• CATS
  • Posts
  • The Crypto Insider PRO #49: Macro Crypto Investor. Oameni talentati in web3.

The Crypto Insider PRO #49: Macro Crypto Investor. Oameni talentati in web3.

Disclaimer: Tot ceea ce scriem in newsletterul “The Crypto Insider PRO” e o radiografie a industriei asa cum o vedem noi, prin prisma informatiilor care sunt publice pentru toata lumea. Nu suntem in masura sa dam sfaturi investitionale nimanui, prin urmare ceea ce faceti cu propriul capital este o decizie personala.

Inainte de toate, un aspect tehnic: pentru ca e-mailul e destul de lung, Google il va taia si va afisa un mesaj pe care trebuie sa dati click pentru a vedea tot e-mailul intr-o noua fereastra.

In ultimul LIVE intitulat CRYPTOnebunia, am vorbit despre momentul pietei si cateva elemente importante ce trebuiesc intelese pentru a ne calibra investiile in crypto. Pe o parte le voi relua si astazi: 

 

Like, Subscribe, share, all the good stuff e mega-apreciat! 

In newsletterul de azi: 

Vlad analizeaza piata si time horizon-ul

Endi aduce in prim-plan infrastructura construita in (NFT) Bear Market

Razvan exploreaza intersectia dintre blockchain si commerce in viziunea Shopify si situatia companiilor de minerit

Matei discuta fluxul de oameni talentati in web3.

The Macro

Intr-o discutie avuta recent ii spuneam cuiva care are investitii destul de mari pe Bursa de Valori Bucuresti ca dupa mai bine de 5 ani petrecuti in jungla volatilitatii, am realizat, poate si odata cu inaintarea in varsta, ca sunt un macro crypto investor. Nu sunt un fan al etichetelor, dar ma folosesc de ele atunci cand vreau sa explic mai bine chestiuni ce mi se par importante. 

Asta inseamna ca principalul meu job este sa incerc sa imi dau seama unde vom fi in urmatoarele 12-24 luni, sa identific trendul si sa am grija la sizing si timing my bets. E important sa ramai in iarba si sa sesizezi curentele micro, dar trebuie sa iti pastrezi time horizon-ul intact. 

Cei mai multi participanti vor sa calareasca trendurile atat in sus cat si in jos din aceeasi dorinta care ii impinge sa se joace si la leverage: generarea de bani cat mai rapida.

Din pacate, cei mai multi pierd si se dezamagesc dand vina pe piata cand de fapt motivul esecului este ca nu poti separa signal-ul de noise intr-o piata atat de volatila si ( inca) nu foarte lichida. 

O alta greseala pe care o vad foarte des facuta este sa urmaresti pe cineva doar pe sarite, dar sa actionezi ca si cum i-ai consumat tot content-ul. Pietele sunt constructii fragile pentru ca depind, la propriu, de milioane de actiuni si reactiuni. Nu poti prezice ca Bitcoin-ul va ajunge la $100.000 si pretul sa mearga doar in sus astfel incat oricine iti vede predictia sa poata intra oricand in viitor si sa fie mereu pe plus. E absurd, dar cei mai multi dintre cei care consuma content crypto, fix asta fac. O vad constant in comments-urile pe care Raoul Pal le primeste pe Twitter: 

"Ai zis acum 7 luni ca Ethereum va ajunge la $20.000"

"Corect, dar ai vazut ca acum 5 luni am adaugat noi variabile la discutie?"

"Nu, eu am luat la $3500 si acum sunt down 70%, m-ai ruinat"

Asa decurg multe din dialogurile din Twitter comments. In primul rand orizontul de timp e diferit. Raoul investeste ca sa fie 7x in 3 ani, cetateanul din exemplu nici macar nu isi problematizeaza orizontul de timp, stie doar ca vrea repede sau habar nu are nimic. Vrea sa vada verde ca sa isi anunte prietenii ca el "rupe pe crypto" si sa doarma linistit cu gandul la paper money. In al doilea rand, presupunand ca pricepe orizontul de timp si e aliniat, investitiile, daca te intereseaza ce FAC CONSTANT, trebuie sa te si INFORMEZI CONSTANT. Daca esti interesat doar peste 5 ani sa fie bine si nu te streseaza ca esti 75% peste 2 ani, te poti informa din cand in cand. 

Ca sa sumarizez: atunci cand vrei sa iti urmaresti indeaproape portofoliul si bani cat mai multi pe un termen cat mai scurt sansele ca aventura ta in crypto sa se sfarseasca prost sunt extrem de mari. Si nu doar in crypto. Exista o logica pentru care sub 25% dintre americani au investitii de vreun fel. Probabil in Romania numarul are o singura cifra. 

Revenind la piata, indicele TOTAL2 despre care am vorbit si in LIVE, fix aici:

 

Inregistreaza o normala revenire dupa ce acum o saptamana ajunsese la 430 Miliarde si extrem de adanc in Oversold RSI territory pe mai toate timeframe-urile de la Daily in jos. Suntem la 533 BLN, o crestere de 25% ( pe fondul unei guri de aer pe care si piata de equities a primit-o), dar pana nu ajungem la 700 BLN, e business as usual din punctul meu de vedere pentru alts. Not their time yet. 

Nu uitati ca inclusiv in bear markets putem asista la runs de 15-20% fara ca asta sa insemne ca bull market-ul e iminent. 

Cred ca inca nu avem un bottom foarte clar si pentru ca as vrea sa vad mai multi mineri capituland ( mai multe despre situatia din prezent a scris si Razvan mai jos). Procesul a inceput, chiar si o parte dintre cei mai mari si mai cunoscuti isi ajusteaza strategia astfel incat sa nu aiba probleme de lichiditate daca pretul la BTC ar urma sa se situeze sub nivelul lor profitabil pentru o perioada mai lunga de timp. 

Hashrate-ul in scadere spune o parte a povestii: 

Iar Hash Ribbons ( un indicator care surprinde capitularea minerilor atunci cand 30 DMA trece sub 60 DMA, eveniment surprins de dungile verticale portocalii pe grafic) spune ceva mai mult din aceeasi poveste: 

Am mai spus-o si cu alte ocazii, momentul pietei de acum imi aminteste perfect de ultima cadere din bear market-ul din 2019, moment surprins si in Hash Ribbons-ul de mai sus ( prima zona verticala colorata cu portocaliu). 

Cu cat capitularea va fi mai indelungata cu atat imi creste convingerea ca suntem pe bottom sau foarte aproape de acesta. 

Pentru mine exista o confluenta de factori care odata ce se intampla, BTC-ul devine extrem de atractiv: 

BTC oversold pe Daily ( weekly oversold e deja un lux) + mineri capituland + BTC.D in crestere = Opportunity

In live-urile si newsletterele urmatoare o sa vorbim mai in detaliu despre confluenta de semnale atat pentru bitcoin cand si pentru alts-uri.  

LFG!

V

==========

Stay Curious

Infrastructura se construieste in (NFT) Bear Market

Uniswap NFT Marketplace (aggregator)

Pe 21 iunie Uniswap a anuntat ca au cumparat Genie XYZ:

 

Stirea a fost prezentata de majoritatea industriei cu un titlu de genul:  ‘Uniswap isi face marketplace de NFTs’. Dar e mai mult decat atat: e un agregator de NFT Marketplaces. Chiar primul, dupa cum se descriu. Nu se lupta cu un alt marketplace. Le integreaza pe (aproape) toate.

E important sa plecam de la fapte. Conform Coingecko, Uniswap (v3) e cel mai mare exchange descentralizat, iar volumul de aproape 1 miliard $ in ultimele 24 ore ii aduce aproape 37% din total market share. Daca mai adaugam si volumele Uniswap de pe Polygon - 3% si Uniswap (v2) - 2.5%, ajungem la 42.5%. Ca o paralela, dominanta Bitcoin intre toate crypto e la 40.7% azi. 

Pentru ca e cel mai mare DEX ii aduce si respectul necesar in industrie. Iar cu respectul asta vine credibilitatea actiunilor prezente si viitoare (pana la proba contrarie, daca va exista). Vorbim de credibilitatea in industria crypto in general. Care acum se propaga si intareste credibilitatea in industria de NFTs, din interior.

All digital assets in one experience. Asa se prezinta Uniswap. Si considera ca NFT-urile reprezinta inca o modalitate prin care se poate crea valoare intr-o economie digitala in crestere. De asemenea intra cu dreptul si nativ in intreaga poveste, de la ‘gm, NFT frens’ pana ethos-ul web 3 si anume un airdrop care va fi lansat in august pentru userii care au folosit in trecut genie.xyz. Va fi in USDC, va fi claimable pentru 12 luni si snapshot-ul a fost deja facut. Detalii in acest articol. Dar probabil cel mai important lucru e ca, incepand cu toamna asta, vom putea folosi aplicatia Web a Uniswap pentru a cumpara sau vinde NFTs.

Ledger Market

Trecut cu vederea destul de usor a fost anuntul celor de la Ledger depre propriul marketplace de NFTs pe care urmeaza sa il lanseze. A avut loc tot in timpul NFT-NYC si pare mult under the radar:

 

Prezinta [Ledger] Market ca cea mai sigura platforma pentru artistii si brandurile care vor sa-si lanseze colectii de NFTs. La fel, se prezinta ca cel mai sigur marketplace de unde se vor putea cumpara NFTs. Avand in vedere ca alaturi de Trezor sunt cei mai mari playeri din zona cold wallets din lume, dintr-odata capata foarte mult sens ce spun. O cautare pe google, dupa cel mai bun cold wallet, aduce in 90% din cazuri Ledger pe locul 1 si Trezor pe locul 2. In celelalte 10% din cazuri doar se inverseaza pozitiile. La fel ca in cazul Uniswap, vorbim de un brand care se adreseaza tuturor si e apreciat atat in interiorul industriei cat si in afara drept lider. 

Din nou, credibilitatea cu care vin la pachet joaca un rol imens. Iar la credibilitatea lor adauga si credibilitatea altor branduri mari prin parteneriate pe care deja le-au anuntat. Cu RTFKT de la Nike, cu Tag Heuer sau cu DeadFellaz. Mai multe detalii aici

In plus isi lanseaza si propria colectie de NFTs. In iulie. The [Ledger] Market Pass. 10.000 bucati. Te inscrii pe un acces list, le dai follow pe Twitter si te conectezi cu wallet-ul in care trebuie sa ai 0.1337 ETH (inca nu au anuntat pretul de mintare). Cei care vor minta NFT-ul vor primi un Ledger in editie limitata, black-on-black Nano X. Cam atat costa un ledger Nano X acum, deci nu suna deloc rau. Mai ales ca vine si cu alte perks la pachet. Detalii aici.

Ebay - Known Origin

Intr-un anunt de pe 22 iunie, Ebay anunta (fara sa spuna pretul de achizitie), ca a cumparat KnownOrigin, unul dintre primele marketplaces de NFTs, care a inregistrat pana in prezent un volum total de aproape 8 milioane $. 

 

Nu cine stie ce, avand in vedere ca doar in trimestrul 1 de anul asta volumul total in piata de NFTs a fost de peste 12 miliarde $. Dar, chiar si asa, e un semn important. Ebay a incercat lumea NFT-urilor si in luna mai, prin lansarea unei colectii, pe nume Genesis, in jurul unor animatii cu sportivi care au aparut in pe coperta revistei Sports Illustrated de-a lungul anilor.

Nu se stie unde vor ajunge cei de la Ebay cu pasi asa mici facuti in industrie. Cu siguranta e mai bine decat deloc. E mai bine sa inveti pe propria piele, sa vezi ce inseamna lansarea unei colectii, gestionarea de dupa, samd. Desi sunt total depasiti de Amazon pe toate planurile, au avut vanzari totale de peste 80 miliarde $ in 2021. Si ar fi pacat ca o platforma pe care s-au vandut si se vand tot felul de collectibles(pe ce site credeti ca se vindea primaria Dragasani prin anii 2000?), sa nu fie prezenta in lumea noilor digital collectibles. Evident, nu poti sa dai fail de prea multe ori. 

Ganduri de final

Nu inseamna ca daca se anunta lucruri, vor avea loc schimbari majore si  faptic, nu doar teoretic (vezi exemplul Coinbase NFT Marketplace, care desi a avut 2 milioane useri in waiting list, s-a fasait de nu s-a mai auzit nimic). 

Dar inseamna ca toata aceasta perioada e una importanta pentru constructia infrastructurii care va pune umarul la mass adoption in viitor. Desi numarul userilor activi in segmentul crypto si web3 e la cote foarte joase(in special in NFTs unde sunt 1% din total), faptul ca se tot construieste, pe mine ma face foarte bullish pentru viitor. In special ca nu se construieste doar la nivel institutional.

Am scris despre credibilitatea creata din interiorul industriei si de la unul din cele mai mari branduri de e-commerce, toate in ultima saptamana. Ca doua paranteze, in aceeasi saptamana avem si: 

1) anuntul lui Cristiano Ronaldo despre parteneriatul multianual cu Binance in ceea ce priveste NFTs care intareste credibilitatea pe care newbies o acorda din exterior industriei de NFTs. Ronaldo are +100 milioane followers pe Twitter, 2.8 milioane au vazut anuntul si peste 100k au dat like. Pe Instagram are +450 milioane followers(cel mai urmarit cont din lume) dintre care +10 au vazut video-ul si 2 milioane au dat si like. Mai sunt si pe Facebook 150 milioane followers, 1.3 milioane views si 335k likes. La care probabil se mai adauga cateva platforme. 

2) noua melodie scoasa de Eminem impreuna cu Snoop Dog, fix in cadrul ApeFest la NFT-NYC. Amandoi au Bored Apes, amandoi sunt respectati si cu foarte multi followers iar melodia si stirea a fost share-uita atat in comunitatile NFTuziaste cat mai ales in afara lor, la fel ca in cazul Ronaldo. Iar faptul ca cei doi au scos o piesa in care protagonisti sunt ei si ale lor Bored Apes arata (inca o data) puterea pe care unele colectii de NFTs incep sa o aiba. Artisti si celebritati se asociaza cu NFT-urile, creeaza content in jurul lor, nu pentru a le promova pe ele, ci pentru a se promova pe ei si a capitaliza un trend. Fix la fel cum politicienii se catara pe subiectul crypto. Doar ca artistilor chiar le vine manusa si nu pare ceva fortat.

Vazand toate de mai sus si stiind si restul cate mai stim, in special cand adunate toate fac compound intr-un self fulfilling prophecy, intrebarile care se nasc pot arata cam asa: Cand vom vedea Apple prin Appstore sau Google prin GooglePlay ori Youtube macar tangential in zona asta? Amazon prin AWS? Tesla? Eu cred ca nu suntem departe. Pana acum stim de Facebook/Meta, cu tot cu Instagram. Motivul principal pentru care sunt astazi unde sunt nu e doar ca au imbratisat tehnologia, dar au gasit metode sa inoveze. Sa fure fata competitorilor. Si daca nu, sa ii cumpere.

P.S. Pentru ca tot am vorbit de infrastructura, e un moment foarte bun sa amintesc ca infrastructura Stakeborg DAO se construieste in continuare. Ieri am lansat primul meu proposal pe Agora, unul foarte important pentru viitorul DAO, pentru ca e vorba de StakeborgDAO Ambassadors Program. Feedback-ul general este unul pozitiv pana acum si recomand sa puneti in continuare intrebarile care sunt de pus sau sa oferiti perspective noi, care puteau sa scape. Cele 72 ore de feedback expira luni, in jurul orei 19:00. Apoi, urmeaza ca Stakeborg DAO Financial Committee sa evalueze proposalul si, daca rezultatul e unul pozitiv va incepe votul pe Snapshot. Vom avea remindere si pe Discord & Twitter, dar folosesc prilejul asta sa (re)amintesc ca doar prin implicare, folosind tooling-ul web3, putem sa contribuim. In plus, dupa data de 5 iulie, daca toate decurg bine, vor fi deschise, pentru 5 zile aplicatiile efective pentru rolurile de ambasadori, urmate de vot, tot pe Discord. Hai si voi!

Pana atunci,

Ramaneti curiosi,

Endi

=================

Prin ochi institutionali

Tokengated commerce si vanzarile companiilor de minerit

Ne vom uita in editia de astazi la strategia companiei Shopify privind experiente si servicii dedicate (tokengated) pentru detinatorii de NFT-uri ale unor comunitati si la cauzele din spatele vanzarilor de BTC ale companiilor de minerit.

Shopify si tokengated, multiplayer commerce

Alex Danco, responsabilul pe partea de implementari crypto si blockchain la Shopify, una dintre cele mai mari platforme de comert din lume, a fost invitat la The Delphi Podcast in urma cu putin timp. El a prezentat viziunea si strategia companiei privind comertul / consumerismul intr-o lume in care NFT-urile (si portofelele digitale) ocupa un loc din ce in ce mai insemnat pentru consumatori. Alex Danco a trecut inainte si pe la Social Capital, fondul de investitii a lui Chamath Palihapitiya, si s-a mutat la Shopify in urma cu doi ani, unde a gasit un mediu care tatona deja cu implementari ale blockchainului in operatiunile sale.

De ce ne-ar interesa de Shopify? Shopify este o platforma de comert ce permite businessurilor de orice marime sa se puna pe picioare, sa creasca si sa se administreze. Printre serviciile oferite se numara crearea si customizarea unui magazin online, multi-channel front-end (software-ul permite comerciantilor sa isi vanda produsele pe diferite sales channels: web, mobile, spatii comerciale fizice, social media, s.a.) sau servicii de back-end integrate (administrarea produselor si stocurilor, procesarea comenzilor si a platilor, s.a.). Serviciile Shopify sunt folosite de milioane de businessuri din peste 175 de tari, incluzand Netflix, Gymshark sau Heinz. Pe segmentul de e-commerce, Shopify a avut 597 milioane de clienti in 2021 si s-a situat pe locul 2 in topul vanzarilor retail din SUA in 2021, cu o cota de piata de 10.3% vs. Amazon 41.0%.

Strategia lui Alex Danco porneste de la conceptul de ownership, materializat prin wallet (portofel digital) si actiunea de responsabilitate prin care semnezi anumite actiuni. In viziunea sa, pariul pe crypto se reduce la propagarea comportamentului dat de acest sentiment de ownership si la faptul ca, cu timpul, acest comportament va fi predominant in activitatile consumatorilor.

Situatia care apare pe partea firmelor / comunitatilor este ca au o serie de membri loiali, care au cumparat NFT-uri, se identifica cu cultura din comunitate, iar entitatile ar dori sa le ofere acces la produse si experiente speciale. Prin urmare, ar dori o varianta de “tokengated storefront” sau o varianta de interfata diferita decat cea normala, cu servicii dedicate pentru detinatori, care sa fie vizibila si accesata doar de catre cei care detin NFT-urile (“tokengated”). NFT-urile devin un input al comertului, nu un output al acestuia. 

NFT-urile pot fi vazute ca un format de fisier universal care cuprinde informatii sociale, culturale si un contract social. Un fisier universal care poate fi folosit in mai multe locuri, similar cu un .pptx (PowerPoint). Acest lucru faciliteaza colaborarea intre diferite brands, in spiritul Web3. In viziunea lui Alex, un factor actual ce limiteaza colaborarea este dat de faptul ca posibilitatea de verificare a cui trebuie sa acceseze facilitatile puse la comun de acestea se face in mod “rudimentar” prin conturi si loginuri. Un brand are un storefront pentru consumatorii dedicati, dar cum poate crea un storefront privat si pentru consumatorii dedicati ai unui alt brand? Variante ar fi, dar destul de ne-facile (ex. trimitand un promo code spre un e-mail). In schimb, cu un wallet se poate verifica apartenenta la o comunitate partenera prin detinerea unui NFT. Simplitatea poate incuraja colaborarile intre branduri si avem exemple (ex. parteneriatul intre Superplastic si BAYC). Acest lucru duce la multiplayer commerce, o modalitate pentru branduri de a isi extinde baza de clienti - bineinteles, mai ramane de rezolvat competitivitatea intre brands, printre altele.

Shopify se axeaza pe tokengated commerce - acces la o interfata personalizata doar pentru detinatorii unor NFT-uri. Lucreaza cu companii care faciliteaza acest lucru: AlphaSprouts, Flooz Superkeyz, Lil Token Access, ShopX, etc., companii care lucreaza multi-chain. Shopify porneste extinderea tokengate-ului in trei directii:

  1. Magazine online: lucreaza cu o varietate mare de parteneri pentru implementarea unor solutii. Utilizatorii se logheaza cu walletul lor si dovedesc ca au NFT-ul din colectia respectiva si au acces la produse, discounts, colectii sau experiente dedicate.

  2. Pe mobil: experienta actuala de Web3 nu este extraordinara (suntem la inceput), iar Shopify vine cu o solutie proprie integrata in Shop app-ul propriu: GM shop (sau gated merch).

  3. La punctele de vanzare (retail PoS): din discutiile pe care Shopify le are cu brandurile din lume, acestea nu isi doresc tokengating in metaverse sau VR, ci la petrecerile IRL. Tap cu walletul propriul al un Shopify PoS / terminal si deschizi servicii / o experienta dedicata.

Shopify a lucrat cu Doodles pentru implementarea unor experiente tokengated in cadrul South by Southwest (SXSW) de anul acesta. Un video aici

La NFT.NYC, Shopify lucreaza cu Cool Cats

Intrebat despre factorii care ar limita adoptia Web3, Alex a mentionat UX pentru portofelele digitale. Popularitatea NFT-urilor nu s-ar fi intamplat fara Metamask insa, pentru o experienta cat mai atractiva, este nevoie de progrese la acest capitol. 

Vanzarile detinerilor de BTC initiate de mineri

Asa cum aminteam si in numarul 47 al editiei PRO, companiile de minerit sunt fortate sa isi valorifice activele crypto obtinute prin operatiunile lor pentru a isi finanta activitatile, imbunatati lichiditatea si bilantul financiar. In ultimii ani, companiile publice (public in jargonul financiar se refera la companiile listate la bursa) au avut un acces inlesnit la finantari la costuri reduse prin emisiuni de actiuni sau obligatiuni. Insa, odata cu ridicarea dobanzilor si efectele pe piete, finantarile de pe pietele de capital vin cu conditii mai dificil de acceptat de catre aceste companii - ex. o dobanda mai ridicata, emisiune de actiuni la un pret mai scazut, conditii de finantare mai restrictive, etc. Mai mult, companiile crypto au obtinut finantari pentru a isi extinde rigurile de minerit si a construi operatiuni in alte zone, iar acum se focuseaza pe a isi proteja cash flow-ul si doresc sa plateasca in avans o parte/intregul credit de finantare prin vanzarea de detineri crypto.

Mai jos avem un grafic de la Arcane Research cu vanzarile de BTC de la companiile de minerit listate la burse - observam ca in Mai, companiile de minerit au vandut o cantitate echivalenta cu intreaga productie:

Imprumuturile cu collateral format din echipament (mining rigs achizitionate) si BTC sunt afectate de situatia pe piata. Multe dintre echipamente au scazut cu mai mult de 50% din valoare (cf. Luxor Technologies), fiind afectate si de cresterea preturilor la energie, ceea ce, in final, pune presiune pe situatia creditelor. Istoric, creditele dinspre finantele traditionale pentru operatiunile minerilor au lipsit ori au venit la pachet cu dobanzi mari. Astfel, spatiul a fost ocupat de companii precum Galaxy Digital, NYDIG, BlockFi, Celsius, Foundry Networks sau Babel Finance, care au acceptat echipament ca si collateral, pe langa o plata cash in avans. Ethan Vera, co-founder Luxor Technologies, o companie de infrastructura de minerit, estimeaza ca sunt c. $4 miliarde de credite cu collateral format din echipament, pe langa un numar mult mai mare de credite cu collateral in active digitale.

Bitfarms a anuntat pe 21 Iunie ca a vandut 3,000 BTC pentru aprox. $62 milioane. Suma a fost folosita pentru a rambursa un credit pentru echipament de $37 milioane de la NYDG si de a micsora cuantumul creditului de la Galaxy Digital de la $66 milioane la $38 milioane, un credit care are are ca si collateral BTC. 

Am profitat de faptul ca au Analyst & Investor Day pe 22 Iunie si am participat la conferinta online si prezentarea facuta de managementul companiei. Analyst & Investor Day este o prezentare facuta de o companie listata la bursa catre analistii de la companiile de research care o urmaresc, plus investitorii actuali (si cei interesati). Prezentarea se focuseaza mai mult pe strategia companiei si planuri de expansiune si este, de obicei, urmata de un tur al unei facilitati. Cum mentionam si in editia PRO nr.47, companiile de minerit continua sa fie focusate pe extinderea operatiunilor, gasirea unor surse de energie cat mai verzi si cat mai putin costisitoare si pe eficientizarea operatiunilor si echipamentelor actuale. 

Doua slide-uri mi s-au parut interesante si o mentiune despre creditele ramase:

In tabelul din stanga putem observa costurile directe pentru a mina BTC la o serie de costuri diferite de electricitate (partea din stanga). Costurile directe sunt formate din costurile de electricitate si cele de hosting pentru operatiunile de minerit suportate de Bitfarms in mod direct si exclud costurile cu electricitatea ale firmelor de hosting. Partea de sus este impartita intre mai multe tipuri de echipamente. Astfel, la un cost de 4 centi per KWH (costul mediu al Bitfarms - linia verde), costurile directe pentru un S19j Pro sunt de $6,745, iar pentru un S9 SC sunt de $18,608. Tabelul din dreapta arata scenariile considerate de companie privind profitabilitatea operatiunilor (evidentiata in culori), masurata in venituri per TH in functie de pretul la Bitcoin (pe verticala) si hashrate-ul de pe retea (pe orizontala). Pretul de BTC este considerat intre $5,000 si $100,000, iar network hashrate-ul actual de 214 ExaHash (corespondent cu 100%) este sensitivizat - sunt considerate scenarii in care acesta scade sau creste (de la 60% din valoarea actuala pana la 160%). Zonele cu mov deschis reprezinta nivelurile de venituri per TH unde operatiunile devin neprofitabile: cand BTC este la $5,000 si indiferent de network hashrate si cand BTC este la $10,000 si network hashrate este peste 110% din capacitatea actuala. De mentionat, ca tabelul nu ia in calcul si costurile de finantare si alte costuri operationale pe care compania le-ar avea. 

Spre final, CFO-ul companiei, Jeff Lucas, a mentionat ca facilitatile de credit ramase au un margin call la un pret al BTC de putin peste $16,000 (in situatia lor, cand collateralul scade sub 133% din valoarea imprumutului). Insa, collateralul paote fi suplimentat din rezervele care nu sunt folosite drept gaj. Astfel, la 21 Iunie (dupa vanzare), compania mai avea 616 BTC “unencumbered” (la liber) si 2,728 BTC “encumbered” (folositi drept collateral). Termenul de raspuns la un margin call este de pana in 24h, asemanator cu situatiile din finantele traditionale. 

Razvan

=================

Web3 talent inflow

M-am intalnit cu termenul de exod al creierelor (sau al intelectualilor) in liceu prima data, urmand sa observ fenomenul la sfarsitul acestuia cand o parte importanta din masa celor inteligenti din clasa au plecat (sau aveau planuri pe viitor sa plece) in strainatate.

In acelasi timp, suntem cu totii constienti de exodul din tarile estice ale Europei, asa ca presupun ca este indeajuns de familiar termenul. Ei bine, ce am observat de-a lungul ultimului an (mai ales) in Web3 si talentul care curge din parca toate industriile (in special tech) este foarte similar (doar ca nu vorbim de o tara ci de o industrie). 

Post martie 2020, am observat the Great Resignation si nu mi se pare bold to assume ca avem in acelasi timp si un Great Migration. Baza de oameni talentati din restul industriilor este indeajuns de mare incat sa nu dauneze grav companiilor deja existente si totodata indeajuns de mare incat sa acomodeze nevoile curente din crypto. Ne-am obisnuit cu evaluari si ridicari de fonduri de zeci si sute de milioane (lucruri care pentru a16z sunt un understatement) si suntem pe parcurs de a ne obisnui cu vesti de genul:

De ce se vine in web3?

Ar fi incorect sa presupunem pentru toti participantii care au intrat sau urmmeaza sa intre in industrie ca au toti aceleasi motive insa putem numi cateva comune. Avem multe povesti ale oamenilor care se alatura web3 si aproape niciunele cu oameni parasindu-l (cu toate ca asta nu inseamna ca nu exista, pe principiul share your wins, hide your losses).

 

You really get sucked in.

Si de ce oare? Unul dintre acele motive este posibilitatea de a lucra la o tehnologie la propriu bleeding edge. Unde aproape fiecare contributie individuala poate fi vizualizata si este de impact. Asta pe langa modul de lucru remote, autonom si colaborativ. Si pentru ca e interesant si stimulent dpdv intelectual. Cu greu iti satisfaci curiozitatea cand sunt atatea lucruri de invatat si mai ales cand stii ca orice informatie in plus este informatie asimetrica care iti ofera avantaje.

Si salariile, la randul lor, sunt mari. Plata se face de obicei in crypto + fiat indiferent ca lucrezi intr-un DAO sau intr-un protocol care nu a facut acest pivot, VCs are here to incentivize us:

Ce mai e interesant este cum developerii (cei mai cautati din toate rolurile pentru care se angajeaza) sunt destul de sticky, raman in ecosistem in ciuda fluctuatiilor de pret, precum raporteaza Electric Capital (daca nu ati facut-o deja, va incurajez sa va uitati peste datele lor):

Ca o ultima adaugare aici, a lucra in web3 nu inseamna neaparat sa te dezlipesti de firmele mari precum Google, ci companiile mari care au inteles importanta spatiului au inceput deja angajarile. Majoritatea talentului insa lucreaza in start-up-uri.

Cand ajunge un sector sa fie Too Big To Fail?

Pornind de la conceptul de Minimum Efficient Scale - momentul in care volumul bunurilor produse de o companie este indeajuns de mare incat sa operatiunile sa fie eficiente din punct de vedere al costului, am gandit urmatorul grafic:

Pe masura ce numarul oamenilor talentati creste intr-o industrie, efortul depus de acestia va scadea. Vorbim deocamdata mult despre burnout, despre unsustainable working hours si nevoie de a lucra pe mai multe timezone-uri + a fi online literally 24/7 just to keep up with stuff (pro tip: you won’t anyway). Insa pe masura ce numarul de oameni talentati care intra in industrie creste, efortul individual va fi mai mic (cel colectiv mai mare) si se va ajunge la o rata sustenabila de efort la care sa se poata lucra constant, aducand cel putin aceleasi rezultate*. Consider ca acela este momentul in care o industrie devine TBTF, nefiind o ecuatie strict a banilor injectati si celebritatilor implicate.

After all, you can only work so much before burning out. Si cu toate ca astazi capitalizarea de piata a crypto nu este semnificativa comparat cu real estate sau piata bursiera, faptul ca a patruns intr-atatea alte industrii si este adanc inradacinata in viitorul lor face crypto sa fie pe drumul cel bun.

*Cazul expus este cel mai rau posibil. In mod normal, rezultatele cresc exponential in raport cu talentul fiindca trecem de la Metcalfe’s law (V = n^2, unde V = valoarea retelei iar n = nr de participanti/noduri) la Reed’s Law care introduce importanta hub-urilor, adunarilor de oameni si valoarea lor adaugata in retea (V = 2^n).

Cu toate ca nu am expertiza necesara (ci doar am desenat niste linii in paint), pare ca ne indreptam catre un point of no return, un “Too big to fail” cu conotatie pozitiva din care Web3 va avea indeajuns de mult capital uman si financiar incat sa nu mai poata disparea.

Si va fi vazut si din afara, fiindca deja se observa. Pentru ca pentru noi, cei din interior, e evident. De mult.

Matei

Reply

or to participate.