- CATS
- Posts
- The Crypto Insider PRO #63: Real Vision Retreat: Incotro merge lumea. Intro merge crypto.
The Crypto Insider PRO #63: Real Vision Retreat: Incotro merge lumea. Intro merge crypto.
The Crypto Insider PRO #63: Real Vision Retreat: Incotro merge lumea. Intro merge crypto.
Disclaimer: Tot ceea ce scriem in newsletterul “The Crypto Insider PRO” e o radiografie a industriei asa cum o vedem noi, prin prisma informatiilor care sunt publice pentru toata lumea. Nu suntem in masura sa dam sfaturi investitionale nimanui, prin urmare ceea ce faceti cu propriul capital este o decizie personala.
Inainte de toate, un aspect tehnic: pentru ca e-mailul e destul de lung, Google il va taia si va afisa un mesaj pe care trebuie sa dati click pentru a vedea tot e-mailul intr-o noua fereastra.
IMPORTANT: Trade sau blockchain? Asta v-am intrebat in numarul anterior. Am primit 187 de mesaje din care 100 au fost pentru trade, 78 pentru blockchain si 9 pentru amandoua. Am declarat meciul egal si o sa le alternam in functie de care credem ca va aduce mai multa plus valoare.
Episodul cu Patrick, head of FTX Europe e LIVE aici cu tot cu subtitrari. Numele mari ale industriei nu le puteti vedea decat la Stakeborg si Stakeborg DAO Talks. Facts.
—----------
Vlad deviaza de la teza investitionala ca sa povesteasca despre cele mai hot subiecte ale zilei discutata la ultimul Real Vision Retreat.
La "The curious bookworm" discutam despre ce putem invata de la mafioti: I'll make you an offer you can't refuse by Michael Franzese
Matei explica de ce orasele fizice si metaverse-ul nu sunt either/or, ci sunt complementare
—---------------
The Macro
Avand in vedere ca nu multe se intampla in piata crypto ( bitcoin e tot $19xxx si $ETH tot $13xx +/- cateva procente) cred ca e mai util, dupa cum v-am anuntat si in mailul de ieri, sa va povestesc chintesenta discutiilor de la retreat-ul Real Vision.
Cateva detalii tehnice: sunt 3 pe an ( urmatorul e in noiembrie in Cayman in zilele premergatoare event-ului, 90% invitation-only iar restul de 10% pentru a putea participa trec prin mai multe call-uri. Asta face ca grupul sa fie restrans iar calitatea informatiilor top de tot. In plus, in timp s-au cristalizat prietenii care se incruciseaza in diferite feluri, asa ajungang printre altele Tim Papandreou si Rodrigo Gordillo sa fie parte activa povestii Stakeborg. Despre modestia oamenilor e de-ajuns sa vin cu un exemplu: dupa ce saptamana trecuta ai lucrat cu Sergey Brin si Larry Page la proiectele nebune ale Google X, nu ti se pare prea putin sa vii 2 zile in Bucuresti sa lucrezi cot la cot cu echipa unui startup romanesc. Sa cobori de la rezolvarea unor probleme fundamentale ale lumii ( precum extragerea de resurse din asteroizi sau captarea energiei solare) la care e cea mai buna metoda prin care se vor lansa in perioada urmatoare: Construct, platforma de cursuri pentru cei care isi doresc un job in web3, I1 sau serviciile de consultanta b2b.
La cel de acum, artileria grea a avut 3 parti:
Lee Robinson - Altana Wealth. A lucrat pentru Paul Tudor Jones si in ultimul timp impreuna cu Paul Tudor Jones. La Trafalgar si ulterior la Altana a generat peste 1 miliard profit pentru clientii lui. 800 mill AUM la momentul vorbirii.
Tony Crabbe - Autor al cartii "Busy. How to thrive in a world of too much", volum tradus in 'jde limbi si vandut in peste 500.000 de exemplare.
Roger mitchell - fost jurnalist sportiv si gatekeeper la virgin music, transformat in consultant pentru start-upurile care au in comun sport si web3. Host al podcastului "Are you not enternained" si partener a multor nume cunoscute din crypto cum ar fi Animoca Brands.
Acum ca stiti actorii, sa va spun si cateva din concluziile pe care le pot share-ui + some alpha.
La nivel macro, pare ca mai toate economiile incep sa inregistreze probleme majore. Cele mai mari sunt legate de lichiditatea din sistem. Credit markets sunt varza iar "baietii mari" stiu ca equities nu ofera o imagine relevanta asupra realitatilor economice, dar credit markets o fac. Pe termen scurt, parerea aproape unanima a fost ca inflatia in US va arata din ce in ce mai bine, iar numerele pe 13 octombrie vor genera optimism in piata. Ulterior, optimismul va fi prelungit de schimbarea consensului cu privire la cresterea dobanzilor ( de la 50 de puncte la 25) care va avea loc pe 1-2 nov. Cu atat mai mult cu cat, cutuma este ca FED-ul sa nu ia nicio masura radicala in preajma alegerilor ( care vor fi pe 8 noiembrie).
Ce inseamna asta pentru noi? O posibila perioada de cresteri pe intreaga durata a celui de-al 4-lea trimestru, parere care imi este accentuata de rezilienta demonstrata de intreaga piata crypto la saptamana eminamente proasta pe care equities au avut-o, SPX coborand sub pragul de 3600.
Ce s-a mai dezbatut intens a fost credibilitatea lui Powell si cat de mult ne putem raporta la ce spune, cu atat mai mult cu cat foloseste adesea un dublu limbaj. Lee ne-a atras atentia ca in zona hedge funds cu 1 bln+ AUM cele spuse au fost mai mult in cheia: nu voi face aceeasi greseala ca Volker. Si aici se referea la faptul ca a crescut dobanzile, inflatia a inceput sa scada, s-a oprit din crescut dobanzile pentru a nu nenoroci economia si implicit locurile de munca doar pentru a vedea inflatia zburand galopant la scurt timp dupa. Numai apoi venind cu o politica extrem de agresiva care a pus capac inflatiei.
Consensul a fost ca dolarul isi poate pastra nealterat statutul de prima dona a economiei mondiale chiar daca am avea o recesiune puternica, dar si-ar putea vedea zdruncinat atat imaginea cat si statutul daca "joaca de-a inflatia" se termina prost => Powell isi pastreaza postul daca va exista o recesiune, dar si-l pierde daca nu pune botnita inflatiei.
Asta, mergand pe scenariul anterior, inseamna ca din ianuarie ar putea sa se joace din nou la dobanzi accentuand problemele de lichiditate deja existente. Pentru equities ar insemna o scadere semnificativa pe fondul unor probleme sistemice ce vor genera falimente rasunatoare.
Next: Europa e varza din multe puncte de vedere iar EURO va continua sa se devalorizeze vs dolar in lunile si anii ce vin chiar daca razboiul s-ar termina subit ( revin si la asta). Sigur, miscarile de genul asta nu se intampla la fel de abrupt cum sunt capitularile in crypto, dar daca aveti economii in euro, ar fi o idee buna sa cochetati cu ideea schimbarii lor in dolari. Eu am facut asta pe una din firme cand raportul era 1.05 si pana acum mi-am salvat aproape 10% din capital. Am fost cu totii de acord ca interventia Bank of England care a cumparat bonds to bail things out in mijlocul unei inflatii de 2 cifre este cel mai bun semnal pentru cat de proasta este situatia la colegutii ce au parasit Uniunea Europeana. Prin urmare si lira sterlina ( ca stiu ca sunteti multi care ne urmariti din UK) va continua sa se devalorizeze vs dolar, teorie sustinuta puternic si cu date punctuale de Damian Horner, unul din co-founderii Real Vision.
Despre crypto:
Lee a confirmat ca mai toti managerii de fonduri din lume au alocat intre 0.5 si 2% din portofoliu pentru crypto si ca odata cu legislatia procentul va creste in mod sigur. Asta pentru mine e o confirmare puternica ca vom avea un nou bull market undeva in urmatoarele 12-15 luni iar pe orizonturi mari de timp ( 3-5 ani+) piata crypto va creste semnificativ peste ultimul ATH.
Exista alocari si in Ethereum, dar inca sunt mici. Asta inseamna, din punctul meu de vedere, ca odata ce acestea vor creste, pe fondul unui $ETH deflationist ( nu e cazul inca, gazul rareori trece de 16 gwei) si datator de yield, am putea asista la the big flip. Consensul a fost ca nu e nicidecum iminent.
Institutiile care se vor ocupa de reglementarea crypto in Statele Unite sunt mai degraba prietenoase pentru ca nu au niciun incentive sa distruga un nou asset class unde toti marii jucatori deja au alocari. Cu atat mai putin in perioade cand lichiditatea e scumpa la vedere.
Intr-o discutie purtata in spatele usilor inchise Paul Tudor Jones a mentionat ca se pozitioneaza pentru un economic bottom al sfarsitul anului viitor -> equities vor avea bottom 5-6 luni inainte. Daca e sa luam range-uri, celebrul investitor care a spus despre bitcoin ca va fi the fastest horse vede linisterea apelor in Q4 2023 si equities bottom in Q2 2023 ( aprilie-iunie).
Luand in calcul ca bitcoin halving va fi in Q1-Q2 2024, va fi interesant de vazut ce se va intampla intre bottom la equities ( va fi si la bitcoin?) si lunile de dinaintea halvingului. Acolo cred ca e bataia pestelui.
Un lucru imi este clar. Cuvantul cheie e rabdare. Victoria nu e garantata, dar fara rabdare, nu avem nicio sansa. Lee inca are pozitii deschise in 2018. Daca oamenii astia intra serios in crypto ( si e clar ca o fac) nu putem castiga daca orizonturile noastre de timp sunt sfasiate de dorinta de a face 'jde x-uri eventual saptamana viitoare in plin bear market. Nu putem avea acces chiar la toate datele pe care ei le au ca sa facem perfect timing ( desi revin asupra accesului la informatia in paragraful de mai jos) dar cu rabdare, disciplina si educatie constanta avem o sansa buna.
Deja m-am intins destul de mult. Pe masura ce imi organizez notitele, va voi mai updata, dar pe o parte dintre cei care au fost acolo o sa ii vedeti si la viitoarele editii din podcast-ul in engleza. Mai ales ca nu v-am spus de Patrick, care dupa ce i-a convins pe sefii lui de la Google sa cumpere Youtube a condus Youtube Asia & Middle-East & Australia pentru ca ulterior sa isi dea demisia si sa construiasca aplicatia Uptime downloadata de sute de mii de ori si declarata aplicatia saptamanii si lunii de multiple ori atat de Google Play cat si de Appstore.
Dincolo de motivatia intrinseca, ma bucur sa pot sa va aduc informatii 1st hand de la oameni care isi petrec timpul aproape de butoanele care fac sistemul sa se invarta. Cu toata modestia, nimeni din industria crypto din Romania nu o poate face. Sunteti in locul potrivit, ma frens.
LFG!
Vlad
==========
The curious bookworm
Astazi o carte despre ce putem invata de la mafioti. Ca tot avem destul de multi cu gulere albe inclusiv in crypto: I'll make you an offer you can't refuse by Michael Franzese.
Cred cu tarie ca putem invata de la oricine. Si daca nu ma credeti, astea sunt 3 idei pe care le-am gasit interesante:
Oamenii cu o gura mare si un ego peste masura te ajuta sa ii invingi de dinainte sa inceapa lupta. Cand incepi un razboi, de oricare fel ar fi el, pastreaza-ti mainile castigatoare pentru tine si lasa-i pe ei sa puna toate armele si amenintarile pe masa.
Asa cum isi traieste viata, asa isi conduce si business-ul. Inainte sa bati palma cu un posibil partener, mai important decat beneficiile pe care ti le aduce businesswise e cum e ca persoana in viata de zi cu zi atunci cand nu stie ca trebuie sa faca o impresie buna. Urmareste-l din umbra.
Capacitatea unui lider de a trece prin furtuna again and again fara a-si lua ochii de la obiectivele pe care si le-a setat cu echipa pe care o conduce e un indicator foarte bun pentru viitorul succes al respectivului business. O idee se poate demonstra proasta, o strategie poate fi disfunctionala, dar persistenta va conduce mereu la pivotari care ulterior se pot dovedi homeruns.
Citatul care m-a uns la suflet:
"You can’t hit a target you can’t see. That’s why mob guys always set their targets at close range. Have measurable, specific outcomes and determine the route you must take to get there"
Citatul care m-a pus pe ganduri:
"If you want to gain an advantage in life and achieve meaningful success in business, remember to look before you leap, learn before you speak, and never put your mouth before your brain"
=================
Metaverse x retail companies
Cosmin a avut un articol excelent pe tema Metaverse-ului in editia #58 a newsletter-ului pe care va invit sa-l cititi daca n-ai facut-o deja fiindca explica pe indelete contextul termenului si diferentele dintre AR si VR alaturi de multe exemple. Seriously, read his article. Sau macar ascultati-l aici.
Coming back to my bit, metaverse-ul promite multe si a inceput, incet, sa si execute. Unul dintre sectoarele care vor beneficia cel mai mult de pe urma unui nou univers este, desigur, retail-ul - fashion, food & beverages, supermarkets si asa mai departe. Nu sunt aici, totusi, sa prevestesc moartea brick & mortar stores, si explic imediat de ce.
Lucrul de acasa a ne-a desensibilizat cu privire la importanta mersului la birou si ne-a obisnuit cu lucratul de acasa sau de pe drum. Intr-o oarecare masura, unii dintre cei care lucrau in orasele mari au preferat sa se intoarca in orasele natale sau sa schimbe agitatia orasului cu suburbiile sau orasele mai mici, din jurul metropolelor. Drept consecinta, vrut-nevrut, am dobandit skill-uri digitale si ne-am digitalizat stilul de viata. O schimbare anticipata timpuriu care a avut loc mai brusc decat ne asteptam. Orasele fizice cu care ne-am obisnuit nu mai sunt de mult singurele tipuri de orase - iar Haseeb povesteste despre unul dintre aceste noi tipuri in articolul “Blockchains are cities”. Iar eu unul pot sa atest pentru orasele din jocuri, multe dintre ele avand propria economie, hot spot-urile in care se aduna lumea si slujbe.
Important de retinut ca metaverse-ul nu inseamna automat blockchain, si cu atat mai mult nu inseamna neaparat crypto. World of Warcraft, Fortnite, Roblox fac parte din aceasta categorie si nimic nu le-a oprit din a deveni uriase si de succes. Insa, intr-un mod ideal, metaverse-ul ar trebui sa insemne blockchain si crypto mai mult decat o face acum, prin prisma interoperabilitatii si ownership-ului dobandit. Vreau ca atunci cand imi cumpar un helmet misto pe WoW sa-l pot purta si in Diablo 4. Si eventual sa ma pot conecta cu un singur portofel in toate jocurile.
Orasele fizice si metaverse-ul nu sunt either/or, ci sunt complementare - creating a phygital world. Oricat de avansat ar fi seturile de VR si AR in momentul de fata, nevoile fizice nu pot fi inca indeplinite de mediul virtual, motiv pentru care nu putem sa ne plug & forget ourselves ci avem nevoie sa iesim afara din casa (sau sa comandam). Orasele traditionale (mari) sunt un hub pentru oamenii talentati, cu o densitate enorma si, chiar daca metverse-ul va conecta si mai bine oamenii de pe planeta, relevanta acestora va continua sa persiste.
Ce treaba au retailerii cu asta? Usor. Marile firme de consultanta sugereaza 3 forme potentiale ale viitorului retailerilor in metaverse:
Uite cateva dintre avantajele cu care metaverse-ul vine in ajutorul lor si in ajutorul business-urilor in general:
Customer experience personalizat
Colectand deja multe date despre clienti, companiile creeaza promotii personalizate si anticipeaza comportamentul legat de achizitii. Dar tot este nevoie ca oamenii din magazin sa asculte aceeasi muzica, sa vada aceleasi lucruri si sa aiba, in general, aceeasi experienta.
Metaverse-ul permite un grad infinit de personalizare - de la propriul avatar la felul in care arata magazinul pentru diferiti utilizatori la ce aud, pe cine vad si felul in care sunt ajutati.
Costuri scazute de experimentare si de tranzactionare
Exista costuri uriase pentru a construi fabrici intregi sau pentru a explora concepte de produse si obtinerea feedback-ului pe ele. Aceeasi situatie si pentru training-ul noilor angajati, mentorat si onboarding in companii. Deloitte identifica prioritatile retail-ului in metaverse pe indelete:
Intr-un spatiul virtual fara limite (teoretic) in care fiecare pixel poate fi personalizat, marketing-ul si product development-ul experimental devin no-brainers in comparatie cu costurile pe care le implica in lumea fizica. Si esecurile devin si ele, la randul lor, mai ieftine.
Elimina timpul transportului
“Location, location, location”. Sau the scarcity of physical land. Effect diminuat de metaverse. Plasarea unui magazin la 2 strazi distanta de centrul orasului nu mai este o miscare care poate pierde milioane de dolari anual iar timpul si oboseala pentru clienti nu mai sunt un factor cand aleg unde sa se duca. Asa arata o lume in care teleportarea este principalul mijloc de “transport” si unde costurile cu furnizorii si lantul logistic sunt neglijabile, produsele digitale fiind create si vandute pe loc.
Invariabil vor exista hubs si hot spots si in metavers, locuri pentru care unii retaileri se vor bate ca sa isi poata prezenta ideile si pentru a se marketa cat mai aproape de clienti. Insa metaverse-ul creste si sansele de succes ale business-urilor mai mici, care au mai putin capital la dispozitie.
Programe de loializare
Incerc pe cat posibil sa nu laud Starbucks prea mult pentru recenta miscare cu Starbucks Odyssey pentru ca s-ar putea dovedi a nu fi ceea la ce ma asteptam, insa au fost vesti care m-au entuziasmat. Geografic vorbind, este foarte greu sa interactionezi indeaproape cu propria comunitate, mai ales cand esti prezent in aproape toate continentele cu mii de magazine deschise.
Dar, cand ai un program de loializare de succes, are sens sa iti doresti sa fii mai aproape de proprii clienti si sa ii incentivizezi prin jocuri, activitati si experiente virtuale sa participe si mai mult in ecosistemul tau, primind recompense online (sau hibride).
De ce te-ar interesa retail-ul in metaverse?
Poate ca nu-ti vei cumpara mancare digitala prea curand fiindca simti ca este (si ai dreptate) o pierdere de bani (cu toate ca asta nu a oprit Heineken din a lansa o bere virtuala). Dar companii de imbracaminte si incaltaminte ca Zara sau Nike au facut deja pasi multipli catre colectii 100% online (iar despre Nike a scris Endi acum mai mult timp un articol bun). Unele dintre colectiile astea au volume de peste 5000 ETH.
Folosind tehnologiile VR si AR, colectiile digitale inseamna ca poti proba haine fara sa trebuiasca sa te deplasezi la magazin si sa vezi cum ar arata pe tine fara sa iesi din camera, pentru ca ulterior sa le comanzi. Sau poate le vrei pentru avatarul tau online, fara vreo copie fizica.
Metaverse-ul in blockchain inseamna NFTs si inseamna ca detii cu adevarat bunurile tale si ai o dovada digitala permanenta ca detii un original
Cine a facut deja pasul?
Reiterez companiile mentionate mai sus: Zara, Nike, Starbucks, Carrefour, Chipotle.
Lor li se adauga nume mari precum Adidas, Gucci, Vans, Balenciaga, Walmart, Burberry, Tommy Hilfiger, Samsung, Louis Vuitton, Wendy’s care au avut colaborari cu nume importante din web3, au cumparat pamant digital in Decentraland sau Sandbox sau care au avut proiecte folosind Roblox sau jocuri similare.
Concluzie
Trendul este clar iar succesul este dat experienta personalizata si de atmosfera imersiva si reach-ul urias generat de internet si accesibilitatea la el. Exista cu siguranta un learning curve pentru folosirea optima a software-ului existent si transformarea browsing-ului in Metaverse intr-o experienta placuta, insa ne apropiem din ce in ce mai tare de momentul in care toate lucrurile astea n-o sa mai sune SF, ci o sa devina parte din realitate de zi cu zi. Noile generatii (actualii si viitorii clienti) abia asteapta aceste schimbari si, odata cu adaptarea companiilor la nevoile lor, se va adapta si restul populatiei.
Matei
=================
📈Ce-am invatat despre trading in ultima saptamana
In ultima saptamana, S&P500 a pierdut suportul de $3700 pe monthly timeframe, scazand peste 3.5% in ultimele doua zile si a avut cea mai proasta luna din 2020 incoace, pe un volum ridicat.. Deocamdata, crypto arata relative strength, BTC si ETH aflandu-se in zone de suport insa ne putem astepta ca acest relative strength sa fie, de fapt, lagging weakness - considerand ca S&P conduce trendul pietelor.
Piata este foarte nehotarata in privinta directiei in care s-o ia preturile si vedem cel mai bine pe ETH candele cu corpuri mici dar wicks lungi, in ambele directii in range-ul actual, $1200-1400, si ne aflam la practic acelasi pret la care ne aflam acum 9 zile:
Pentru urmatorul trade urmaresc directia pietei post-PCE news si o sa caut sa profit de relative strength-ul crypto printr-o pozitionare short daca weekend-ul asta beneficiem de un mic rally. Initial eram short term bullish stiind ca S&P 500, BTC, ETH se afla la suport dar, cu S&P cazand sub, i turn bearish. Ma astept ca piata crypto sa urmeze pasii pietei bursiere si sunt curios cum o sa se comporte ETH la suportul daily de $1250.
Reply