- CATS
- Posts
- The Crypto Insider PRO #7: O poveste de spus la nepoti.
The Crypto Insider PRO #7: O poveste de spus la nepoti.
Disclaimer: Tot ceea ce scriem in newsletterul “The Crypto Insider PRO” e o radiografie a industriei asa cum o vedem noi, prin prisma informatiilor care sunt publice pentru toata lumea. Nu suntem in masura sa dam sfaturi investitionale nimanui, prin urmare ceea ce faceti cu propriul capital este o decizie personala.
Inainte de toate, un aspect tehnic: pentru ca e-mailul e destul de lung, Google il va taia si va afisa un mesaj pe care trebuie sa dati click pentru a vedea tot e-mailul intr-o noua fereastra.
Pe masura ce industria se diversifica prin aparitia unor nise care pana acum 2-3 ani erau aproape imposibil de previzionat, asistam si la o separatie a tipurilor de investitori. Eu insumi aveam o reteta de investitii complet diferita in 2017 si ma astept ca tot ce inseamna "new money" sa se aseze la masa cu alte expactante fata de cei care sunt deja "committed".
In perioada de expansiune, wild wild west-ul din crypto, indiferent ce suma aveai cumparai tot ce parea ca poate fi the new shiny thing. Ideea de a investi in ceva care ulterior sa iti ofere un passive earning era cvasi-inexistenta pentru ca mintea tuturor era focusata pe gold rush.
In ultimele luni, cand BTC-ul a facut intr-un timp foarte scurt 3x peste all time high, se observa o maturizare si o intelegere ceva mai in-depth a multitudinii de mecanisme pe care crypto si DeFi le pun in scena. Cu cat bitcoinul devine mai scump induce ideea de asset matur si stabil iar odata cu asta imaginea se reflecta si asupra intregii piete.
Peste asta se suprapun si stirile care curg cu o cadenta incredibila. Aproape zilnic vedem o noua mare banca ce se pregateste sa ofere servicii de crypto clientilor sai, inca o companie listata pe bursa care cumpara crypto ca investitie sau hedge funds care nu se sperie de volatilitate si o folosesc pentru a-si deservi propriile randamente.
Pe masura ce piata va fi tot mai atractiva pentru cei cu multi bani din zona TradFi, cu fiecare investitie asumata public, vom asista la un network effect care va juca rolul de fuel pentru continuarea actualului bull run mult mai departe decat poate ne asteptam cei mai multi dintre noi.
Oamenii au pacatul de a fi predispusi din fabrica la gandire lineara si la comparatii prin analogie. Vedem cum cei mai multi dintre analistii crypto fac constant referire la modul in care piata s-a miscat post-halving in 2013 si 2017 in primul rand pentru ca e cel mai simplu mod de transmitere a mesajului catre mase. Pe masura ce numarul variabilelor creste, concluziile devin mai greoaie si mai plictisitoare pentru retail, dar fix ala e tipul de argumentatie care conteaza.
Asa cum s-a mai scris si in cadrul altor newslettere, retailul care va avea stomacul sa ramana in joc atunci cand stanga-dreapta nu vor fi decat institutionali, va avea o poveste de spus la nepoti.
R
=================================
The Boring $tuff
Fiind la Bucuresti pentru a filma doua noi episoade din The Stakeborg Talks, ne-am intins intr-o noapte la o discutie mai lunga despre NFTs si am realizat ca Razvan avea dreptate cand spunea acum cateva luni ca indiferent ce credem ca stim despre acest subiect, viitorul ne va revela mult mai multe blind spots decat ne putem inchipui.
Realitatea este ca asistam la o reimaginare a rolului si utilitatii NFTs-urilor. Stiu ca s-a vorbit destul de mult in ultimul timp in newsletterul nostru despre asta, dar pana la urma e de datoria noastra sa scriem ce vedem si credem ca e de interes.
Mi-a dat Endi sa ascult un mesaj vocal de la colegul nostru Cosmin Tronaru si imi dadeam seama ca exista o paralela intre crypto hype-ul din 2017 si cel din prezent. Daca la momentul respectiv lumea isi dorea sa intre si sa cumpere dar fiat ramp-urile erau putine, scumpe sau greu accesibile, in prezent asistam la o incapacitate de atragere a atentiei, cel mai scarce dintre toate asset-urile vremurilor in care traim.
Desi crypto e peste tot, el da imaginea unei complexitati extreme si descurajeaza pe cei mai multi dintre no-coineri. Prin natura lor vizuala si mai putin matematica sau tehnica, dar fara a-si pierde potentialul speculativ, NFTs-urile pot deveni cel mai bun ambasador al crypto care sa conduca la un on-boarding mult mai rapid decat s-ar fi facut prin Shiba Inu sau Elon trolland lumea cu Doge sau Cum.
Mai toate brandurile lumii au inteles ca numele jocului este crearea de experiente memorabile pentru clienti. NFTs-urile permit acest lucru on top of a crypto stack iar daca nu am credeti, puteti vedea linkul de mai jos unde lumea s-a strans si a pus mana de la mana (via un app genial) pentru a cumpara un cryptopunk.
Fractionalizarea de acest tip va extinde plaja celor care pot sa devina de maine detinatori de cryptopunks chiar daca asta inseamna doar 0.05% dintr-unul.
Un ultim aspect care mi s-a parut socant este cel legat de numarul utilizatorilor care au facut cel putin o tranzactie pe Opensea in luna iulie, cea mai aglomerata din scurta istorie a platformei. Daca te uitai in vacuum la numarul de colectii lansate, cresterile de preturi sau efervescenta de pe Twitter ai fi fost tentat sa zici ca un numar imens de oameni a ales sa isi sacrifice Ethereum-ul pentru a cumpara NFTs.
Doar ca putin peste 100.000 de utilizatori au facut-o. Sigur, oferta va creste, valoarea se va dilua, tepe vor fi date, dar nu pierdeti din vedere ce inseamna 100k la scara crypto, lasand la o parte cea a populatiei lumii. E ca si cum toti locuitorii din Botosani s-ar fi hotarat sa cumpere ceva si consecinta ar fi fost un zumzet continuu pe site-uri de news cu milioane de cititori zilnici si discutii aprinse pe una din cele mai populare platforme de social media, Twitter.
Be smart; NFTs are more than Jpegs.
Stay safe,
V
==========
Stay Curious
Blockchain e in prima linie dpdv al evolutiei tehnologice. Crypto reprezinta, in momentul asta, nisa cea mai de succes a blockchain-ului. La fel NFT-urile pentru crypto. Si, e destul de clar ce inseamna Cryptopunks pentru NFTs. Mai avem Beeple, am mai vorbit de BAYC si VeeFriends. Si mai sunt o gramada. Insa ce mai poate intra in categoria asta? Ceva si mai nisat care sa stea pe o fundatie solida!? Ceva care inca e accesibil, intr-o lume in care se lanseaza 3, 5 sau mai multe proiecte pe zi?
Unul din proiectele care a inceput sa devina interesant si, daca lucrurile merg in aceeasi directie, sunt sanse sa ajunga mult mai interesant este World of Women, sau WOW pe scurt.
Cam asa arata. La fel ca la proiectele mai sus amintite, vorbim tot de o colectie de 10.000 NFTs, doar femei, reprezentate in diversitatea lor. Colectia a fost lansata in mod oficial pe 27 iulie, adica acum mai putin de o luna. Tokenii au fost mintati la 0.07 ETH, si astazi, la scrierea articolului, floor price-ul este la 0.8 ETH, adica un 10-11x. Dupa primele 24 ore de la lansare se mintasera 1200 WOW. Apoi, pe 28 iulie, Gary Vee a anuntat ca a decis sa sustina proiectul. Mai intai pe grupul sau de Discord si ulterior pe Twitter. Din momentul ala WOW a fost sold out in 3 ore.
Cum arata cifrele? Conform etherscan, sunt aproape 3500 holderi. La prima vedere, partea mai putin buna e ca sunt 2 whales, cu 686, respectiv 474 WOW fiecare. Mai mult de 11% din toti tokenii sunt detinuti de 2 adrese. Pe canalul lor de Discord, pare ca nu au nici o problema cu asta, din contra, ambele whales sunt cunoscute de catre comunitate si faptul ca detin atat de multi tokeni e un lucru apreciat. Unul dintre ei este Pransky, cel cu 686, iar celalalt este Jaft, the “silent assassin”, dupa cum il numeste comunitatea. Nu are cont de Twitter, dar are peste 850 NFT-uri, printre care 1 Punk, 40 BAYC, 100 ArtBlocks, etc. Iar Pransky, desi de unii contestat, de majoritatea e recunoscut ca unul din oamenii care au pus paie pe foc intregii industrii de NFTs.
In plus, comunitatea prinde contur: 13.7k followers pe Twitter si 5.5k pe Discord. Care, ati ghicit: majoritatea sunt femei. Totul a pornit de la artista din spatele proiectului, Yam Karkai, care se descrie ca un artist digital traditional la baza, fara sa fi plecat la drum in lumea NFT-urilor de la inceput. Ulterior, a observat ca exista nevoia unui legaturi intre artistii care faceau opere digitale, 1/1, in special femei, cu lumea NFT-urilor. Si practic, plecand de la suportul unor influnceri precum GaryVee si Pransky, a inceput o noua miscare in zona asta, o miscare de sustinere a femeilor artist, a femeilor antreprenor sau a femeilor la inceputul unei calatorii, indiferent care ar fi ea, atata timp cat urmareste un scop mai mare decat o persoana.
Intr-o lume plina de proiecte care seamana intre ele, WOW a venit cu acest simbol autentic, prin care in afara de a vinde o colectie de NFT-uri bine realizate, a cladit fundatia pentru sustinerea unei miscari. Inca de la numele proiectului intelegi despre ce e vorba si chiar si prescurtarea suna cool. Si indiferent care ar fi subiectul, indiferent ca vorbim de miscari precum black lives matter sau #metoo, in momentul in care mii, zeci de mii, sute de mii sau chiar milioane de oameni se pot identifica cu o cauza suficient de importanta, istoria ne arata ca o vor face.
Este ideea din spatele World of Women, aceea de a sustine femeile in diferite actiuni care sa duca la o crestere intr-un fel sau altul, o idee suficient de mare pentru a duce la o miscare? Probabil ca este. Pentru ca, istoric vorbind, femeile au ocupat si inca ocupa mai putine pozitii de conducere, au fost si inca mai sunt locuri in care au acces mai greu la educatie fata de un barbat, au avut mai tarziu dreptul de a vota. Sau auzim de mai putine femei antreprenor decat de barbati, de mai putine femei care atrag finantari pentru startupurile lor decat barbati. De mai putine femei care interactioneaza cu tool-uri de investitii decat barbati. Asta inseamna ca nu sunt femei in toate pozitiile de mai sus? Evident ca nu. Dar, probabil, inca sunt mai putine decat vor fi in viitor.
Inclusiv noi la Stakeborg, am avut zilele trecute in social media un raport despre numarul femei vs. barbati care ne urmaresc pe Instagram.
Ne urmaresc peste 10.000 conturi pe Instagram. Mai mult de 3000 sunt femei. E putin? Noi zicem ca nu. Se poate si mai bine? Noi credem ca da. In special pentru ca in momentul in care descopera un domeniu, femeile tind, de multe ori, sa fie mai bune decat barbatii. In special cand vine vorba de investitii. Nu o spunem noi, o spune Forbes. Si o repeta mai multi.
Dupa volumul pe 7 zile, desi are aproape o luna de la lansare, WOW e pe locul 15 in topul de pe rarity.tools, cu un volum de aproape de 1000 ETH. In ceea ce priveste volumul pe ultimele 30 zile, WOW e pe locul 12, cu aproape 7500 ETH, adica aproape 25 milioane $.
Dincolo de ideea in sine, sunt deja lansate cateva mini proiecte in cadrul proiectului. Se numesc “clubs”, si anume: Royalties Club, Investors Club sau Curators Club. Pe scurt, la o perioada de dupa mintare, au fost anuntate in mod aleatoriu, cateva femei(tokeni care reprezinta WOW, tokeni mai “rari” deci), care fie vor imparti 50% din taxele obtinute de proiect din vanzarile lunare pe Open Sea(WOW primeste inapoi 4% royalties din vanzarea unui NFT), fie 50% din profiturile obtinute din vanzarea altor proiecte de NFT(pentru ca da, exista si aici un fond care deja investeste in alte proiecte). Sau, cele care se regasesc in categoria Curators Club, pot alege 1 artist pe luna in care WOW sa investeasca prin fondul dedicat investitiilor. Operele cumparate vor fi maxim 0.3 ETH.
Au inceput deja sa doneze. De exemplu catre organizatia “She’s first”, a carei misiune e una de sustinere a fetelor si femeilor:
Sau catre organizatia “Too Young To Wed”, care lupta impotriva casatoriei timpurie a fetelor.
Au avut o licitatie pentru una dintre operele de arta create de artista din spatele proiectului, Yam Karkai, care s-a vandut cu 18.55 ETH(din nou GaryVee a fost in centrul atentiei, el fiind cumparatorul), si toti banii au fost din nou donati, tot catre o organizatie care lupta pentru a imbunatati viata fetelor si femeilor prin initiative locale:
Pana la ora scrierii articolului, cea mai scumpa WOW, a fost cumparata cu 60 ETH:
Astazi, la BAYC cea mai ieftina maimuta e 16 ETH. Doar pentru comparatie.
Ideea unei miscari, artisti care se alatura(indiferent ca sunt femei sau barbati), influenceri care promoveaza natural un proiect, o comunitate care e activa si pare inchegata in jurul unui scop comun. Donatii, concursuri de creatie(indiferent ca vorbim de memes sau de alte opere de arta), sustinerea altor artisti la inceput de drum. Sunt toate astea reteta succesului pe termen mediu si lung? Poate ca da, poate ca nu. Sunt sanse, dar in continuare depinde de multi factori. Raspunsul sincer e ca nimeni nu stie. Momentan. Vom afla doar in viitor. Pana atunci,
Ramaneti curiosi,
Endi
=================
Prin ochi institutionali
Democratizarea spatiului investitional
Asistam in ultimii ani la deschiderea catre populatia retail a unor modalitati si a unei usurinte de a investi ce nu au fost disponibile generatiilor trecute. Zero-fee commission trading, platforme de crowdfunding, cresterea numarului de IPO-uri care accepta subscriptii semnificative de la retail si proiectele pe zona crypto sunt doar cateva dintre variantele la care pot apela investitorii obisnuiti pentru a isi aloca sumele disponibile pentru investitii.
In zona de early-stage investing, in mod traditional, dupa ce epuizeaza fondurile FFF (friends, family and fools), companiile cauta finantare de la firmele de investitii de tipul Venture Capital (“VC”). Acestea functioneaza ca un ghid pentru o companie in dezvoltarea sa, aducand know-how pe partea operationala si de business development, introduceri catre alti finantatori si companii partenere, contribuie in procesele de recrutare, marketing si finantari viitoare. Accesul investitorilor retail este extrem de marginit spre inexistent la aceste tipuri de investitii.
Odata cu dorinta companiilor de isi creste popularitatea si de a incuraja formarea unei baze solide de utilizatori, au aparut si platformele de crowdfunding ca o alternativa (complementara) de finantare unde investitorii retail pot participa. Exemplele de pe piata de actiuni in companii private sunt SeedBlink pe plan local, Crowdcube si Seedrs pe plan European ori Republic in SUA. Avantajul unei intrari early (aka al posibilitatii unui randament ridicat) este proportional cu riscul asumat. Dupa un studiu realizat de Andreessen Horowitz doar 15 din 200 de start-up-uri (7.5% in termeni procentuali) ce ajung sa fie finantate vor produce ROI-ul dorit, pe cand restul fie vor genera randamente modeste ori vor esua.
In zona proiectelor crypto, asistam la o democratizare la un nivel ridicat in privinta accesului investitorilor de tip retail, accesul fiind disponibil intr-un stadiu foarte incipient in life-cycle-ul proiectului. Chiar daca observam cazuri in care companiile efectueaza seed rounds cu VC-uri inainte de listarea token-urilor pe exchange-uri, ciclul de intrare (durata de intrare de la seed round la accesul la tokenurile respective) a investitorilor retail a scazut semnificativ. Asistam la un wealth redisitribution interesant pe aceasta zona. Astfel, proiectele cu potential ce vor desfasura runde de finantare intr-un stadiu ulterior, vor apela la VC-uri. VC-urile vor contribui prin market knowledge-ul si business relationships-urile lor la cresterea wealth-ului investitorilor deja existenti. In alte situatii, investitorii retail erau printre cei care facilitau exit-ul unor VC-uri (in mod direct sau indirect prin fondurile alocate unui fond de pensii sau asset management de exemplu) cand companiile finantate de acestea se listau la bursa sau desfasurau o emisiune de actiuni.
O lista non-exhaustiva de follow-on rounds cu participare VC e prezentata mai jos:
Oct-20: Aave a ridicat $25m intr-un strategic funding round de la investitori incluzand Blockchain Capital, Standard Crypto sau Blockchain.com. Compania mai apelase in trecut la alte runde de finantare printre care si o runda de $3m in Jul-20. ICO-ul Aave (LEND la vremea aceea) a fost in 2017
Apr-21: Injective Protocol a strans $10m intr-un strategic funding round de la investitori incluzand Pantera Capital, BlockTower, Cadenza Ventures sau Mark Cuban. IEO Injective Protocol a fost in Oct-20
Jun-21: Rarible a ridicat $14m intr-un Series A funding round de la investitori incluzand Venrock Capital, CoinFund sau 01 Advisors. $RARI a fost disponibil printr-un airdrop si marketplace mining in Jul-20
De asemenea, VC-urile isi pot aduce aportul in firme ce construiesc pe un proiect crypto si astfel contribuie indirect la dezvoltarea sa. Un exemplu ar fi Republic Real, un virtual real estate developer detinut de platforma de crowdfunding Republic, ce a primit o finantare din partea Galaxy Digital.
With great power there must also come great responsibility. Astfel, un studiu aprofundat asupra unui proiect si a posibilitatilor pe care acesta il ofera reprezinta punctul zero de pornire pentru orice investitor, cu atat mai mult cu cat intra mai early. Research asupra pietei in care activeaza proiectul, a competitive edge-ului fata de alte proiecte asemanatoare, a management-ului si partenerilor si investitorilor existenti, analiza tokenomics-ului, o privire asupra comunitatii existente in proiect, a whitepaper-ului, analiza roadmap-ului si a viitoarelor puncte de inflexiune sunt deosebit de importante in luarea celei mai bune decizii investitionale si a unui risk management adecvat in privinta pozitiei alocate din portofoliu.
Razvan
===================
The Altcoin Pulse Pro: Cardano Projects:
Occam.fi
Occam.fi este unul dintre cele mai asteptate proiecte din ecosistemul DeFi care urmeaza sa fie construit pe Cardano.
Din momentul in care smart contracts vor fi functionale pe Cardano, Occam.fi planuieste sa ofere un ansamblu de produse DeFi care sa reprezinte un pilon in dezvoltarea retelei.
Primul produs din lista Occam.fi este OccamRazor, acesta fiind conturat ca un catalizator pentru aplicatiile descentralizate ce vor completa universul Cardano.
In esenta, OccamRazor va fi un launchpad sau o platforma descentralizata pentru a strange capital prin IDOs (Initial Dex Offerings). Pentru a putea participa la orice IDO de pe launchpad, trebuie sa tii o anumita cantitate de OCC la staking, oferind astfel si utilitate monedei care sta la baza proiectului.
Ca parte a acestui produs, va fi lansat si un bridge de lichiditate intre Ethereum si Cardano, prin intermediul caruia proiectele care se vor lansa pe Cardano vor avea acces la lichiditate si useri de pe ecosistemul Ethereum.
Pe langa acest produs, proiectul are in plan si un DEX (OccamX). Aceste lucruri, adunate cu sustinerea pe care proiectul o primeste din partea lui Charles Hoskinson, fac din Occam.fi fundatia universului DeFi de pe Cardano.
Keep an eye out for this one.
ADAX
Un alt proiect interesant care pregateste terenul pentru lansare e Adax, un exchange descentralizat de tip AMM care planuieste sa fie viitorul Uniswap de pe Cardano. DEX-urile fac parte din fibra unui univers DeFi si reprezinta tunelul principal al userilor catre aceasta lume, asa ca proiectele de acest tip care se lanseaza inca din primele faze, au cele mai mari sanse de succes pe termen lung.
Adax are o platforma foarte atractiva, o economie digitala bine gandita, si folosindu-se de infrastructura Cardano va avea taxe mici si tranzactii rapide. Mai mult, Adax va construi si un ERC-20 converter tool prin care userii de pe ambele blockchain-uri isi vor putea muta monedele cu usurinta intre ele. Cum Cardano are deja o comunitate uriasa in spate, care asteapta cu sufletul la gura primul Dapp functional, Adax are de unde sa isi atraga utilizatori.
Charli3
Pe masura ce un ecosistem DeFi se dezvolta si atrage din ce in ce mai multe aplicatii descentralizate, un element esential fara de care multe Dapps nu pot functiona la capacitate maxima este accesul la date off-chain corecte. Aici intervine Charli3 care este un oracle provider descentralizat si open source care ofera fluxurile de informatii necesare.
Cu toate ca exista proiecte de acest tip care functioneaza cross-chain si pot oferi aceste servicii, in teorie, si in cadrul ecosistemului Cardano, Charli3 are avantajul de a oferi acces la date inca de la inceput, si nu necesita alte functionalitati pentru comunicarea dintre diferite blockchain-uri. Mai mult de atat, recomandat pentru orice Dapp este sa foloseasca mai mult de un oracle provider, ceea ce inseamna ca cererea pentru acest tip de produs este intr-o crestere continua (tinand cont si de faptul ca numarul de Dapps este si va fi in crestere).
Andrei
==================
3 Crypto Headlines that matter
Un tweet storm despre capacitatea de rebound a industriei DeFi atunci cand TVL-ul si preturile sunt sustinute de useri si utilitate reala.
Avalanche anunta un liquidity mining incentive program de 180 de milioane de dolari. Scriam acum cateva saptamani, plecand de la cei 400 de milioane pe care Solana se pregateste sa ii bage in propriul ecosystem, despre faptul ca proiectele de infrastructura au trecut de la zeci la sute iar asta nu e altceva decat un semn care anunta artificiile ce vor veni. Asta in timp ce alti suna din goarna ca suntem la un pas de bear market :)
Chainanalysis vine cu Global Crypto Adoption Index pentru 2021 si din pacate Romania nu apare in topul primelor 20 de state unde se afla Statele Unite, Rusia, China, dar si Vietnam, India, Pakistan sau Tanzania. De vina suntem toti si se apropie momentul cand va trebui sa facem ceva in sensul asta.
Reply