• CATS
  • Posts
  • The Crypto Insider PRO #34: De la Dotcom Bubble la Crypto Cycles

The Crypto Insider PRO #34: De la Dotcom Bubble la Crypto Cycles

Disclaimer: Tot ceea ce scriem in newsletterul “The Crypto Insider PRO” e o radiografie a industriei asa cum o vedem noi, prin prisma informatiilor care sunt publice pentru toata lumea. Nu suntem in masura sa dam sfaturi investitionale nimanui, prin urmare ceea ce faceti cu propriul capital este o decizie personala.

Inainte de toate, un aspect tehnic: pentru ca e-mailul e destul de lung, Google il va taia si va afisa un mesaj pe care trebuie sa dati click pentru a vedea tot e-mailul intr-o noua fereastra.

Sa nu ratati episodul cu Maria de la Electric Capital. Really cool stories and perspectives on DAOs & NFTs:

The Macro

Ca absolvent de istorie si pasionat de tehnologie, istoria internetului e una din preocuparile mele constante. Inclusiv in podcast-ul de ieri cu Celia Wan de la Dragonfly Capital am discutat despre "momentul blockchain" in contextul evolutiei tehnologice pentru ca intelegerea succesiunii unor astfel de evenimente conduce la o mai buna capacitate de a imagina ce se poate intampla pe viitor si de ce.

Aveti mai sus graficul saptamanal al UiPath, unicornul romanesc care a scazut post-IPO cu aproape 70%. S-au scris destul de multe despre motivele acestei caderi care nu are nicio legatura cu produsul sau performanta lui Dines sau a echipei ( de aici si convingerea ca vom mai vedea pretul PATH la $80+.

Invariabil, mi-a amintit de DotComBubble cand listarile pe bursa insemnau, concomitent, doua chestiuni:

  1. VC Investors ieseau

  2. Retail Investors intrau

Credeti ca nu e fair? Ei bine, nu s-a schimbat mare lucru atat timp cat daca esti american nu ai posibilitatea unui early investment decat daca esti accredited investor, statut greu de dobandit de catre oamenii obisnuiti.

Bubble-ul s-a creat din dorinta VC-urilor de a avea constant noi listari umflate pe care sa le dump-uiasca. Daca vreti si o imagine in cifre a supra-evaluarilor:

  1. In Octombrie 1999 cele 199 de Internet Stocks existente aveau un marketcap total de 450 billion.

  2. Cifra de afaceri a tuturor, la un loc, era 21 de miliarde.

  3. Iar profitul era negativ - 6.2 miliarde de dolari.

In Aprilie 2000, la o luna de la ATH, Nasdaq pierduse 34.2% din valoare.

Stiu, va ganditi ca nu e nimic diferit fata de crypto in prezent, nu? Pare la fel, dar e putin diferit.

Dotcom bubble a fost dureros pentru cei care au ramas agatati cu investitia in brate, dar la scara timpului, respectiva perioada a creat contextul pentru aparitia web2, de la e-commerce (Amazon, Ebay, Alibaba) pana la social networks ( Facebook, Instagram , Twitter). Cum? Telecom companies au ridicat pe repede inainte 1.6 trilioane de dolari. In doar cativa ani s-au instalat 80.2 milioane de mile de fibra optica, 76% din totalul existent. In 2005, 85% din capacitate inca nu era utilizata, dar asta a condus la posibilitatea de a acomoda app-urile mari precum Youtube, mult mai repede decat daca infrastructura ar fi trebuit construita, atunci pe moment.

Partea optimista vine din faptul ca s-ar putea sa traim epoca a doua si nu prima. Cred ca nebunia ICO-urilor bazate pe un whitepaper din 2017-2018 a fost acel dotcombubble in urma caruia am ramas cu Ethereum, Cardano, AAVE, Maker si alte cateva bluechips care ulterior au si executat ceea ce promiteau ( macar o parte in cazul lui Hoskinson). Peste acesti pionieri au aparut un nou layer in care se investesc in prezent semnificativ mai multi bani smart decat in dementa perioadei anterior mentionate.

Banii sunt mai smart, piata e mai mare, jucatorii mai sofisticati, atentia mainstream media si a retail-ului in crestere iar bridge-urile ceva mai usor de inteles ( de ex NFTs-urile); toate astea cumulat aduc aminte mai degraba de fazele Myscape & Hi5 si mai putin de Pets.com, Broadcast.com sau Priceline.

Take care,

Vlad

==========

Stay Curious

Cu punk-ul la razboi

Rutina (a aproape) tuturor s-a schimbat in ultimele 10 zile. Adormim si ne trezim cu noutati despre ce se intampla in Ucraina. Ne-am intors sa acordam mai multa atentie bazei nevoilor umane din piramida lui Maslow:

Desi vietile noastre continua, nu e ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat. Se simte ca si cum am fost pusi pe pauza la nivel colectiv. Desigur, nu e nimeni in pauza, toti facem lucruri, doar ca nu mai vorbim prea mult despre ele.

Si, desi suntem mai atenti la nevoile de la baza piramidei, cu precadere la cele legate de siguranta, exista atat de multa implicare la nivelul societatii incat imi aduc aminte de o alta descriere a nevoilor umane, despre care am citit la Tony Robbins:

Pe langa 1) siguranta avem nevoie si de 2) surprize(mai ales placute), 3) insemnatate, 4) sentimentul de conexiune/dragoste, 5) evolutie/crestere si 6) sa contribuim/sa punem si noi umarul.

Situatiile dificile au de obicei puterea sa ne uneasca. La nivel de familie, comunitate, oras, tara, sau chiar la nivel global. Empatia, alaturi de dorinta de a contribui si de a ajuta fac ca acest tweet sa insemne foarte mult:

50M crypto $ donati pana acum catre Ucraina. Sunt tari care au ajutat Ucraina cu mult mai putini bani. Sau deloc. Povesteam in trecut despre one issue voters, de exemplu. Sunt oamenii care se aliniaza in spatele unui tel comun. Si spuneam despre cei care se aliniaza in spatele crypto. Cei care vor sa ajute crypto asa cum pot.

Avand in vedere aceste sume donate si avand in vedere one issue voters, poate insemna ca, la nivel global, se desprinde o crypto tara? Cel mai probabil ca da. O crypto tara care nu are granite. Ci doar valori si principii comune. Iar faptul ca evenimente majore precum acesta ne fac sa strangem randurile, sa vedem cati suntem, in special cei care ne implicam, va conta mult in viitor. Va fi mai usor sa abordam teme mari la nivel colectiv. Si vom avea deja un prim nivel de incredere unii in altii. Am inteles deja ca se poate si ca nu suntem singuri.

[Inclusiv in Romania, chiar daca nu se vede public, tema asta e la foarte mare cautare in partidele politice. Majoritatea (se) intreaba cum pot sa capitalizeze in voturi aceasta incredere. Nu vor putea. Cel putin nu altfel decat fiind implicati pe bune. Cei care stau suficient de mult timp in crypto simt bullshit-ul mult mai repede. Dar, despre alta cu alta ocazie.]

Revenind, intr-o perioada in care in multe tari, inclusiv in a noastra, cererile online se completeaza cu pixul albastru, e foarte important sa intelegem ce schimbari aduc tehnologia si web3. Diferenta de mentalitate intre vechi si nou, e ca vechiul se lupta din rasputeri pentru a inchide orice urma de transparenta iar noul va castiga fix prin transparenta. Nu ne-am fi gandit acum cativa ani ca un razboi ar putea fi finantat cu ajutorul crypto. Nici nu ne dorim asta. Nici razboaie, nici revolutii. Ne dorim sa evoluam, sa crestem, sa contribuim, sa ne simtim in siguranta, sa avem timp sa fim creativi. Iar la nivel de creativitate si implicare, se pare ca ne descurcam foarte bine.

In PRO-ul de saptamana trecuta vorbeam de Reli3f, acum vorbim de creativitatea unui popor care e plin de resurse, prin liderii de la cel mai inalt nivel. Pe langa presedintele Zelensky, ministrul transformarii digitale si in acelasi timp vice-prim ministru al Ucrainei, Mykhailo Fedorov - 31 ani, joaca un rol extraordinar in identificarea de resurse care pot fi folosite. I-a scris lui Elon Musk, cerandu-i ajutorul pentru ca Ucraina sa aiba acces la reteaua de sateliti ai Starlink. Dar nu i-a trimis o solicitare intr-un dosar cu sina sau pe vreun mail oficial. Ci public, cu tag pe twitter:

​​

 

La mai putin de o zi, a venit si raspunsul:

 

Si a ajuns si un prim pachet:

​​

 

I-a scris si oficial dar si cu tag pe Twitter lui Tim Cook, cerandu-i sa blocheze Apple Store pentru cetatenii rusi:

 

Ceea ce din nou a functionat:

 

La fel si cu Youtube, cu Facebook/Insta/Meta, Google, Visa, Mastercard, Oracle, Paypal, samd. Unii au raspuns, altii (inca) nu. Gasiti aici mai mult din poveste. Dar omul si echipa lui sunt in continuare plini de resurse. Mai ales ca pot pierde totul, daca nu le iese. Tot de la un tweet a pornit fundraising-ul crypto, cu adrese de BTC, ETH si USDT:

 

Gavin Wood, co-founder al Ethereum si fondator al Polkadot, si-a asumat ca doneaza 5M$ daca apare si o adresa de $DOT pe lisa oficiala a adreselor care primesc donatii:

 

Ceea ce s-a si intamplat:

 

Sigur, poate sa sune ca o actiune de PR. Dar, cele 5 milioane $ plus alte donatii in $DOT, sau ulterior in $SOL si alti tokeni, au ajuns la ucrainieni si ajuta la propagarea povestii.

A fost anuntat si un airdrop de pe contul oficial de Twitter al Ucrainei:

 

Dupa acest anunt numarul de donatii a crescut(incredibil?!). Insa la scurt timp dupa, airdrop-ul a fost anulat, cu promisiunea unei colectii de NFTs:

 

Intr-un articol recent, Alex Bornyakov, ministru adjunct al Ministerului Transformarii Digitale, spune ca o colectie de NFTs ar putea fi gata in mai putin de 2 saptamani, dar, sa avem rabdare. Nimeni din minister nu era pregatit pentru NFT-uri, in special in contextul dat. Inca se discuta daca va fi vorba de o colectie limitata si care va fi designul. Insa, intre timp, printre donatii, se numara si o gramada de NFT-uri, chiar si un CryptoPunk:

 

Cel mai ieftin CryptoPunk astazi valoreaza aproape 70 ETH:

Dar cel mai probabil, valoarea celui primit de Ucraina poate creste usor de 10 sau chiar de 100 ori, in cazul in care va fi scos la licitatie. Fix ca un nou fundraising.

Rezumatul de astazi este ca nici crypto, nici NFT-urile nu mai sunt de ignorat. Si nici cei care cred si pariaza pe tehnologie.

La fel cum se vede Ucraina mica intr-o lume mare, si totusi primim atatea lectii despre ce e posibil si ce nu, la fel sunt si early adopters din crypto. Si, probabil ca la fel sunt si comunitatile care initial par mici, dintr-o colonie digitala, asa cum e DAO-ul nostru. Apropo de care, felicitari pentru implicare dragi stakeborgari, inclusiv pe tema asta. Daca nu stiti la ce ma refer si inca nu ati ascultat AMA din luna martie, link aici.

Suntem suficient de (crypto) educati si suficient de multi incat sa contam pe termen lung.

Pana atunci,

Ramaneti curiosi,

Endi

=================

Prin ochi institutionali

Analiza rezultatelor financiare ale Coinbase

Pe 24 Februarie, Coinbase a prezentat raportarile pentru ultimul trimestru si intreg anul 2021. Rezultatele au fost in ton cu evolutia pietei de anul trecut, compania crescand exponential pe toate metricele (numar de useri totali, useri activi, revenue, etc.), fiind un beneficiar direct al cresterii gradului de adoptie din partea retailului si institutionalilor, al volatilitatii preturilor si al proceselor interne de stimulare a utilizarii produselor sale (marketing, lansari de produse noi). Coinbase poate fi privit ca un barometru pentru piata crypto prin faptul ca este singura platforma de tranzactionare listata la bursa din SUA (activitatea acesteia fiind direct corelata si cu viitoarele initiative legislative de acolo), este una dintre cele mai apreciate platforme de catre retail si institutionali (ex. Tesla, SpaceX, MicroStrategy, WisdomTree, s.a.) si este una dintre platformele Tier 1 (de top) din lume, atat dpdv al volumul tranzactionat cat si al calitatii si sigurantei serviciilor sale. Ne vom uita peste rezultate, parerea analistilor si comentariilor privind viitoarele produse si servicii din call-ul cu analistii de dupa raportari.

Rezultate Q4 si intreg anul 2021

Mai jos avem o sinteza a rezultatelor trimestriale si anuale. Veniturile totale pe 2021 au fost in valoare de $7.4 miliarde, in crestere fata de $1.1 miliarde in 2020. Compania a avut cresteri pe toate segmentele de venit, incluzand cele corespunzatoare din acitivitatile de trading (transaction revenue) de la $1.1 miliarde la $6.9 miliarde, cat si cele corespunzatoare serviciilor de subscription si services (ex. fee-urile de custodie sau din staking rewards) de la $45 milioane la $518 milioane.

Compania a incheiat anul cu 11.4 milioane de utilizatori activi (cei care au tranzactionat in ultimele 28 de zile, denumiti MTU = Monthly Transacting Users), crestere de 307% fata de 2.8 milioane la finalul lui 2020. Baza totala de utilizatori retail pe 2021 a fost de 89 de milioane (Verified Users = cei care si-au verificat contul prin inregistrarea unui e-mail sau numar de telefon), crestere de 107% fata de 43 de milioane la finalul lui 2020. Baza de clienti institutionali se ridica la 11,000 (in crestere cu 50% fata de finalul lui 2020), iar in Q4 Coinbase a incheiat (sau extins) parteneriate cu Anheuser-Busch, Brex, Enfusion sau Franklin Templeton.

Coinbase si-a extins oferta de active digitale disponibile pentru trading si custodie cu 95 si 72 active, respectiv. A incheiat anul cu o oferta de 172 de active vs. 404 cat a avut Binance, Coinbase declarand ca pune un accent mai mare pe due diligence-ul care il acorda activelor adaugate, dpdv al securitatii, compliance sau posibilitatii ca acestea sa fie declarate securities de catre SEC. Baza crescuta de active disponibile a condus la o diversificare a optiunilor de investitie pentru utilizatori, astfel volumul de trading pe Bitcoin si Ethereum a scazut la 16% pentru fiecare la finalul anului (fata de 41% si 15% la finalul anului trecut), iar volumul de trading in alte active a crescut la 68%.

Volumul de trading desfasurat pe platforma a fost de $1.6 trilioane, dintre care $1.1 trilioane de catre institutionali si restul de catre retail. Share-ul retail din volumul tranzactionat a fost peste asteptarile unor analisti, iar pe acest segment cei care au tranzactionat pe platforma Coinbase destinata utilizatorilor obisnuiti (nu cea Pro) a fost mai mare.

Activele totale aflate pe platforma numara $278 miliarde, detinute in raport aproape egal de retail si institutionali, iar Bitcoin si Ethereum au lion share-ul cu 40% si 25%, respectiv. Activele aflate pe platforma Coinbase au reprezentat 11.5% din capitalizarea pietei crypto la finalul trimestrului 4, in scadere fata de 12.2% la finele trimestrului precedent, lucru datorat si de evolutia preturilor acestor active (ex. cum majoritatea activelor depozitate este reprezentata de Bitcoin daca pretul acestuia a scazut proportional mai mult decat cel al altor active atunci acest lucru a afectat si procentajul).

32% din utilizatorii retail MTU interactioneaza si cu produse non-investitionale, cele mai populare fiind cele de Staking si Earn (un produs unde utilizatorii invata despre proiecte noi si sunt recompensati in tokens). Acest nivel de engagement (si curiozitate) a utilizatorilor este in crestere fata de anul trecut. Pe partea de infrastructura, Coinbase si-a marit portofoliul de servicii oferite prin introducerea propriului Wallet digital (asemanator MetaMask), lansarea Coinbase Cloud, lansarea Coinbase Card si s-a extins geografic dubland numarul de tari unde utilizatorii pot cumpara/vinde crypto prin legarea de infrastructura bancara/servicii de plati in 90+ tari, adaugand optiuni precum Apple Pay, Google Pay sau PayPal. Pe partea institutionala, s-a dublat numarul de clienti ai serviciului de custodie si a fost lansat Coinbase Prime, un produs integrat de tip prime brokerage, incluzand servicii de trading, custodie, data analytics (prin achizitia Skew din Mai), financing, yield generation si altele.

Profitul net a fost de $3.2 miliarde (fata de $322 milioane in 2020), iar profitul operational inainte de depreciere si amortizare / EBITDA a fost de $4.1 miliarde (fata de $527 milioane in 2020).

Anuntul rezultatelor, al viziunii pentru 2022 si reactia analistilor

Rezultatele au fost incluse intr-o scrisoare catre investitori unde Coinbase a adaugat si un update referitor la situatia operationala la inceputul anului (primele 2 luni-ish) si un outlook pentru 2022 & beyond.

Inceputul lui 2022 se dovedeste a fi nefast pentru Coinbase, volumul tranzactionat fiind afectat de situatia geopolitica si de conditiile macroeconomice referitoare la politicile monetare ale bancilor centrale. Compania a anuntat ca numarul de utilizatori activi si volumul tranzactionat va fi mai mic in Q1 2022 fata de trimestrul recent incheiat. Pentru intreg anul 2022, compania a oferit un range destul de mare pentru numarul de utilizatori activi (intre 5 si 15 milioane) datorita vizibilitatii reduse asupra conditiilor de piata. La limita inferioara a intervalului, compania prevede o pierdere la nivel de EBITDA de $500 de milioane (fata de +$4.1 miliarde in 2021!). Venitul mediu pe utilizator este prevazut sa scada la nivelurile de dinainte de 2021 (vezi graficul de mai jos). De asemenea, compania anunta cheltuieli operationale ridicate legate de investitii in infrastructura si planurile de a angaja 6,000 de noi membri in decursul acestui an, in segmente precum product innovation, expansiunea internationala sau scalarea platformei.

Graficul urmator prezinta istoricul nivelului mediu de venituri din tranzactii per utilizator (ATRPU=average transaction revenue per user). Liniile colorate sunt media pe intreg anul calendaristic. Observam cum veniturile fluctueaza si sunt dependente de volatilitatea pietei. In 2017, venitul mediu per utilizator activ era de $55 vs. $45 in 2020 si $64 2021.

Reactia analistilor din piata dupa anuntul rezultatelor a fost la unison: ajustarea negativa a proiectiilor financiare si scaderea pretului de referinta/target price. Target price reprezinta pretul actiunii pe care analistii il considera a fi fair value pentru un stock, luand in calcul o serie de estimari si proiectii viitoare pentru situatia financiara a unei companii. Este derivat dintr-o serie de metode de evaluare pentru o companie (pentru Coinbase acestia folosesc, in mare parte, DCF). Needham & Co a redus target price (TP) de la $420 la $360, D.A. Davidson de la $275 la $225, JP Morgan de la $345 la $296, etc.

Analistii de la JP Morgan au notat ca plusuri faptul ca exista o crestere secventiala in veniturile obtinute din activitatea de staking si de faptul ca 68% din volumul tranzactionat a fost in alte active digitale decat Bitcoin si Ethereum. Acest lucru evidentiaza avantajul competitional pe care Coinbase il apare asupra unor platforme de-abia intrate care ofera suport doar pe activele foarte mari. Ei se arata ingrijorati de nivelul de claritate pe care managementul l-a oferit referitor la impartirea investitiilor ce le va desfasura in investitii generatoare de venit vs. cele care nu sunt generatoare de venit. Pe acelasi ton si analistii de la Raymond James sustin ca nivelul de cheltuieli anticipat pentru 2022 este unul destul de ridicat si peste asteptarile pietei.

Planurile de viitor ale Coinbase

Conferinta cu analistii de dupa afisarea rezultatelor a fost extrem de informativa, managementul Coinbase avand ocazia sa prezinte la ce lucreaza in acest moment si cum vad evolutia spatiului crypto. Un lucru de notat este faptul ca, fiind o companie publica si reglementata, declaratiile managementului sunt extrem de analizate si monitorizate de catre piata si mesajul este uneori “coafat”.

  • Platforma NFT marketplace: se va lansa in 2022. In opinia managementului, intreg ecosistemul de achizitie (cumparat crypto->transfer in wallet) + discutii legate de NFT-uri (pe Discord sau Reddit) este extrem de divizat in acest moment. Planul lor este sa adune intreaga experienta legata de achizitia unui NFT si comunitatea ce se dezvolta in jurul diverselor proiecte pe o singura platforma a.k.a sa faca totul o experienta sociala. Persoana care se ocupa de arhitectura platformei a venit de la Instagram. Avand in vedere ca intreg spatiul este inca la inceput, ei nu vad o competitie directa cu OpenSea pentru utilizatori (sunt si investiori in OpenSea prin Coinbase Ventures).

  • Servicii de staking: 30 de protocoale care ofera staking rewards. Unul dintre serviciile cele mai asteptate este introducerea posibilitatii de staking ETH2 pentru institutionali de anul acesta. Vor adauga mai multe active PoS pe platforma.

  • Diversificarea serviciilor: introducerea de securities traditionale (ex. actiuni) este un plan pe termen lung, iar in opinia managementului intreg sistemul financiar va migra pe tehnologia blockchain. Managementul are in vedere dezvoltarea unor servicii dedicate DAO, de la infiintare, sistemul de votare, admin stuff (payroll, taxes) pana la tooling pentru managerierea day-to-day a acestora.

  • Produsul de Lend: care a generat tatonarile cu SEC. Avand in vedere recentul acord intre SEC si BlockFi, Coinbase va monitoriza progresul inregistrarii produsului celor de la BlockFi si va decide cand va fi momentul oportun de a il lansa pe al sau.

  • Alte comentarii: fuziunea aplicatiilor Coinbase si Coinbase Pro intr-una singura - Retail Advanced Trading. Pe termen lung vor vedea o presiun asupra fee-urilor insa, momentan un nivel mai mare se justifica prin nivelul de securitate oferit si brand value.

Razvan

===================

Altcoin Pulse PRO:

FloorDAO

Cei care navigheaza constant intre DeFi si NFTs stiu foarte bine care sunt diferentele dintre cele doua ecosisteme. Unul dintre principalele minusuri pentru cei care investesc in NFT-uri este lipsa lichiditatii. Aceasta clasa de asseturi digitale este nelichida si, din acest motiv, de multe ori afecteaza respectivul segment de piata.

De ce? Cand multi investitori sunt “blocati” in NFT-uri, apare o colectie noua si interesanta si nu au lichiditate pentru a cumpara, au tendinta de a vinde sub floor price, pentru a accelera procesul de vanzare.

Cand sunt mai multe persoane de acest tip care actioneaza simultan, se poate produce o reactie in lant, care genereaza automat si panica si poate afecta imaginea, sau chiar distruge un proiect de NFT-uri.

In contrast, in DeFi avem deja foarte multe protocoale inovative care ofera solutii pentru deblocarea lichiditatii, de la lending & borrowing, la yield farming si asa mai departe. Sa ne gandim la situatia extrema in care tot portofoliul tau este compus dintr-un BAYC si un PUNK. Este evident ca valoreaza cate sute de mii de dolari, dar nu ai acces la acesti bani decat daca ii vinzi.

In primul rand, ca sa intelegem cum functioneaza FloorDAO, trebuie sa stim ce este NFTX. Acest protocol de pe Ethereum incearca sa rezolve exact problema pe care am descris-o putin mai sus, printr-o imbinare intre DeFi si NFT-uri.

NFTX este un protocol construit pe Ethereum, in cadrul caruia iti poti depozita NFT-urile (anumite colectii care sunt acceptate), iar in schimb vei primi un token ERC-20, pe care ulterior il poti utiliza in spatiul DeFi.

Fiecare colectie de pe NFTX este reprezentata pe aceasta platforma printr-un vault (sau index) in care iti poti bloca NFT-ul din colectia respectiva, in schimbul token-ului. Sa luam BAYC ca exemplu:

Daca depozitam un NFT din colectia BAYC pe NFTX, vom primi un token ERC-20 numit BAYC care, in esenta, inseamna ca ne putem fractionaliza NFT-ul. Pretul tokenului va fi, intotdeauna, floor price-ul. Deci vom putea vinde o parte din Board Ape-ul nostru, sau folosi asseturile in yield farming.

Din moment ce tokenii primiti pentru depozitarea de NFT-uri exista pe DEX-uri ca Sushiswap, avem si liquidity pools unde putem oferi lichiditate in perechi cu ETH, avand din prima un APR mai mare decat daca tinem NFT-ul intr-o forma nelichida - unde e 0.

Ajungem intr-un final si la FloorDAO, care este un protocol de market making construit cu scopul de a folosi platforma NFTX, pentru a genera yield prin folosirea propriei trezorerii.

Mai exact, FloorDAO strange asseturi in trezorerie de la useri si foloseste aceste asseturi in cadrul NFTX pentru yield. Folosind fondurile din trezorerie pe NFTX, Floor DAO creste lichiditatea pentru colectiile de NFT-uri pe care le foloseste, lucru care sporeste volumul si fee-urile castigate de trezorerie. In acelasi timp, userii care adauga asseturi in trezorerie, primesc tokeni $Floor in schimb.

Floor este un token folosit pentru staking si in cadrul guvernantei de tip DAO. Fiecare token Floor este sustinut de 0.001 ETH in trezoreria care e constituita din ETH si NFT-uri.

In proporitie de 91%, tokenii merg catre DAO, iar din moment ce modelul economic folosit e cel de la Olympus DAO, avem automat si o valoare intrinseca pentru Floor.

FloorDAO este exact inovatia din DeFi imbinata cu lumea NFT-urilor. Cum in ultimul an au aparut din ce in ce mai multe protocoale in DeFi, care isi construiesc propriile strategii in functie de yield-ul generat pe alte platforme, merg spre o economie mai conectata si era de asteptat ca aceste strategii complexe sa vizeze si spectrul NFT-urilor.

Lichiditatea pentru detinatorii de NFT-uri poate fi o problema reala in multe cazuri, deci protocoale ca FloorDAO au un use case cat se poate de real. Aceste proiecte experimentale reprezinta, pentru mine, chintesenta DeFi, pentru ca de aici porneste inovatia, evolutia, si, poate, viitorul.

Hustle with passion.

Andrei

=================================

Reply

or to participate.