• CATS
  • Posts
  • The Crypto Insider PRO #47: Cand cumparam alts-uri in bear market

The Crypto Insider PRO #47: Cand cumparam alts-uri in bear market

Disclaimer: Tot ceea ce scriem in newsletterul “The Crypto Insider PRO” e o radiografie a industriei asa cum o vedem noi, prin prisma informatiilor care sunt publice pentru toata lumea. Nu suntem in masura sa dam sfaturi investitionale nimanui, prin urmare ceea ce faceti cu propriul capital este o decizie personala.

Inainte de toate, un aspect tehnic: pentru ca e-mailul e destul de lung, Google il va taia si va afisa un mesaj pe care trebuie sa dati click pentru a vedea tot e-mailul intr-o noua fereastra.

Pippa Malmgren a fost la StakeborgDAO Talks, iar primul episod, cu subtitrari, e live de ieri seara:

 

Subscribe si la canalul Stakeborg de pe Youtube ca sa nu pierzi notificarile!

In newsletterul de azi:

Vlad analizeaza bear market-ul din prisma bitcoin dominance

Endi aduce in prim-plan GoblinTown

Razvan exploreaza ce mai faci minerii si alte aspecte macro

Matei scrie importanta agilitatii organizationale

The Macro

Ceea ce am sa scriu azi vine in continuarea unor informatii vehiculate in live-ul de joi si in TCI update-ul de luni pentru subscriberii de la newsletter-ul PRO. Prin toata suita de informatii saptamanale imi propun ca Stakeborg sa devina THE PLACE TO BE pentru a intelege bear market-ul, oportunitatile care vin la pachet cu acesta si sa incercam impreuna sa gasim cele mai bune pozitii din care sa ne crestem portofoliul in asteptarea viitorului bull run.

Ca om care si-a construit portofoliul in bear market-ul din 2018-2019, va spun cu toate convingerea ca merita sa va petreceti timpul intelegand dinamicile crypto in vremuri de restriste.

Mentionam la CAD faptul ca bitcoin dominance, un metric pe care il vedeti mentionat tot mai des intr-un bear market, arata foarte diferit daca excludem stablecoins din ecuatie. De ce am face asta? Pentru ca vrem sa avem o imagine cat mai clara a raportului dintre alts-uri si bitcoin iar stables in ecuatia asta sunt in cel mai bun caz neutre. Ba chiar e fair to assume ca primul loc in care ar fi investiti ar fi tot BTC-ul.

Revenind…asa arata bitcoin dominance cu stablecoins - 46.26%

Si asa e fara: 52.89%

In bear market-ul anterior, dominance-ul fara stables, in fazele initiale, a urcat pana la 56% pe fondul celei mai mari capitulari ( pretul e cel cu albastru) pentru ca ulterior, cand s-a iesit din acel hau ( a durat 6 luni), dominance-ul sa sara pana spre 70%.

Urmatoarea intrebare e: vom avea un scenariu asemanator sau vor fi diferente majore?

Personal cred ca vom mai avea o capitulare care sa impinga dominance-ul pana la 55-56% pentru ca institutiile ( noi mari actori care nu existau in 2018) sunt in marea lor majoritatea investiti in cel mai mare asset din piata, dar mai cred concomitent ca nici nu va dura 6 luni sa revenim la 30k si nici nu cred ca vom mai vedea vreodata BTC.D la 70%. Motivul principal e dat de multitudinea de lucruri utile care s-au construit in ultimii 3-4 ani, dar si de faptul ca Ethereum, al doilea asset din clasa, e tot mai mult o certitudine. Cu atat mai mult daca merge-ul se va executa cu succes.

Graficele mai sus mentionate sunt din suita celor oferite de Benjamin Cowen subscriberilor PRO. Tot de acolo vreau sa va mai ofer o perspectiva interesanta.

Se cheama Altcoin Season Index si e calculat in functie de randamentul top 50 alts vs bitcoin pe ultimele 90 de zile. Cand mai putin de 25% din aceste alts performeaza mai prost decat BTC, e considerat bitcoin season. Reversul e pentru alt season.

Spuneam in live ca in bear market fac DCA in alts-uri atunci sunt peste 90-92% down, dar e important de mentionat ca exista exceptii de la regula. Una e $APE unde, luand in calcul faptul ca staking-ul si primele snapshots din viitorul Metaverse sunt around the corner, voi intra destul de agresiv la fiecare cadere de 0.25$ sub $5.

De acum inainte voi aduce in discutie tot mai des acest Altcoin Season Index pentru ca mi se pare ca putem avea o imagine nu a bottom-ului din piata, dar al altsurilor vs BTC atunci cand va scadea sub nivelul 5-6 atins istoric la mijlocul lui 2019, in iulie.

Nu am intrat in graficul de la Bitcoin pentru ca realmente nu s-a intamplat mare lucru. Asa cum era de asteptat pretul scade in asteptarea sesiunii FED-ului de saptamana viitoare, dar atat timp cat suntem deasupra $28.000, chiar daca suntem la 29k, e boring si no news. The new thing in town e ce se intampla pe Ethereum, dar cred ca despre asta vom avea o idee mai clara luni. Ne vedem in newsletter-ul free!

LFG!

V

==========

Stay Curious

GoblinTown.wtf. WTF is Goblin Town?

As putea paria ca una dintre cele mai mari frici ale echipelor din spatele colectiilor de NFTs e ca inainte sau dupa ce se termina mintatul, floor-price-ul sa fie mai mic decat pretul de mintare. Dar daca mintatul ar fi gratuit, inseamna ca practic n-ar avea nimic de pierdut, ci doar totul de castigat.

Cam asa ar suna pe scurt povestea din spatele Goblin Town. Lansat pe 22 mai, fara fanfara, fara whitelistings si hype in jurul lui, efectiv gratuit(doar gas), pentru oricine era pe faza. Contul de Twitter a fost creat tot in luna mai, echipa nu este publica, si totusi, in luna iunie(dupa doar 3 saptamani de viata), au castigat mai mult din royalties(7.5%) decat au facut-o volumele realizate de ecosistemul Yuga, RTFKT, Doodles, WoW, Veefriends sau Azuki. Combinate. Luate separat, de 2 ori mai mult decat Yuga si de 20 ori mai mult decat Veefriends.

Cum s-a intamplat asta, cu un proiect care arata gretos, nu promite nimic, iar cand intri pe site scrie clar No roadmap. No Discord. No utility. Si fara nici o echipa. In afara de Twitter, va recomand sa intrati pe site si sa va jucati putin. O sa vedeti ca, desi la prima vedere par niste monstri hidosi, cam totul e facut la un nivel foarte mare de atentie la detalii. Primul lucru interesant, e ca te anunta ca poti minta (asta pentru cand inca se putea minta) gratuit (exact cum a fost la Punksi acum 5 ani), 1 singur Goblin per wallet, cu indemnul sa nu fim lacomi/greedy, pentru ca asa am ajuns aici in primul rand. Si si-au asumat si ca 1000 de NFTs din 9999 raman la ei, pentru ca asa vor si royalties de 7.5%. La un volum de peste 31.000 ETH, s-au strans deja doar in royalties ~ 2500 ETH. Din care acum 4 zile nu luasera nimic. Smart:

​​

 

Incepe astfel sa se creioneze povestea din spate. Un fel de autoportret, urat - sau asa cum e el de fapt, al celor care suntem into NFTs. Cand toti vrem sa fi mintat cat mai multe NFT-uri din colectiile care ajuns sa fie considerate blue-chips. Intr-o perioada in care majoritatea creatorilor promit marea cu sarea, pe cat de ironic e sa lansezi o astfel de colectie, pe atat de mult scoate in evidenta o realitate poate dura: intelegem totusi atat de putin inca din ceea ce urmeaza. Si sa fii indraznet intr-o lume in care e plin de trenduri copiate, poate fi solutia. Dar totusi, nu doar indraznet, ci si cu temele facute:

 

Daca analizezi ce se intampla atat dpdv tehnic cat si dpdv al comunicarii se observa ca nu sunt intamplatoare lucrurile si echipa, oricare ar fi ea, are ceva experienta si pasiune in a face lucrurile cum trebuie. Si, v-am mai zis ca sunt si curajosi? Cand iti asumi public ca esti un fel de antiteza la proiectele consacrate de NFTs si faci pipi pe ele, e clar ca stii cum sa iesi in evidenta:

Pentru a intelege si mai bine cat de pasionata e echipa, e important sa vedem ca au inventat practic un nou limbaj - cel al goblinilor, pe care nu il folosesc doar in social media, ci l-au folosit si cand au scris codul pentru colectia de burgeri aparuta ulterior, McGoblin. Exista chiar un tool facut de comunitate prin care transformi un text normal in limbajul goblin. Aici un thread din care intelegeti nivelul de arta din spatele codului. Pe scurt, un exemplu:

 

Au scris ‘disferHEARerzitTUGO’ in loc de ‘this for here or to go’ (aici sau la pachet), si asa continua peste tot. Inclusiv in Twitter Spaces folosesc limba goblinilor. Si fac misto. Atat de misto incat cineva le-a raspuns ca e un investitor serios si dupa ce le-a ascultat Spaces e atat de dezamagit, si dupa ce avea asteptari, floor price-ul a scazut dupa misto-ul lor, insa le cere un raspuns oficial cu ce au de gand sa faca si care sunt planurile de crestere.

Raspunsul a fost ca greseste daca asteapta oameni mai maturi in Spaces, pentru ca goblinii deja i-au mancat. =)))

​​

 

Cateva lucruri pe care le putem admira?

Arta - chiar daca par urati, sunt o gramada de detalii acolo. Si sunt diferiti de orice altceva exista. Sunt usor de recunoscut, la fel ca BAYC, Doodles, Punks, Mfers, samd.

Inovatie - abordare diferita fata de ceea ce se crede a fiind STANDARD-ul cu proiectele de NFTs: whitelisting, colaborari, Discord, etc.

Echipa cu balls in the game - sa iti asumi sa lansezi un proiect in bear market si cu free mint e huge. Si desi totul arata contraintuitiv se vede foarte multa atentie la detalii si planificare.

Community engagement - probabil unul, daca nu cel mai vizibil proiect dpdv al comunitatii si creativitatii.

Meme-urile cu Goblini, atat dpdv calitativ dar mai ales dpdv cantitativ sunt la alt nivel. Face parte din cultura si ar trebui sa dati cateva scrolluri pe Twitterul lor pentru a intelege:

​​

Nu e de mirare cand fix asa au inceput. Facand misto. Unul dintre traits la goblini e tatuajul cu Luna facut de Novogratz:

​​

 

Sau sapca de la McDonald’s:

 

Cu tot misto-ul asta, cifrele arata din ce in ce mai bine:

Sunt peste 4600 owneri al celor 9999 tokeni, din care 68.6% (3148) au un singur NFT. Si 17% 2 NFT-uri. La care se mai adauga echipa, cu 1000, din care inca nu au vandut.

80% dintre holderi sunt pe termen mai lung, avand o perioda intre 7 si 30 zile in care nu au vandut.

As sumariza prin a spune ca acum un an Punks erau vazuti ca fiind doar pentru bogati, asa ca BAYC a venit ca o sansa pentru ceilalti. Acum BAYC e perceput ca fiind pentru cei bogati iar Goblinii arata ca inca exista speranta pentru David in lupta cu Goliat. Intotdeauna cei mai multi vor fi cei care vor avea cel mai putin si, la fel cum eroii din filme, de cele mai multe ori, sunt oameni normali care infrunta sisteme si la final castiga, asa se intampla si va continua sa se intample si in jurul NFT-urilor: cei mai multi vor cauta sa isi canalizeze energia pe un proiect mic, inexistent, care va fi perceput drept pretendentul la titlu.

Pe 6 decembrie, cand povesteam cu Vlad de ce credeam ca BAYC(50 ETH floor price atunci) vor face flip la Punks(70 ETH FP), cam asta ii ziceam (apropo de Punks), ca they don’t have the common people vibe. Si ca poporul vrea mereu ca cei mici sa castige. Mai ales cand sunt cool. Si ca punksii nu mai erau gata sa isi sumeata manecile. La fac cum acum, holderii BAYC nu mai sunt gata(poate ca nici nu prea mai au de ce) sa isi sumeata manecile.

Asa si acum, Goblins deja reprezinta cultura si au acel vibe al the common people. La fel ca Mfers. Am vorbit cu Cosmin prima data despre Goblini inainte de editia It’s NFTime #34, in care l-am avut invitat si pe Shinmen. Pe 24 mai. Povestisem despre ei(intre noi), ca inainte cu o zi erau pe la un floor price de 0.5. In ziua cu It’s NFTime se dusesera pe la 1.5, iar dupa, cand am povesti la birou erau deja la 3 ETH. Mie mi s-a parut ca se dusesera deja, de la 0.5. Azi sunt pe la 4 ETH, dupa ce sarisera de 6. Imi pare rau ca nu am facut research-ul asta mai devreme. Dar am un feeling ca vor ramane in istorie si, uitandu-ne in urma, vom avea atatea de invatat din povestea Goblinilor.

Pana atunci,

Ramaneti curiosi,

Endi

=================

Prin ochi institutionali

Minerii & ultimele evenimente macro

In articolul de astazi vom analiza vanzarile din ultima perioada initiate de mineri si principalele evenimente macro de saptamana aceasta.

Vanzarile de crypto ale minerilor

Conditiile din piata determina unele companii de minerit sa vanda din activele crypto pe care le au pe balanta. In prima imagine se pot distinge doua comportamente distincte: in perioada initiala de dupa atingerea ATH-ului din Noiembrie 2021, minerii s-au aflat intr-o faza de acumulare, balanta de BTC a acestora crescand cu 12k de BTC, pe cand in ultimele luni acestia s-au aflat intr-o faza de distributie, balanta de BTC scanzand cu 10k de BTC. Acest comportament se poate vedea si in imaginea nr.2 de mai jos. Imaginea nr.3 indica faptul ca minerii si-au extins operatiunile (investit in noi facilitati, in mai multe riguri, un refurbishment la rigurile pe care le au, etc.) si, de asemenea, este posibil ca noi companii de minerit sa fii intrat pe piata. Ambele in ciuda faptului ca veniturile acestora au scazut in aceasta perioada.

La nivel fundamental, companiile de minerit sunt fortate sa valorifice activele crypto obtinute prin operatiunile lor pentru a isi finanta activitatile. In ultimii ani insa, modelul a fost ajustat datorita faptului ca minerii au avut acces inlesnit la pietele de capital si au putut sa se finanteze prin vanzare de actiuni sau emisiuni de obligatiuni. Datorita contextului macroeconomic, acest lucru este dificil in aceasta perioada - costurile ar fi ridicate ori diluarea actionarilor actuali ar fi mare. Astfel, cheltuielile pentru echipamente si extinderea facilitatilor sunt subventionate, in unele cazuri, de vanzarea activelor crypto. Vanzarea de crypto acopera si costurile cu energia (cel mai mare cost al minerilor), in special in aceasta perioada cand preturile la energie sunt la cote inalte.

Sa ne uitam la comportamentul din ultimele luni ale unor companii de minerit listate la burse - cu mentiunea ca alte firme private ar avea poate o flexibilitate mai mare in aceasta perioada, nefiind situate sub lupa vigilenta a pietelor de capital si a actionarilor. Primul lucru de mentionat: toate companiile de minerit observate (Marathon, Riot, Hive, Bitfarms si Cathedra Bitcoin) investesc in echipamentul actual si/sau in construirea/extinderea facilitatilor. Comportamentul privind vanzarea de active variaza: Marathon este HODLer si declara ca nu a mai vandut crypto din Octombrie 2020. Riot a inceput vanzarea de BTC din Martie 2022 (200 in Martie, 250 in Aprilie, 250 in Mai), notand ca scopul acestor vanzari a fost pentru a finanta costurile operationale si de expansiune. Bitfarms trimite tot ce obtine din activitatea de minerit in custodie, pe cand Hive Blockchain a vandut 10,000 ETH in Sep-Dec 2021 pentru a finanta comanda de Bitcoin miners de la Intel (total vanzari pe acel trimestru de $78 milioane). Cathedra Bitcoin a vandut 235 BTC in Mai 2022, cel mai probabil pentru a plati o serie de imprumuturi si finantari pe care le-a contractat pentru a cumpara echipamente Bitmain S19j Pro. Ultimii au recunoscut ca au apelat la credite intr-o perioada nefasta si ca se vor ocupa de restructurarea companiei, anuntand recent o finantare pe baza de actiuni si warrants in valoare de C$2.9 milioane.

Nu este exclus ca, daca stam mult la niveluri ale BTC in jur de/sub 30k, sa vedem o serie de falimente, dar si fuziuni si achizitii pe acest sector. Companiile cu o sanatate mai mare a bilantului vor putea cumpara alti competitori care poate s-au extins peste puteri - va conta probabil, printre altele, si sursa de energie pe care o utilizeaza targeturile. In graficul de mai jos, putem vedea cum profitabilitatea companiilor de minerit este cea mai redusa atunci cand pretul la BTC este mic si hashrate-ul este mare (marimea bubble-urilor indica profitabilitatea).

De notat si faptul ca o comparatie apples-to-apples intre companiile de minerit este dificil de facut. Profitabilitatea acestora depinde, printre altele, de faptul ca detin sau inchiriaza infrastructura (asset-light vs. vertically integrated), locatia unde se afla echipamentele (sursa de energie, preturile la energie), accesul la finantare, mixul echipamentelor de minerit (BTC, BTC si ETH, etc.), managementul activelor (custodie, le acorda ca imprumut pentru generare de randament), hedging (in general, minerii listati la bursa prefera sa nu intre in operatiuni de hedging), etc.

Ultimele evenimente macro

Ne vom uita peste sedinta de politica monetara a ECB de joi si raportul de inflatie din SUA de vineri.

ECB a comunicat ca va incepe o politica monetara restrictiva din Iulie. Astfel, ultimul program ramas de achizitie de obligatiuni va inceta de la 1 Iulie (dupa ce programul de achizitionare in regim de urgenta in caz de pandemie PEPP a luat sfarsit la 1 Martie), iar la urmatoarea sedinta de politica monetara din 21 Iulie a fost semnalat ca se va opera o marire a dobanzilor de referinta cu 0.25% - sunt trei dobanzi cheie pe care ECB le controleaza: rata dobanzii la operatiunile principale de refinantare si ratele dobanzilor la facilitatea de creditare marginala si la facilitatea de depozit (in prezent, la nivelurile de 0.00%, 0.25% si, respectiv, minus 0.50%). De asemenea, ECB a ghidat pietele cu privire la urmatoarele miscari: in Septembrie, in cazul in care conditiile economice nu se vor imbunatati (vom avea un nivel de inflatie asemanator sau chiar mai mare) atunci se vor mari dobanzile de referinta cu mai mult (posibil 0.50% avand in vedere istoricul ECB insa, s-a lasat liber din jocul cuvintelor si pentru valori mai mari). Dupa Septembrie, Lagarde a mentionat ca se anticipeaza un nivel gradual si sustinut de cresteri ale dobanzilor. Reamintim ca ECB a ridicat nivelul dobanzilor ultima data in 2011, iar rata la facilitatea de depozit a atins valoarea de 0% in Iulie 2012 si se afla la valori negative din 2014.

Una dintre principalele probleme ridicate la conferinta de presa este legata de fragmentarea / dispersiunea politicii monetare in cadrul grupului EU. Avand in vedere ca fiecare tara are o politica fiscala proprie, in cazul unei fragmentari, anumite tari din zona EU ar putea experimenta conditii neprielnice de creditare (randamente la obligatiuni ridicate) fata de fundamentele economice. Lagarde a precizat ca ECB are toolurile necesare pentru a contracara acest lucru, incluzand si posibilitatea de a avea flexibilitate in tipul si tara de origine a activelor pe care le rostogolesc dintr-unul din fondurile sub administratie – ECB va continua operatiunile de rostogolire a principalului din obligatiunile/activele ce ajung la maturitate fata de FED care de la 1 Iunie a incetat acest lucru.

Ultimul lucru de notat este cum previziunile privind evolutia PIB si a inflatiei s-au modificat de la ultima sedinta din Martie si cea de acum.

Datele pe inflatie din SUA pe luna Mai arata o crestere de 1% a indicelui fata de Aprilie si de 8.6% pe ultimul an. Peste asteptarile pietei care estima valoarea intre 8.1%-8.3%. Mai jos avem evolutia inflatiei pe ultimul an si ultimii 10 ani.

Reactia pe piete survine, printre altele, din faptul ca indicele a atins un nou varf (erau voci care anuntau ca am atins peak-ul), ca valoarea este peste asteptarile pietei (above expectations sau surprise effect) si din faptul ca sunt asteptari de la FED sa devina mai hawkish in demersul sau de a reduce inflatia. Pietele au inceput sa acorde o posibilitate din ce in ce mai mare a unui rate hike de 75bps in Septembrie si se vor urmari comunicatele intalnirii din 14-15 Iunie (comunicatul de presa, conferinta si Q&A si minutele) pentru a se vedea discutiile in jurul acestui subiect. Pe langa cresterile pe segmentele de mancare si petrol/energie, shelter costs (sau costurile legate de un spatiu locativ) a fost printre principalii factori care au determinat cresterea indicelui. Shelter costs, a carui modalitate de calcul naste multe controverse, constituie aproape o treime din index si este un component cheie al segmentului de servicii din CPI. Cateva efecte de baza (=o valoare ridicata de referinta) s-au putut observa, in special pe segmentul de goods care este in scadere. Cresterea pe categoriile din segmentul de services pot fi mai de lunga durata deoarece sunt mai sticky prin natura lor.

Cum mentiona si Damodaran (un profesor la NYU Stern Business School), efectul inflatiei asupra instrumentelor financiare va continua sa fie semnificativ atat timp cat piata nu isi calibreaza asteptarile privind evolutia inflatiei si va fi prinsa constant in offside. O paranteza, efectul de surprise earnings este observat si pe actiuni - cand cresterea veniturilor sau a profitabilitatii unei companii este peste asteptarile pietei/analistilor, iar pretul reactioneaza in acest sens. In anii 1970 cand inflatia a atins cote inalte, situatia a fost asemanatoare: asteptarile privind inflatia au fost sub nivelul printat al indicelui, iar activele au suferit o corectie constanta.

Razvan

=================

Agilitatea organizationala

Pe masura ce lumea accelereaza, e normal ca strategiile necesare supravietuirii in business sa evolueze. Ca sistem de referinta, perioada de cand am inceput sa folosim cuvantul “business” este doar 0.1% din istoria omenirii, urmare a revolutiei industriale (iar perioada in care eram in mare parte fermieri a insemnat 2.9%).

Sursa: Kurzgesagt

Business isn’t as it was and it is never the same. Fiindca lucrul care face ca o afacere sa fie mai buna decat alta este avantajul competitiv (sau mai multe) - mai exact atributul, “acel ceva” care ii permite sa se diferentieze de competitori, precum brand-ul sau o forta de munca foarte calificata. In egala masura este important pentru aceste avantaje sa fie (indeajuns de) sustenabile (adica sa fie dificil de imitat pentru ceilalti) incat sa ai timp sa te folosesti de ele.

Este totusi discutabil daca in era digitala mai exista vreun avantaj competitiv care sa fie sustenabil pe termen lung luand in considerare puterea informatiei si disponibilitatea ei.

Conceptul de agilitate a aparut ca raspuns pentru necesitatile business-ului modern, in special in fata situatiilor intampinate, extrem de complexe. In software development au fost create metode agile de adresare a problemelor in complexitatea tehnologiei, dinamici nesigure si schimbari neprevazute.

In trecut, inainte sa apara anumite inovatii, economia de scara (avantajul costurilor mai mici datorat marimii operatiunilor) era greu de intrecut. In prezent insa nu mai este neaparat nevoie sa ai o firma monstru pentru a te strecura in topul industriei tale, ci sa fii indeajuns de agil incat sa te adaptezi continuu schimbarilor din jurul tau si in favoarea trendurilor, indiferent ca vorbim de clienti sau mediu - business agility.

Scurt studiu de caz

Facand zoom in pe crypto, ne putem uita la exchange-ul centralizat FTX. Cu toate ca mai are de lucru pana sa ajunga la volumele de pe Binance, FTX se face remarcat prin agilitatea cu care navigheaza in industrie. Sunt atenti la trendurile curente si adauga perechi pentru trade-uri sau tokeni in functie de cerere. Au inteles devreme puterea marketing-ului prin asocierea cu celebritati sau cumpararea drepturilor pentru redenumirea arenei FTX Arena.

De asemenea, SBF este fata companiei (si o parte importanta din Solana) si face o treaba excelenta in a castiga increderea oamenilor prin natura altruista si reusitele de pana acum. Forta de munca coordonata de Sam este doar 10% fata de alte exchange-uri, iar FTX se ocupa in mod special de achizitiile altor companii pentru extinderea ariei de acoperire si servicii. De asemenea, fee-urile sunt competitive cu Binance, fiind chiar putin mai mici.

Nu in ultimul rand, FTX se descurca mai bine cu jonglarea situatiei regulatorii de care stim ca Binance se mai impiedica.

Toate astea demonstreaza cum viteza de reactie si viziunea te pot propulsa in 3 ani in leaderboard, iar FTX se descurca de minune. Abilitatea de a te misca rapid intr-un mediu ostil, dificil, care oricum se misca cu viteza luminii, nu este usor de obtinut. Cu atat mai mult sa te folosesti de fortele astea nu pentru a te mentine la fel ci pentru a te imbunatati, lucru care in sine poate deveni un avantaj competitiv. Ajuta si sa nu fii primul fiindca observi din timp greutatile de care liderul se impiedica si le poti evita mai usor, un fel de second-mover blessing in fata unui first-mover curse.

Pe masura ce cresti insa, sa fii agil devine din ce in ce mai dificil. Ce faci cand ai obtinut market share-ul dorit, esti lider de piata insa observi ca pentru a mentine balansul ai devenit rigid, incet si birocratic? Daca nu ai o coloana vertebrala bazata pe valori dinamice si mobile te afli in pericol si risti sa-ti pierzi locul. Fara delegarea task-urilor, un grad de autonomie ridicat si renuntarea la ierarhia clasica poti incetini prea mult, prea repede. Suna cunoscut?

Sa functionezi in crypto inseamna sa functionezi la marginea haosului. De la un trimestru la altul, volatilitatea extrema aduce puhoaie de oameni sau spala orice urma de retail, inovatia este (la propriu) la ordinea zilei si nu ai cand sa te asezi si sa rasufli fara sa fii pedepsit. Dar exista ordine in haos iar cei care o gasesc sunt cei care vor castiga.

Si in spatele tuturor acestora…

Adesea umanizam firmele si ignoram ca in spatele unui brand se afla zeci, sute, mii de oameni. Si noi, ca oameni, ne aflam in aceleasi situatii. Business-urile evolueaza datorita noua si acceleram singuri propria lume. Din aceleasi motive ca cele enuntate anterior e nevoie sa ramanem flexibili si sa ne adaptam. Vorbim despre mutatul in alta tara pentru oportunitati sau calitate de viata mai buna, schimbarea locului de munca, up/reskilling, adaptarea prioritatilor si a rutinei and everything in between.

In mijlocul tuturor mecanismelor din cadrul firmelor sunt oamenii, si noi suntem combustibilul cu ajutorul caruia ele functioneaza. Nu exista inovatie fara business-uri agile si nu exista business-uri agile fara oameni agili.

Matei

=================================

Reply

or to participate.