectul. Cel putin, asa pare. 

Mai ales atunci cand Nike anunta Nikeland, propriul Metaverse construit pe Roblox:

 

O lume noua, digitala, in care oamenii se pot conecta gratuit, in care Nike indeamna la miscare, la creativitate, la a face sport gamificat, dar, cel mai important, la a intra in showroom-ul lor digital si a te brand-ui din cap pana in picioare cu Nike. Si pentru a intelege cat de serios trateaza Nike acest subiect, ganditi-va ca nu au lasat viitorul pe mana celor din trecut. Chiar daca au designeri foarte talentati in propria ograda, pentru ca si-au dat seama rapid ce inseamna sa mergi cu un pas inainte, zilele trecute au anuntat achizitia RTFKT:

 

Cine sunt cei de la RTFKT studios? S-au lansat in 2020 ca 3 artisti(cool ca fiecare se prezinta cu un punk la poza de profil), care au fost designeri de magazine de prezentare pentru branduri de lux, au creat logo-uri pentru artisti hip-hop, au avut legaturi cu industria de filme & video si au ajuns sa construiasca comunitati de milioane, iar abia mai apoi s-au decis sa isi puna skill-urile laolalta si sa creeze propriul brand.

Asa au lansat un brand cu adidasi/sneakers dedicati Metaverse-ului. Au reusit, printr-o colaborare cu Fewocius, un artist de 18 ani, sa vanda sneakersi dedicati Metaverse-ului in valoare de 3 milioane de $ in 7 minute. Apoi a venit o finantare de 8 milioane de $ condusa de Andreessen Horrowitz. In care au fost implicate alte 15-20 nume mari, precum Galaxy Digital, sau Vayner Fund ori Ledger.

De cealalta parte, si Adidas anunta ca intra in Metaverse:

 

Nu oricum, ci alaturi de spuma NFTs: Bored Ape Yacht Club + o varianta de asociere cu Punks prin Punks comic si cu unul dintre oamenii care sunt pe teren in fiecare zi, oferind viziune si suport intregii comunitati: @gmoneyNFT.

In aceeasi zi si-au schimbat si poza de profil, prezentandu-si maimuta de la BAYC. Care e deja Adidas branded:

 

Imaginati-va ce ar insemna ca in urmatoarea colectie de la Adidas sa se lanseze de la tricouri, la hanorace, trening-uri, adidasi, sepci, geci si ce mai vreti voi, pe care sa apara maimuta asta de la BAYC. Sau alta. Si in toate cele peste 2500 magazine sa fie puse la vanzare. Plus peste tot online. Plus la magazinele partenere. Probabil zeci spre sute de mii de oameni care sa poarte pe strazile, in cluburile, restaurantele, stadioanele din lume, haine si/sau incaltari cu Adidas si maimuta. Maimute care astazi sunt la un floor price de 50 ETH. Si care au doar 8 luni de cand exista. 

Dar, dincolo de faptul ca Adidas si-a cumparat o maimuta de la BAYC, lucrurile au mult mai multa substanta. Intr-un thread recent, gmoneyNFT, dezvaluie ca pe 15 mai a primit un DM pe Twitter, de la Ben - cineva care spunea ca lucreaza la Adidas:

 

Au inceput sa vorbeasca la telefon, uniti de pasiunea pentru NFTs si web3, iar timp de cateva saptamani, pana cand a primit un mail de la Ben de pe o adresa oficial de la Adidas, nu a fost neaparat convins ca vorbeste cu cineva din interior. Chiar si asa, nu stia ce pozitie ocupa in cadrul organizatiei. Sunt totusi peste 57k angajati in companie. Dar lucrurile au evoluat, si, in vara, deja existau intalniri fizice intre @gmoney si oameni din managemntul Adidas, care ascultau, isi luau notite si intelegeau ca e important, daca vor sa intre cu dreptul in Metaverse, e nevoie sa o faca alaturi de comunitati. Gmoney i-a pus in legatura pe cei de la Adidas cu cei de la BAYC, si, dincolo de faptul ca si-au cumparat maimuta, cel mai important e ca s-au conectat cu fondatorii, iar ieri, cand a avut loc mintarea, din 30.000 NFTs, 20k au fost rezervate pentru cei care detineau un BAYC, MAYC, Punks Comic sau Gmoney ori Adidas POAP.

 

S-au vandut toate(20k), la un pret de 0.2 ETH, iar apoi, in primele minute de cand s-au pus si restul de 10k la vanzare, la liber, au fost sold out. Evident a fost gas war, cu gwei care ajunsese la peste 2000. La mai putin de 12 ore de la lansare, floor price-ul e de 0.85 ETH. Fara sa se stie inca planurile de viitor.

Pare ca Adidas a facut o afacere interesanta, a cumparat o maimuta cu 46 ETH si a vandut o colectie de NFTs cu 6000. Adica ~ 24 milioane $. O intrebare ar fi, ce vor face cu banii?

 

Ii vor schimba in $ sau nu? Partial sau pe toti? Pe un CEX sau pe un DEX? Orice vor face, avand in vedere ca ce au construit pana acum arata ca nu au facut-o pe genunchi, pare ca sunt suficient de inteligenti incat sa fi inteles ce inseamna partea de royalties. Si daca cei de la BAYC au vandut initial de 800 ETH si in 8 luni, doar din royalties de 2.5 % au mai facut inca 6500+ ETH(la care se adauga 3000+ ETH din MAYC si 1000+ din Bored Kennel), stand la aceeasi masa, cu siguranta si Adidas a inteles ca povestea nu trebuie sa fie despre grab some cash quick.

Povestea asta de royalties, pentru orice brand care o intelege, e un game changer. Pariul meu e ca asta e cea mai importanta explicatie pentru care atat Nike cat si Adidas au accelerat cat de mult au putut procesul asta, astfel incat sa nici nu o dea de gard, dar nici sa nu astepte ingropati in proceduri. 

Cum ar fi, ca de fiecare data cand cumperi un tricou, o bluza, o sapca, etc., sa primesti, la inceput poate chiar gratuit, acel produs din IRL si in Metaverse? Sa ti se ceara un wallet(sau sa cumperi direct folosind adresa ta .eth sau whatever), si in wallet-ul respectiv sa primesti produsul si in format digital? Si cum ar fi, ca de cate ori se vinde/revinde acel tricou digital, ceva royalties sa mearga si la Nike sau Adidas? Sau la orice alt brand care intra in hora? Apropo de care, dupa exemplele astea doua, oare in cate companii, mai mici sau mai mari, exista niste oameni care pregatesc ceva in directia web3-ului?

De cate ori s-au vandut, second hand, produse de la Adidas sau Nike? De cate ori a beneficiat Adidas sau Nike(in afara de brand awareness), din acele (re)vanzari? De acum incolo, odata deschisa aceasta usa, nu vad motive sa se inchida vreodata. 

Iar intrebarea de final e, cine castiga? Nu dintre Nike si Adidas. Pentru ca, desi diferite abordarile, nu va exista un winner takes it all. Intrebarea e, intre noi, cei din Web3 si ei, cei din IRL? Intre branduri mari precum Nike si Adidas, sau, desi are doar 8 luni, BAYC? Eu nu cred ca trebuie sa fie unii pierzatori si altii castigatori. Cred ca nici nu putem creste sustenabil unii fara altii. Adidas a castigat prin asocierea cu BAYC? Evident. BAYC a castigat prin asocierea cu Adidas? La fel de evident. Comunitatea BAYC are de castigat? Tot evident. Cel putin una dintre maimute, se va plimba pe tricourile din toata lumea. E o adoptie accelerata, si de o parte si de alta. Noi, ceilalti, care nu avem BAYC(bine, noi fara Vlad), avem de castigat? Da, absolut. Pentru ca toata industria are de castigat. Daca brandurile au nevoie de influenceri, noi avem nevoie de credibilitate. Iar asta e data de parteneriatele IRL. Ne va veni mult mai simplu sa povestim la masa de Craciun, despre acele maimute care vor aparea pe tricourile Adidas in toata lumea. 

Ce nu am zis pana acum, si (cel mai probabil) va urma? Ganditi-va doar la Air Jordan si la Nike CR7 de exemplu. Ganditi-va ca brandurile astea 2 - Nike si Adidas, sunt sponsorii principali pentru cei mai mari sportivi ai lumii. Din orice sport. De la federatii la echipe nationale. De la sportivi individuali la echipe de Champions League. De la baschet la tenis sau de la golf la fotbal. Cum ar fi sa o vedem pe Serena Williams imbracata cu o maimuta? Mai ales ca Punk are, si ea si sotul. Sau pe Simona Halep. Sau, sa vedem ca oamenii se joaca FIFA si poarta tricouri in care promoveaza una sau mai multe colectii de NFTs? Doar imaginati-va!

Si da, pentru toti cei care se educa astazi si vor fi activi in zona asta in viitorul apropiat, chiar cred ca sunt sanse mari ca noi toti sa:

 

Pana atunci,

Ramaneti curiosi,

Endi

=================

Prin ochi institutionali

Smart money in segmentul de NFTs

Mentionam in unul dintre numerele trecute de PRO ca asistam la un shortage de high-quality assets in ultimele doua decenii, iar Bitcoin, activele digitale si NFTs prezinta atributele necesare sa acopere aceasta gaura. Interesul sporit si oportunitatile date de sectorul de NFTs nu au ramas in afara sferei instrumentelor si a diferitelor servicii investitionale. Acestea contribuie la democratizarea spatiului, cresterea utilitatii si a lichiditatii acestor tipuri de active sau moduri de stocare a valorii. 

Amintim in acest sens urmatoarele demersuri: 

  • Nexo, un serviciu de crypto lending, a format un parteneriat cu Three Arrows Capital (3AC), unul dintre cele mai mari hedge funds si fonduri de investitii prezent in sfera crypto, prin care ofera oportunitatea de a lua imprumuturi in crypto folosind un NFT ca si gaj/collateral. Detinatorii de NFTs pot imprumuta pana la 20% din valoarea NFT-ului lor in stablecoins, Ether ori alte active digitale. NFT-urile acceptate pentru moment sunt Bored Ape Yacht Club si CryptoPunks, aceasta gama urmand a fi largita pe viitor. Servicii asemanatoare sunt oferite si de alte entitati cum ar fi NFTfi sau ETNA Network.

  • Aparitia unor NFT funds, fonduri de investitii cu focus exclusiv pe investitii in NFTs. Un exemplu este Starry Night Capital, un fond ridicat in August de Three Arrows Capital, iar prima lor investitie a fost un Art Blocks in valoare de 1,800 ETH ($5.66m la momentul respectiv). Un alt fond de $100m, Meta4 Capital, cu backing de la a16z, a adunat o colectie de NFTs, incluzand BAYC, parcele de teren in Sandbox sau cai de cursa din Zed Run (lista aici). Alte fonduri precum Wave NFT Fund isi impart targeturile investitionale intre NFTs si platforme sau protocoale cu focus pe acest sector (70%/30%).

  • O adresa asociata cu Alameda Research a fost de asemenea activa in tradingul de NFTs, printre achizitii numarandu-se si o serie de Art Blocks.

  • Aparitia NFT index fundsurilor precum recent anuntatul Bitwise Blue-Chip NFT Index Fund, un fond ce urmareste un indice format din proiectele mari de NFTs. Cu cat floor price-ul va creste la aceste proiecte si multi vor deveni priced-out este posibil sa vedem mai multe astfel de vehicule de investitii pe piata care sa permita unui segment de retail si institutionalilor sa aiba expunere pe aceste proiecte. Acest tip de investitie se adreseaza de asemenea clientilor care nu isi doresc sa aiba de-a face cu portofelele digitale / storage sau pur si simplu vor un mod de trading in sistemul traditional fara a detine NFT-urile corespunzatoare.

Bitwise Blue-Chip NFT Index Fund Overview

Bitwise este cel mai mare crypto index fund manager cu active totale (AUM) de $1.6bn (la data de 30 Noiembrie 2021). Lansarea fondului s-a facut printr-un press release, dar si printr-un Twitter thread de catre CIO-ul Matt Hougan:

Fondul se adreseaza investitorilor acreditati din SUA si are ca cerinta o investitie minima de $25,000, sub limita altor fonduri (ex. Grayscale Bitcoin Trust are o investitie minima de $50,000). Un investitor acreditat, conform definitiei SEC, este un investitor ce are: (a) venituri de minim $200,000 (sau $300,000 impreuna cu sotul/sotia) pe ultimii doi ani si se asteapta la un venit similar pe anul curent; (b) capital de peste $1m, fie de unul singur fie impreuna cu sotul/sotia; sau (c) detine o licenta in domeniul financiar ori de investitii.

Intr-un material de promovare al indicelui sunt prezentate motivele din spatele deciziei de a forma aceasta structura. NFTs sunt vazute ca o unealta ce vine sa schimbe modul in care oamenii detin, interactioneaza cu si transfera obiectele de colectie (collectibles) prin intermediul a cinci atributei:

  • Native digital: sunt un factor principal de expresie culturala si de statut social in comunitatea Web 3.0.

  • Formeaza comunitati: comunitati numeroase exista in jurul colectiilor populare si duc la stabilirea unor conexiuni in offline si online. Aceste lucruri conduc spre networks effects mult mai usor decat poate fi facilitat de formele de arta fizica/traditionala.

  • Lichiditatea pietei: posibilitatea de a tranzactiona NFTs 24/7 intr-un sistem peer-to-peer vs. lantul de tranzactionare a artei traditionale ce include galerii, agenti, dealeri, case de licitatii si alti intermediari ce adauga costuri de tranzactionare + intermediere si creeaza un mediu cu o lichiditate redusa. De asemenea, NFT-urile dau oportuntiatea artistilor sa se conecteze cu publicul lor.

  • Usurinta cu care pot fi shared si faptul ca nu pot fi replicate: spre deosebire de arta traditionala, NFTs pot fi share-uite la infinit. Se creeaza un stimul pentru detinatori sa isi faca operele cunoscute pe o plaja extinsa de medii pentru a le face cat mai cunoscute si sa le sporeasca valoarea.

  • Functionalitatile smart contracts: royalties, drepturile de a participa la alte NFT drops, drepturi preferentiale la evenimente, merchandise, etc. toate acestea pot fi inscrise prin smart contract intr-un NFT.

Activele detinute de fondul de la Bitwise urmaresc un index a carui componenta este formata din proiecte blue-chip si dictata de market cap. CryptoPunks si Bored Ape Yacht Club detin lion share-ul din index cu o reprezentativitate de 36.5% si 29.6% datorita market capului lor ridicat.

In index vor fi incluse doar proiecte din zona de ats si collectibles (exclude active legate de gaming, music rights, tichete, sau alte forme) cu cel putin 100 de items. 

Pretul de referinta al indexului este updatat zilnic. Cand vine vorba de evaluarea capitalizarii proiectelor, Bitwise pondereaza activele tinand cont de un Adjusted Floor Price Market Capitalisation, calculat ca:

Circulating Supply (nr. de items in colectie) * Adjusted Floor Price = Market Capitalisation.

Adjusted Floor Price reprezinta un minim intre floor price-ul observat zilnic la ora 4pm ET si valoarea altor tranzactii care s-au intamplat sub acel pret in ora precedenta. Airdrops-urile si valoarea lor nu sunt luate in considerare. Componenta indexului este revizuita la fiecare trei luni, iar un proiect A poate lua locul unui proiect B in cazul in care (1) A are un Adjusted Market Cap cu 50% mai mare decat B si (2) a mentinut aceasta diferenta de capitalizare de 50% fata de proiectul B in fiecare din ultimele 30 de zile fata de ziua in care se ia in considerare rebalansarea. Practic, Bitwise impune o durata de timp pentru a fi siguri ca noul proiect se bazeaza pe un trend puternic si sustinut.

Alte features ale fondului: 

  • 3% expense ratio (0% performance fee).

  • investitorii pot cumpara (subscrie) unitati de fond (sau titluri de participare) saptamanal si acestea sunt dovada ca detin o cota parte din participatia investitionala totala.

  • Retragerea din fond se face prin rascumpararea (redemptions) unitatilor de fond. Investitorii au o perioada de lock-up de 6 luni (nu isi pot vinde unitatile de fond in perioada aceasta). Rascumpararile vor putea fi facute lunar, cu un preaviz de o luna.

Focusul fondului este format din proiectele blue-chip deoarece acestea au ajuns la un grad de acceptare ridicat si au reusit sa ajunga la un nivel in care pot fi considerate active investitionale cu o piata lichida si volume de trading constante. Din graficul de mai jos se poate observa cum CryptoPunks, Bored Ape Yacht Club, Meebits, Cool Cats si Art Block detin o cota semnificativa din volumul de trading din zona de art si collectibles. 

In final, va las un citat din materialul de prezentare al fondului:

“New frontiers in art and culture are rare. Entirely new artistic mediums are even rarer. (...) Investors allocating to NFTs are betting that [NFTs] and other early examples of digital art will appreciate over time; that the importance of the digital world is ever-growing; and that the ratio of value that we assign to our online vs. offline lives will tilt over toward digits and bits.”

Razvan  

 ===================

Altcoin Pulse PRO:

Aurory   

Zona de blockchain gaming a primit din ce in ce mai multa atentie din partea comunitatii crypto in ultimul an, iar motivul principal pentru care s-a intamplat acest lucru este unul simplu. 

Este vorba despre un mix intre un joc dinamic si atractiv si o economie de pe urma careia poate beneficia oricine - e probabil visul oricarui gamer. Cine nu ar vrea sa faca bani in timp ce se joaca?

Aici intervine conceptul de play to earn care actioneaza ca o reducere de 50% la tigai intr-un supermarket. Cu toate ca elementele economice din multe jocuri blockchain sunt gandite bine, la nivel de calitate si gameplay, blockchain gaming nu se apropie inca de zona traditionala a jocurilor. Din moment ce jocurile pe blockchain sunt la inceput de drum, e cat se poate de normal sa fie asa. 

Daca analizam evolutia segmentului de jocuri traditionale pe o axa temporala, putem trage o concluzie clara. Evolutia in timp a nisei de blockchain gaming va avea loc cu o viteza cel putin egala. Cu acest lucru in minte, proiectele care creaza jocuri pe blockchain nu ar trebui ignorate de catre niciun investitor in crypto. Stim cu totii ce performante au avut $ILV, $MANA, $SAND, sau $AXS. 

Aurory este un joc construit pe blockchain-ul Solana care va avea varianta open beta undeva in Q1 2022. Primul aspect care ar trebui sa ne atraga atentia este echipa de peste 30 de persoane care lucreaza la proiect, printre care avem profesionisti cu background de 10+ ani la companii ca Ubisoft, Atari, EA, Gomeloft, si altele.

Cum functioneaza si cum va arata Aurory?

Aurory este un joc RPG cu actiunea intr-un univers retro futuristic care are destul de multe elemente comune cu Axie Infinity. Fibra ecosistemului este similara, mecanisme play to earn imbinate intr-un ecosistem economic care e format din NFT-uri si moneda AURY.

Jocul este gandit in jurul a doua linii majore. Primul mod este PvE (Player vs Environment) unde avem un fir narativ/storyline, care contine quest-uri, si creaturi(Nefties) care daca vor fi invinse vor fi colectate sub forma de NFT-uri. Al doilea mod este PvP (Player vs Player), unde jucatorii se vor putea duela cu alti jucatori pentru a castiga tokens si items. 

Acest ecosistem va contine si un marketplace de NFT-uri construit folosind infrastructura Serum DEX care va completa infrastructura economica din jurul Aurory. Echipa a lansat si o colectie de NFT-uri pe Solanart, Aurorians, care for fi avatarele persoanelor care le detin si vor veni la pachet cu mai multe beneficii. Colectia are un floor price de 18.25 SOL si un volum tranzactionat de aproape 600K SOL. 

Tokenul $AURY:

Supply maxim: 100.000.000

Supply in circulatie: 9.500.000

In acest tip de ecosistem, moneda este esentiala si are o utilitate care o transforma intr-un vehicul investitional excelent. De la utilizare in cadrul marketplace-ului, la staking sau guvernanta, moneda este legata foarte bine de aceasta lume. 

Concluzie:

Se vede experienta si profesionalismul echipei in design, gameplay, modalitatile de comunicare cu comunitatea si marketing (163K pe Twitter si 55K pe discord). Un joc care promite foarte multe, tinand cont de succesul pe care l-a avut Axie Infinity si de evolutia din toate punctele de vedere a retelei Solana. 

Daca totul va fi livrat exact asa cum este promis (si avand in vedere echipa e greu de crezut ca nu va fi asa), cred ca Aurory poate fi unul dintre cele mai cunoscute jocuri din 2022. Din acest punct pana la numarul de utilizatori pe care i-au strans Axie sau Decentraland este, binenteles, drum lung, dar pare ca acest proiect are munitia si experienta necesara pentru a se apropia de succesul lor. 

Hustle with passion.

Andrei

=================================

Reply

or to participate.