- CATS
- Posts
- The Crypto Insider PRO #36: We will be fine. $APE. Voice NFTs.
The Crypto Insider PRO #36: We will be fine. $APE. Voice NFTs.
Disclaimer: Tot ceea ce scriem in newsletterul “The Crypto Insider PRO” e o radiografie a industriei asa cum o vedem noi, prin prisma informatiilor care sunt publice pentru toata lumea. Nu suntem in masura sa dam sfaturi investitionale nimanui, prin urmare ceea ce faceti cu propriul capital este o decizie personala.
Inainte de toate, un aspect tehnic: pentru ca e-mailul e destul de lung, Google il va taia si va afisa un mesaj pe care trebuie sa dati click pentru a vedea tot e-mailul intr-o noua fereastra.
Celia, o prietena a Stakeborg DAO, a fost in ultimul episod al podcastului. Merita sa il vedeti, cu atat mai mult cu cat vom mai discuta cu ea pe viitor:
In newsletterul de azi:
Vlad scrie despre scenariile viitoarelor saptamani
Endi aduce in prim-plan music NFTs, un posibil hot topic in 2022
Razvan exploreaza ideea unui bitcoin ca rezerva internationala
Andrei intoarce $APE pe toate partile.
The Macro
Pe 24 februarie rusii intrau in Ucraina sa o scape de nazism si alte balarii. Pretul unui bitcoin era aproximativ $38.000.
La mai bine de 3 saptamani distanta, acelasi asset se tranzactioneaza pentru $42.000/unitate. Safe to assume ca razboiul, in faza lui de pana acum e priced in. mai mult decat atat, chiar si Nasdaq-ul pare sa fi spart un trend line trasat inca de la inceputul anului:
Pandemie, probleme cu supply chains, inflatie, politici monetare haotice si acum razboi in doua din tarile care influenteaza, fiecare in felul ei, economia lumii. Cand crezi ca s-au intamplat toate, pare ca mai apare ceva. Istoria va scoate la lumina cate din cele intamplate au fost hazard si cate provocate, dar ce ramane clar e ca majoritatea dintre voi care cititi textul asta aveti un thick skin care altfel ar fi fost imposibil de dobandit.
In Peru, am stat de vorba ore intregi cu Pippa Malmgren, fosta consiliera a lui Bush Jr si o voce foarte respectata atat in politica americana cat si in cea europeana unde lucreaza in prezent cu guvernul britanic. Pe langa ceea ce puteti sa cititi in mega-interesantul newsletter pe care il publica in mod regulat, imi povestea nu doar despre modul in care astfel de conflicte se mediaza ci mai ales CAND vine momentul cel mai prielnic pentru un armistitiu. In cele mai multe cazuri e nevoie sa se atinga un punct de maxima tensiune.
Putem avea noroc si un complot sa il trimita pe Putin fie in vacanta fie sub pamant, sau putem asista la episoade dramatice precum utilizarea unui echipament cu capacitati nucleare. Nimeni nu se asteapta sa fie Hiroshima style pentru ca ar degenera in ceva care ar frange coloana vertebrala a Rusiei, dar ceva local ar putea reprezenta momentul de cumpana care ulterior sa fluidizeze pozitiile de negociere.
De ce conteaza?
Pentru ca probabil acel episod se va regasi in evolutia pietelor. Panica va cuprinde si pe ultimii turisti din crypto care se vor grabi sa isi execute pozitiile. Dupa cum voi arata in market update-ul de luni, aproape ca nu mai exista cine sa capituleze, dar cred ca un eveniment de tip martie 2020 e posibil. Ce inseamna o capitulare? Pretul sa ajunga intr-un punct care sparge orice analiza tehnica si sa ii arunce in pragul disperarii pe cei care au un orizont de timp limitat dpdv al investitiilor.
Sa revizitam low-surile din iunie 2021 ar putea fi o astfel de zona. Sa coboram la 200 Weekly MA ( care e acum intre 20 si 21k) ar insemna o oportunitate generationala pentru ca pretul, inclusiv in martie 2020, acolo si-a gasit mereu support. Nu a inchis niciodata sub acel nivel.
Unde vreau sa ajung e ca in astfel de momente de incertitudine trebuie sa luam in calcul toate scenariile si sa fim pregatiti. Nimeni nu stie ce se va intampla.
ETH 2.0 e around the corner si testnet-ul a rulat perfect. Pentru cei care ati deschis mai tarziu televizoarele, odata cu trecerea la PoS, vom avea cu 75-90% mai putin ETH emis si bagat in piata. Asta inseamna scaderea inflatiei de la 4.3% la 0.4%. Long-term, asta este as bullish as it gets.
Daca va intrebati ce mai fac smart money si in ce au bagati banii in astfel de vremuri, aveti mai jos o analiza a celor de la Messari. Take it with a grain of salt pentru ca majoritatea sunt investitii mai vechi de un an. Urmariti trendurile.
Traim vremuri istorice iar acestea vin la pachet cu lectii extrem de importante. Ce invatam acum ne poate ajuta sa navigam prin piete, dar si prin viata, pentru totdeauna. Nu va lasati purtati de emotii. Largiti time-frame-ul investitional si lasati evenimentele sa isi urmeze cursul. Petreceti mai mult coreland ipoteze cu consecinte si mai putin incercand sa time the market. Asa veti deveni rezilienti. E important.
We will be fine.
Take care,
V
==========
Stay Curious
Introducere in music NFTs
Universal Music label acquires ape NFT to lead virtual music group reut.rs/3JoYWAk
— Reuters (@Reuters)
3:20 PM • Mar 18, 2022
Casa de discuri Universal Music Group isi cumpara un BAYC - un personaj feminin, cunoscut acum sub numele de Manager Noët All, pentru a reprezenta Kingship, trupa pe care a fondat-o in noiembrie.
Kingship exista doar in forma digitala, cu scopul de a produce muzica si de a sustine spectacole virtuale in Metaverse. La fel ca managerul Noët All, toti membrii trupei sunt reprezentati de NFT-uri: trei Bored Apes si un Mutant.
NEWSFLASH: UMG’s next-gen label 10:22PM forms 𝐊𝐈𝐍𝐆𝐒𝐇𝐈𝐏, the First-Ever Group Consisting of NFT Characters from Bored Ape Yacht Club.🐒
— Universal Music Group (@UMG)
9:13 PM • Nov 11, 2021
De ce Universal, cea mai mare casa de discuri din lume, infiintata in 1934, cu peste 8000 angajati in 60+ tari si venituri de aproape 7 miliarde $ anul trecut ar face asta? Din acelasi motiv pentru care FTX Europe semneaza un parteneriat cu festivalul Tomorrowland. Sau pentru care Zuck anunta ca Instagram va incepe curand sa integreze NFT-uri. Iar Spotify are aceleasi planuri:
1/ “Spotify is the latest tech giant to venture into NFTs and head off potential competition from crypto start-ups, after this week, Facebook founder Mark Zuckerberg confirmed that Instagram would soon start to support NFTs.
— StakeBorg - Blockchain Educational Hub (@stakeborg)
6:03 PM • Mar 18, 2022
NFT-urile sunt aici sa ramana si sa evolueze nu doar ele, ci si multe alte industrii, in special cea muzicala. De ce nu ar face-o? Vorbim de o industrie de 42 de miliarde $, in venituri anuale. Din care cele mai mari incasari nu le au artistii, ci intermediarii. Cu alte cuvinte, NFT-urile reprezinta o sansa imensa prin care artistii sa isi creasca veniturile si, in acelasi timp, intermediarii (deja existenti sau nu), au mirosit ca e posibil sa li se fure ceva de sub nas. Si acel ceva, nu e deloc putin. Conform unui raport al Citigroup, artistii incaseaza in general aproximativ 12% din veniturile totale.
In vreme ce catre platformele de streaming merg spre 40%. Din aproximativ 8 milioane artisti pe Spotify, doar 42.000 (0.53%) au incasat mai mult de $10k anul trecut si doar 13.400 (0.17%) au incasat peste 50.000 $. Iar astea sunt cazuri fericite, in care apuci sa ai melodii ascultate pe platforme precum Spotify, Apple sau Google Play.
Spotify plateste un artist cu 0.003$ pe stream. La 1 milion de ascultari un artist castiga 3-3500 $. Apple Music ofera 0.01$ pe stream. Iar motivul principal pentru care colosii se uita acum la NFTs e pentru ca deja a aparut concurenta. Audius Music, o platforma de streaming din Web3 plateste de exemplu aproape 0.35 $ pe stream, datorita structurii care foloseste propriul token: $AUDIO.
Nu e de mirare ca daca cineva iti oferă 90% din incasari in loc de 12%, esti dispus/a sa iti asumi un asymmetric bet, despre care Vlad vorbea aici. Mai ales ca cea mai ascultata piesa pe Spotify are 3 miliarde de streamuri iar pe Audis are 500 milioane.
Catalog de exemplu permite artistilor sa vanda piese 1/1 sau albume ca NFT-uri, cu ajutorul Zora. Pana in prezent au fost vandute putin peste 600 de NFT-uri pe platforma, la un pret mediu de 2.300 $. Iar NFT-ul in sine e considerat ca un CD sau vinyl, drepturile de autor si IP-ul ramanand in continuare la artist.
How to sell a Music NFT 👀🤘🏾
— TK (@TKtheLegend)
10:12 PM • Mar 15, 2022
Acest artist a povestit cum a lansat o piesa in prima auditie, a mintat un NFT fix inainte de concert, a proiectat un QR cod pe ecranul din spatele lui in timp ce mixa efectiv, iar pana sa se termine melodia a primit o oferta de 1 ETH. Ar fi fost nevoie de 1 milion streamuri pe Spotify pentru a ajunge la aceleasi venituri. Si in continuare poate sa isi puna melodia pe orice platforma. Iar cel care a cumpărat NFT-ul detine practic un moment istoric: prima auditie a respectivei piese. Desigur, multe vor avea doar valoare sentimentală. Dar daca s-ar fi intamplat ceva asemanator la prima aparitie a Beatles, inainte sa devina faimosi?
NFT-urile legate de muzica nu au si drepturi de autor incluse. Cel putin majoritatea. Si asta momentan. Dar cel mai probabil se va intampla. Un exemplu mai jos, in articol. Pentru ca de ce te-ai multumi cu 12% din venituri cand te poti duce spre 80-90%? Dar de ce sa te duci spre 80-90% si sa faci totul de unul singur, cand ai fi foarte multumit cu 50% de exemplu(o crestere de +400% fata de ce se intampla acum), dar sa imparti restul de 50% cu fanii tăi?
Desi la inceput, industria de music NFTs a strans in juru-i un ecosistem deja mare:
La fel cum colectionăm tricouri, magneti de frigider, flori, adidasi, timbre, tablouri sau mai nou poze de profil ca NFT-uri, se poate gasi mai multa logica in a colectiona muzica, inregistrata pe blockchain, cu posibilitatea de a fi pastrata pentru sute de ani(sau cat tine blockchain-ul). Oricum, probabil ca sunt mult mai expuse riscurilor de distrugere vinyl-urile sau CD-urile de exemplu.
Exista muzica pe toate blockchain-urile, dar cele mai de succes sunt momentan Ethereum si Tezos. Exista cateva marketplaces de musical NFTs care merita evidentiate: Catalog, SongCamp, MintSongs si Sound. Si majoritatea vand pe Foundation, Zora sau OpenSea. Vanzarile secondary ale Sound pe OpenSea se apropie de 1 milion $. Foarte la inceput, dar totusi domeniul prinde tractiune:
Exista platforme care au deschis calea catre royalties si NFT-urilor din muzica. Royal de exemplu. Artistii si fanii co-detin muzica impreuna. Asta e descrierea gasita pe site-ul lor. Artistii isi pastreaza dreptul de proprietate si independenta care ar fi fost controlate anterior de intermediari, stabilind in acelasi timp un procent alocat din drepturile de autor ale melodiilor lor pentru fani. Detinerea de catre fani a acestor NFT-uri specifice (Royal le numeste tokeni) permite artistului sa dicteze nu numai viitoarele fluxuri de venituri, ci si beneficii exclusive pentru fani, cum ar fi produse, spectacole speciale sau altele.
Royal a primit investitii de la nume cunoscute din venture capital si din muzica, precum a16z, Nas sau Disclosure, printre multi altii. CEO-ul 3LAU a validat conceptul atunci cand a oferit 333 de tokeni (s-au vandut in 3 secunde), reprezentand 50% din drepturile de streaming pentru cel mai recent single al sau "Worst Case". In doua saptamani, melodia a atins o valoare de 6 milioane de dolari (fanii detinand 50%), cu un volum de tranzactionare de 650k $ pe piata secundara.
Succesul acestui concept e destul de logic, e normal ca fanii doresc sa devina investitori alaturi de artistii lor preferati sau despre care stiu ca au livrat in trecut din toate punctele de vedere. La fel cum crypto ca industrie permite (aproape) oricarui average Joe sa investeasca in startup-uri la inceput de drum, fix la fel nisa de music NFTs permite fanilor sau celor atenti la trenduri sa profite prin aceste early bets. Care sunt de fapt educated guesses si pariul nostru pe oameni in care avem incredere.
Si, pentru ca in Web 3 oamenii se organizeaza cel mai bine sub forma de DAO, au aparut deja Collector DAOs axate pe muzica. Pentru ca e destul de clar ca noile case de discuri vor fi organizate altfel decat sub forma monopolului detinut de zeci de ani de vechile camarile. Iar cel mai logic pas ar fi sa fie organizate sub forma de DAOs.
Acestea sunt principalele raspunsuri la intrebarea de la inceputul articolului: de ce toti acesti colosi sunt interesati de NFT-uri? Nu pentru a democratiza piata de muzica si pentru a oferi mai mult artistilor. Ci pentru ca sunt suficient de smart incat sa isi dea seama ca un nou trend vine peste ei si nu vor sa fie luati prin surprindere. Toata lumea stie ce a patit Blockbuster dupa ce a aparut Netflix. Iar desi acum 10 ani toate brandurile mari din industria auto, incepand cu Mercedes, Audi sau BMW faceau misto de Elon Musk si a lui Tesla, astazi toata lumea (inclusiv Apple și Google), lucreaza la masini electrice.
A fost o introducere in lumea music NFTs. Daca sunteti dornici de mai mult, exista extrem de multa documentatie pe tema asta. Partenerii nostri de la Messari au cel putin vreo 2 articole generoase in directia asta, in varianta PRO, aici si aici. De asemenea Coopahtroopa are un articol introductiv foarte bun aici. Iar daca nu il urmariti pe Twitter, ar trebui. Si, foarte important, 1johnny, unul dintre stakeborgarii pasionati de NFTs in general are de asemenea un articol tare bun din nisa asta, pe stakeborgdao.xyz.
Cine va avea de castigat in cele din urma, artistii sau gigantii din industria muzicala? Eu cred ca toti, dar in special noi, atat din rolul de consumatori cat mai ales din cel de investitori. Ramane totusi de vazut.
Pana atunci,
Ramaneti curiosi,
Endi
=================
Prin ochi institutionali
Bitcoin ca rezerva internationala
Pana in acest moment, cea mai puternica sanctiune impotriva Rusiei a fost reprezentata de blocarea rezervelor internationale ale bancii sale centrale. In mai putin de 24h, aceasta a pierdut accesul la c.50-60% din totalul rezervelor sale de $630 de miliarde si are dificultati in a utiliza o buna parte si din cealalta parte. Aceasta masura ar putea determina alte tari sa re-evalueze compozitia si modul in care isi pastreaza rezervele.
Rezervele internationale
Criza financiara asiatica din 1997 a impins tarile in curs de dezvoltare spre a acumula mai multe rezerve de aur si devize pentru a isi proteja moneda proprie in cazul unor efecte adverse majore. Rezervele totale s-au majorat de la un nivel de sub $2 trilione la c.$13-14 trilioane (sau 14% din GDP-ul global). Niveluri semnificative sunt detinute de China, Japonia, Elvetia, India, Taiwan, Hong Kong, Rusia, Coreea de Sud, Arabia Saudita si Singapore, care impreuna au adunat cam $9 trilioane. Desi in ultima perioada bancile centrale au inceput sa cumpere si sa repatrieze cantitati de aur, acestea reprezinta doar 13% din totalul activelor.
Rezervele sunt predominant formate din instrumente financiare foarte lichide (ex. obligatiuni de stat) in monede de circulatie internationala. Conform FMI, 59% din nivelul de rezerve este pastrat in instrumente financiare denominate in dolarul american, 20% in euro, 6% in yen, 5% in lira britanica si restul in alte valute. Titlurile de trezorerie americane sunt considerate cele mai detinute active de rezerve internationale. La sfarsitul lui 2021, entitati din afara SUA detineau c.$7.7 trilioane din datoria formata din titluri de stat americane, echivalent cu o treime din totalul detinut de public. Cei mai mari detinatori sunt China si Japonia.
La ce sunt folosite rezervele valutare? Ca suport pentru cursul de schimb, mentinere a stabilitatii sistemului bancar si economiei (prin oferirea de lichiditate), ofera incredere si previne bank runs si au rol de bail out al datoriilor externe ale statului si ale firmelor private. Sunt folosite si pentru finantarea proiectelor de infrastructura (cazul Chinei), pentru managementul fondurilor suverane sau in scop investitional/optimizare a portofoliului.
Cazul Rusiei
In ultimii ani, Rusia si-a schimbat compozitia portofoliului de instrumente ce constituie rezervele internationale, reducand expunerea la dolarul american. Astfel, din 2015 (la un an dupa anexarea Crimeei), rezervele au crescut cu 71%, in principal sub forma detinerilor de aur si de active denominate in renminbi chinezesc. Intre 2014 si 2019, Rusia a cumparat peste 1,200 tone de aur, ajungand sa detina a 5-a cea mai mare cantitate de aur din lume in numar de 2,299 tone (cf. World Gold Council, noiembrie 2021). In acelasi timp, Rusia si-a redus semnificativ activele detinute in SUA si Franta. Dupa un raport al Bancii Centrale a Rusiei, aceasta nu mai detine deloc titluri de stat americane. Expunerea pe dolar este greu de exprimat cu exactitate in conditiile in care Banca Centrala a Rusiei a avut la dispozitie efectuarea de operatiuni prin piata de FX swap.
Majoritatea componentelor rezervelor valutare sunt defapt inregistrari in registrele electronice ale Bancii Federale din NY, BCE, bancilor centrale nationale europene, Banca Angliei, depozitarilor centrali din tarile emitente, etc. Digitalizarea sectorului financiar a condus la separarea calitatilor de proprietate si control asupra rezervelor valutare. Acestea sunt proprietatea Rusiei, dar emitentii / alte entitati Occidentale controleaza accesul la acestea. Rezervele internationale ale Rusiei sunt, in mare parte, depozite la institutii financiare din Vest - dupa un calcul al celor de la FT, banca a pierdut accesul la $285 miliarde de instrumente si depozite detinute de bancile centrale Occidentale si $103 miliarde pastrate in banci comerciale si case de brokeraj din Vest. In afara acestora, Rusia detine $135 miliarde in aur, $84 miliarde in instrumente denominate in renminbi, o pozitie la IMF si $30 miliarde in cash.
La o prima vedere, Rusia s-ar putea baza pe rezervele de aur ori cele legate de China. La sfarsitul anului 2020, Banca Centrala a Rusiei includea in raportul anual ca toate detinerile in aur sunt tinute pe teritoriul Rusiei - un lucru neobisnuit avand in vedere ca majoritatea bancilor centrale isi tin rezervele de aur fie in seifurile de sub Banca Angliei sau in cuferele Rezervei Federale din New York, in apropierea Wall Street. Acest lucru vine cu avantajul faptului ca centrele financiare din Londra si New York sunt principalele piete de tranzactionare a aurului si au infrastructura pusa la punct. In acest context, Rusia a descoperit ca multe institutii si tari din afara celor care au impus sanctiunile sunt reticente la a tranzactiona cu banca sa centrala.
Zoltan Pozsar, Global Head al strategiei privind ratele dobanzilor pe termen scurt de la Credit Suisse, preciza ca Rusia are la dispozitie produse structurate in jurul aurului prin care sa obtina dolari ori imprumuturi (sau gold swaps) de la entitati interesate pe baza de aur. De asemenea, ocolirea tranzactiilor din energie de sub mantaua sanctiunilor mai reduce din puterea acestora. Majoritatea platilor ajung in Gazprombank, iar aceasta poate injecta dolarii primiti din exporturi in sistemul financiar local.
Bitcoin in acest context
Banii sunt un activ care deservesc si ca mijloc de schimb. Intr-o teorie a banilor si a institutiilor financiare ce dateaza din 1960, banii pot fi impartiti in inside money si outside money. Inside money (prescurtare de la inside the private sector = bani din interiorul sectorului privat) are la baza active cu oferta neta zero sau acelasi instrument reprezinta pasivul/datoria unui agent si activul altui agent (ex. obligatiunile corporative sunt datorii pentru firmele ce le emit si active pentru clientii care le detin. Efectul net este zero). Outside money reprezinta o forma a banilor ce fie sunt in forma de moneda fiduciara (fiat) ori au ca suport un activ ce nu are o oferta neta zero in sectorul privat al economiei (cum este aurul, commodities ori Bitcoin).
Zoltan Pozsar observa ca majoritatea rezervelor internationale sunt forme de inside money, adica o forma de datorie a unei entitati catre o banca centrala. Fie ca sunt titluri de stat ale unei tari, depozite la o banca centrala dintr-o alta tara sau depozite la o institutie financiara Occidentala, toate acestea sunt forme de inside money pe care o banca centrala nu le poate controla. Cineva i le datoreaza si pot fi supuse sanctiunilor. Aceste sanctiuni constituie precedentul numarul 2 dupa cele impuse Afganistanului si pot exista consecinte pe termen mediu si lung printr-o reorientare si crestere a proportiei de outside money din componenta rezervelor bancilor centrale din lume. China are o structura similara cu cea a Rusiei dpdv al proportiei de inside money, iar piata observa cu atentie masurile luate si freeze-ul unei parti consistente din rezerva Rusiei. Pe langa China, cu rezerve internationale in valoare de $3.4 trilioane, The Economist precizeaza ca si India cu $632 miliarde si Arabia Saudita cu $441 miliarde se afla in posturi similare.
Declinul dolarului ca principala ancora in sistemul international este un subiect din ce in ce mai discutat, iar variantele de inlocuire vehiculate au plusuri si minusuri. Zoltan Pozsar a publicat o nota pentru investitori in care preconiza nasterea unui nou sistem monetar - Bretton Woods III - si ancorarea acestui sistem in jurul monedelor din Est cu economia bazata pe commodities/marfuri. In viziunea sa, sistemul international a evoluat de la Bretton Woods bazat pe aur, la actualul Bretton Woods II bazat pe inside money si ne indreptam spre etapa III bazata pe outside money (aur si alte marfuri). In acest context el precizeaza ca “Bitcoin (daca va mai exista pe atunci) probabil va beneficia [din aceasta evolutie]”.
Raportul “Big Ideas 2022” al celor de la Ark Investment include previziunea echipei cu privire la valoarea BTC si use case-urile de unde isi va extrage valoarea. 1% din totalul rezervelor internationale nu pare o estimare lipsita de substanta.
De mentionat ca, precum in cazul aurului unde “bratul lung” prin care sanctiunile autoritatilor Occidentale sunt manifestate in sistemul international creeaza dificultati Bancii Centrale a Rusiei sa valorifice rezervele, la fel si in cazul Bitcoin pot exista probleme. In situatia unor cantitati mari de BTC acestea vor trebui sa fie tranzactionate OTC insa, numarul de entitati interesate de astfel de tranzactii ar putea fi redus de posibile interdictii pentru exchange-uri, brokeri, institutionali, etc. ce opereaza cu sediul in Occident. Adresa fiind publica, totul ar fi la vedere. Insa, o sindicalizare pe piete locale si regionale de Bitcoin ar putea fi o optiune sau constituirea de Bitcoin swaps sau imprumuturi pe baza de Bitcoin intr-o deviza internationala pentru a acoperi eventuale nevoi pe moment.
Razvan
===================
Altcoin Pulse PRO:
ApeCoin - un token care poate schimba totul
Cu siguranta nu sunt multe persoane din spatiul crypto care sa nu fi auzit de colectia de NFT-uri BAYC (Bored Ape Yacht Club). Pe scurt, proiectul celor de la Yuga Labs a ajuns in punctul in care reprezinta pentru segmentul NFT-urilor acelasi lucru ca Windows pentru sistemele de operare, sau FIFA pentru jocurile care implica fotbal.
Dimensiunea acestui brand Web 3 este dificil de cuantificat dar se vede destul de bine prin personalitati ca Snoop Dogg, Kevin Hart, Mark Cuban, Neymar si multe altele care detin maimute, sau volumul urias tranzactionat de aproximativ 50K ETH / luna in ultima perioada. Asta s-ar traduce, la pretul ETH de acum, la mai mult de $130 de milioane tranzactionati pe luna.
BAYC nu mai este doar o colectie de NFT-uri, ci se apropie de coroana de rege pe care o are si Bitcoin printre proiectele crypto.
Un subiect interesant pentru o alta zi este mixul dintre componentele de psihologie colectiva si momentum, care a facut posibila aparita unui brand despre care sunt sigur ca a facut multe persoane sa-si duca la modificat lentilele prin care privesc lumea inconjuratoare, dar azi ne concentram pe tokenul care a fost lansat de catre Yuga Labs si anume ApeCoin.
Cum schimba un token dinamica unei colectii de NFT-uri
Timpul petrecut analizand proiecte care implica NFT-uri si un token m-au invatat ca nu este cea mai buna idee sa le imbini, din mai multe motive.
Tokenul este creat pentru a-i recompensa pe holderi, ceea ce inseamna ca acestia vor primi o buna parte sub forma de airdrop sau prin staking, or both.
Este foarte dificil sa proiectezi o utilitate reala pentru un token, lansat de un proiect de NFT-uri. Nu e imposibil, doar dificil.
Inflatia e mare si constanta, trebuind contracarata de o cerere constanta din partea investitorilor.
Comunitatea, constient sau inconstient, va trasa o legatura intre performanta tokenului si succesul colectiei (daca tokenul este pe downtrend, e posibil ca inclusiv imaginea proiectului sa aiba de suferit).
In multe cazuri, holderii se grabesc sa vanda, din moment ce sunt free money.
Din motivele de mai sus, se creaza o presiune pe colectie care poate fi vazuta ca un risc pe termen mediu si lung.
DAR cum BAYC nu este orice colectie de NFT-uri, nici tokenul APE automat nu este orice token.
Inainte de toate, las cateva imagini, ca sa vedem cu totii cum a fost gandit modelul economic.
Airdrop-ul primit de holderi, de 15% din totalul de tokeni, va avea urmatoarea structura:
ApeCoin, cu toate ca este asumat de Yuga Labs, a fost lansat urmand o structura descentralizata, ca un token ERC-20 de guvernare a unui DAO, si anume ApeDAO, unde toti detinatorii vor avea un cuvant de spus.
In felul acesta, avem si o componenta destul de importanta de utilitate, pe langa acces la evenimente, servicii si integrari cu jocuri P2E, care exista deja sau urmeaza sa fie lansate.
Acest DAO are un consiliu din care fac parte cateva nume uriase din domeniul crypto, cum era si de asteptat, iar tokenul este deja lansat pe Binance, Coinbase, FTX si altele.
Avem deja 5 AIP (Ape Improvement proposals) in cadrul structurii descentralizate, dintre care ultimele 2 sunt create de catre Animoca. In cazul in care AIP 4 si AIP 5 vor fi votate, acestea vor proiecta sistemul de staking dupa modelul de mai jos, astfel impulsionand si mai mult holderii de BAYC, MAYC sau BAKT, si de ApeCoins sa “ramana in joc” pe termen lung.
Deci, avem cel mai mare brand din sfera NFT-urilor, o echipa la care ar visa orice proiect, o comunitate uriasa, in care avem multe personalitati, o economie conturata bine si un DAO pentru a atrage investitori din exterior. What can go wrong?
E simplu. Modelul economic poate fi susceptibil la downtrend pe termen mediu si lung din cateva motive.
La inceput avem perioada de hype in care unii holderi vand, dar cererea din exterior (non holders) este foarte mare, asa ca orice scadere de pret atrage automat si buying pressure, urmand ca, in 2,3,4 luni, cererea sa scada, iar presiunea de vanzare sa ramana constanta, moment in care vor intra din ce in ce mai multi tokeni in piata (initial vom avea doar 160 de milioane in piata, in urma airdrop-ului, dar dupa 6-12 luni vor urma diverse alocari).
De ce totusi ar fi “un token care poate schimba totul?”
Din moment ce, in urmatoarele luni cererea este imposibil de cuantificat, avem mai multe scenarii plauzibile. Pe langa cel de mai sus, APE are toate elementele necesare pentru a ajunge in top 30, in cel mai bun caz chiar 10, dupa market cap, care in momentul de fata s-ar traduce printr-un pret de $40+, acum cand numarul total de tokeni din piata e sub 200 de milioane.
Daca vom vedea un token venit din zona de NFT-uri atat de sus in topul organizat dupa market cap, cred ca optica s-ar schimba si ar putea accelera maturizarea si adoptia acestui segment de piata.
Indiferent ce fir narativ vom vedea in urmatoarele luni, este un moment entuziasmant pentru pasionatii de NFT-uri, evident in special pentru holderi, care sunt mai bogati cu cel putin $70-$80K, dar si pentru restul.
Hustle with passion.
Andrei
=================================
=================================
Reply