• CATS
  • Posts
  • The Crypto Insider PRO #8: O revolutie complexa si ireversibila.

The Crypto Insider PRO #8: O revolutie complexa si ireversibila.

 

Disclaimer: Tot ceea ce scriem in newsletterul “The Crypto Insider PRO” e o radiografie a industriei asa cum o vedem noi, prin prisma informatiilor care sunt publice pentru toata lumea. Nu suntem in masura sa dam sfaturi investitionale nimanui, prin urmare ceea ce faceti cu propriul capital este o decizie personala.

Inainte de toate, un aspect tehnic: pentru ca e-mailul e destul de lung, Google il va taia si va afisa un mesaj pe care trebuie sa dati click pentru a vedea tot e-mailul intr-o noua fereastra.

Taifunul crypto nu vine doar peste banci, fonduri de investitii sau guverne chiar daca asta e efectul cel mai vizibil sau cel pe care cei mai multi dintre OGs si-l doresc. Sigur, avem o serie de probleme sistemice care necesita o solutie care poate veni doar din zona evolutiei tehnologice, dar exista si o parte nevazuta si mai putin "apetisanta".

Zi de zi, tot mai multe companii mari isi dau seama ca pot folosi trendul crypto in diferite forme: de la PR stunts pana la inceperea procesului de schimbare totala a modului in care respectivul business isi desfasoara activitatea.

Cati bani ar fi trebuit sa plateasca Visa pentru a beneficia de zeci de headlines in mainstream media? Probabil zeci de milioane iar campania in sine ar fi trebuit gandita pe termen lung pentru a putea ajunge in fata atator posibili clienti. In schimb, au obtinut asta cumparand un Cryptopunk pentru aproximativ $150.000.

Ce campanie ar fi trebuit sa imagineze VaynerMedia pentru cei de la Budweiser pentru ca brandul sa capete deodata noi valente? Exista zeci de companii care au esuat ani la rand in intentia lor de a schimba narativul in care clientii i-au plasat. Cand Budweiser a cumparat beer.eth pentru mai putin de $100.000 si a imperecheat povestea cu un NFT sub forma unei rachete ( identitate clasica a zonei crypto) efectul de marketing a fost aproape magic. Budweiser, in ochii celor sub 35-40 de ani e COOL. O simpla pirueta beneficiind de contextul potrivit si voila.

Pentru o astfel de miscare risk-rewardul a fost ABSOLUT RIDICOL. No brainer atat pentru Visa ( care, colac peste pupaza, incepe sa isi si educe clientii intr-ale NFT-urilor) cat si pentru Budweiser.

Putem dezbate zile intregi daca bitcoinul va deveni sau nu cel mai important store of value al lumii. Ne putem contrazice la infinit despre utilitatea diferitelor monede, despre pericolul reprezentat de volatilitatea pietei sau despre caracterul speculativ al zonei de NFTs.

Ce nu se va putea sterge cu buretele e revolutia intelectuala si socio-culturala pe care crypto a generat-o. E un fenomen ireversibil.

R

=================================

The Boring $tuff

Oamenii resimt nevoia de senzational, cu atat mai mult intr-o industrie tanara. E sexy sa fii "The new Ethereum killer" atunci cand cei mai multi ochi cauta urmatorul 100x. Nicaieri nu se vede tendinta asta mai clar ca in proiectele de infrastructura acolo unde aparent toata lumea traieste cu senzatia ca va fi cazul unui setup de tipul "winner takes all".

Intr-un live Crypto After Dark recent spuneam ca "batalia" din zona oracolelor e cumva intelease pe dos intrucat un proiect oarecare de crypto poate alege sa lucreze atat cu ChainLink cat si cu Band, Tellor sau Kylin. Cu atat mai mult cu cat interactiunile cu oracolele devin din ce in ce mai ieftine si mai facile. Toata lumea isi doreste sa aiba date mai fidele astfel incat ar putea deveni "a must" sa folosesti concomitent mai multi provideri.

Si pe layer 1 cred ca lucrurile vor sta la fel. Va fi util pentru un proiect precum Audius de exemplu sa existe atat pe Ethereum cat si pe Elrond sau Solana, flexibilitate ce i-ar putea da posibilitatea sa se foloseasca de fiecare in functie de necesitati. Ethereum ar fi the settlement layer intrucat va continua sa fie ( probabil ) cel mai sigur dintre layer 1 in timp ce Solana ar urma sa fie utilizat pentru tranzactii recurente la volume mari avand in vedere numarul mare de tranzactii pe secunda si costurile mici.

Odata cu Eth 2.0 si maturizarea celorlalte infrastructuri vom asista la intrarea intr-o noua etapa: high cross-chain interoperability. Iar asta va deschide o noua lume pe care deocamdata, noi astia de pe margine, nici nu ne-o putem imagina intrucat are o multitudine de variabile si un potential incredibil de dezvoltare pe toate directiile. Asta va mai conduce si la gasirea unor noi paradigme in ceea ce priveste vesnica "blockchain trillemma": cum prioritizezi astfel incat sa nu sacrifici in mod fatal niciuna dintre cele trei directii chintesentiale: scalabilitatea, securitatea si descentralizarea.

Solutii pentru a stimula aceasta interoperabilitate au aparut deja. Neon Labs a lansat un compatibility bridge prin care developerii vor putea construi aplicatii care sa ruleze atat pe Ethereum cat si pe Solana.

Iar ca veni vorba de Solana, cam asa arata un ecosystem construit pe baze sanatoase care pur si simplu explodeaza:

Solana in martie:

Solana in Iunie:

Urmatorii 2-3 ani will blow our minds.

Stay safe,

V

==========

Stay Curious

Visa si-a luat punk si Budweiser racheta. De ce?

De cateva saptamani NFT-urile ocupa constant podiumul dpdv al stirilor din crypto. Si pare ca nu se opreste. Conform ultrasound.money, in doar 3 saptamani de la lansarea EIP-1559 s-au ars peste 100k ETH, din care 15% vin din OpenSea, 5% din Axie Infinity, si ar mai fi.

In plus, OpenSea a depasit suma de 3 miliarde $ in tranzactiile efectuate in 2021. Au atins tranzactii de 1 miliard $ in 3 ani si jumatate, au mai adaugat 1 miliard in urmatoarele 2 saptamani de atunci si dupa alte 9 zile au ajuns la 3 miliarde:

De departe cele mai mari stiri legate de subiectul asta vin de la Punk-ul luat de Visa pentru 50 ETH si “racheta” + domeniul beer.eth luate de Budweiser, pentru 8, respectiv 30 ETH.

Ce efort a facut Visa sa cumpere un punk de 150k $? Pentru o companie care e pe locul 12 in topul companiilor din lume, cu un market cap de 468 miliarde $, suma asta de 150k $ inseamna 0.0000003 din capitalizarea lor. Mi-e si frica sa fac calculul, dar probabil ca pentru mine sa cumpar o cutie de scobitori inseamna mai putine zerouri dupa virgula din net-worth. A dat join si Budweiser, cu domeniile .eth cumparate si cu racheta de la Tom Sachs. In aceeasi categorie intra si Coca-Cola, care n-a cumpărat (inca) nimic. Dar a vandut un prim NFT. La licitatie, cu peste 200 ETH. Bani care merg toti catre donatii.

Care ar fi categoria asta? Probabil ca “publicity stunt”, si reprezinta un eveniment planuit cu scopul de a atrage atentia publicului. Putem considera ca si-au atins scopul? Pai avand in vedere ca zile intregi stirile astea au rupt netul pe toate canalele, au aparut in (aproape) toate ziarele si posturile tv la nivel mondial, se pare ca da.

Ce inseamna pentru intreaga industrie crypto si in special pentru nisa de NFTs toate stirile astea? In primul rand credibilitate. Faptul ca asemenea giganti intra asumat intr-o lume care multora inca le pare “cea mai mare prostie omeneasca de la maimuta incoace”, vine ca o confirmare pentru cei care sunt early adopters si isi racesc gura de ceva vreme - care acum isi intaresc feelingul ca au avut dreptate, cat si pentru cei care sunt mai sceptici din fire, carora acum se gandesc - domne, probabil ceva ceva tot e acolo. Are de castigat industria? Are, si inca mult.

Ce inseamna tot efortul asta pentru companii care sunt listate la bursa, au zeci de mii de angajati, o gramada de procese si proceduri si multe aprobari necesare inainte de a lua astfel de decizii? Inseamna doar ca they got balls? Nu. Inseamna ca sunt si smart si nu au ajuns unde au ajuns din greseala. De ce sa nu calaresti un trend care e cool, adoptat in special de din ce in ce mai multi tineri, care iti sunt sau chiar iti vor deveni consumatori? Esti printre primii? Foarte bine, vei fi folosit mereu ca exemplu, ori de cate ori se mai alatura cineva. Au de castigat companiile astea? Daca decizia de asmu documentata se va dovedi castigatoare, da, au foarte mult de castigat. Daca nu, ei bine, nu au atat de mult de pierdut. In cel mai prost caz, ar deveni niste companii care au avut curaj si au sustinut artistii, sa spunem.

Dar cine are mai mult de castigat? Companiile sau industria de crypto si nfts? Din fericire nu vorbim de un zero-sum game. E un win-win si asta-i foarte bine. Noi ii primim cu bucurie cand se pun caramizile si apoi (probabil) ne vom uita fericiti impreuna la view cand va fi gata penthouse-ul.

Acum inca e devreme, dar probabil in anii urmatori va interveni si fomo printre alte companii. Asa cum astazi vedem mult mai multe companii care aloca resurse catre blockchain sau chiar au Bitcoin ori Ethereum in portofoliu, decat vedeam acum 2-3 ani, la fel o sa vedem in urmatorii cativa ani(sau cateva luni), din ce in ce mai multe companii mari care vor intra, intr-o forma sau alta in zona de NFTs. Pentru ca de ce ai vrea sa devii Nokia sau Kodak?

Pentru ca am deslusit povestea asta si despre Punks am vorbit in PRO #4, cand floor price-ul la ei era de 22 ETH(azi e 78 - 250k $), care e totusi povestea cu racheta celor de la Budweiser?

E o perioada in care proiectele par trase la indigo, (aproape) toate cu 10.000 tokeni, animalute dragute (sau nu), fara o utilitate prea mare adaugata de la inceput, in afara de strangem comunitatea, strangem banii, si om mai vedea. Ei bine Tom Sachs Rocket Factory se diferentiaza destul de mult. In primul rand prin Tom Sachs. Are 55 ani, e din New York si omul este un artist la baza. Unul obsedat de spatiu si rachete chiar. Cu foarte multe sculpturi, expozitii atat in US cat si in Europa, Tom e atat de pasionat de spatiu si rachete, incat in 2007 a construit o replica 1:1 dupa racheta Apollo, a echipat 2 femei in astronaut si le-a “trimis” pe Marte, intr-un film facut cu recuzita din resurse de bricolaj si cu foarte multa imaginatie si creativitate.

Intr-o evolutie cumva normala, a decis sa lanseze proiectul sau NFT - Tom Sacks Rocket Factory. Care e cumva o combinatie intre digital si realitate. A lansat 3000 parti ale unor rachete: 1000 dintre ele reprezinta varfuri de racheta, 1000 corpuri si 1000 cozi ale rachetelor:

Fiecare din cele 3000 bucati sunt branduite cu un logo ale celor mai cunoscute companii(foarte smart!). Fiecare token a putut fi mintat cu 0.15 eth. Plus combustibilul pentru racheta (gas-ul :D). Mintarea a inceput pe 01 august. Acum mai putin de o luna. Fiecare dintre cei care au mintat o piesa au posibilitatea sa pastreze sau sa vanda respectiva piesa. Sau, daca au strans cate una din fiecare(varf, corp, coada), sa asambleze o racheta. Adica sa arda tokenii care reprezinta partile rachetei si sa minteze o racheta in loc. O data asamblata, racheta nu mai poate fi desfacuta din nou in bucati. Cool. Au existat peste 113.000 posibilitati pentru diferite rachete. Vor fi maxim 3000. Ele au fost gandite fie ca niste rachete Frankenrocket(cu parti si logo-uri diferite), fie ca Perfect Rockets, asa cum e cea cumparata de Budweiser.

Lasand la latitudinea comunitatii care o sa fie varianta finala a celor 3000 rachete(daca se vor face vreodata toate), asta a fost din nou smart. Niciodata nu poti sa stii ce o sa iasa, iar noi oamenii, avem nevoie sa fim surprinsi. Mai ales daca simtim ca suntem implicati si noi.

Ce-i mai interesant acum vine: Dupa ce ai mintat o racheta, cei de la Tom Sachs(de multe ori chiar el), iti creeaza efectiv o racheta identica in miniatura. Nu doar atat, dar o si lanseaza “in spatiu”, la 50-100 m inaltime. Apoi o recupereaza si o pun intr-o cutie. Care va ajunge la proprietar. Mai mult, tot procesul de la asamblarea efectiva a rachetei pana la lansare si recuperare este filmat si proprietarul va primi de asemenea si acest filmulet.

Intreg procesul in acest video de 2 minute si jumatate.

Pe langa toate aceste lucruri, ce inseamna faptul ca s-a gandit sa implice atatea branduri? Marketing level 100. Cum au cumparat cei de la Budweiser racheta? Pentru ca Budweiser sunt clientii lui Gary Vee prin agentia lui de media VaynerMedia si mai nou prin VaynerNFT. Iar Gary spunea ca Tom Sachs Rocket Factory e unul dintre cele 3 proiecte de NFT pe care le apreciaza cel mai mult. Connect the dots...

Care sunt cifrele la mai putin o luna de la lansare? Floor price la o singura parte din racheta e de 5 ETH. Sunt 359 Perfect Rockets asamblate, cu un floor price de 18 ETH. 47 Frankenrockets cu un floor price de 20 ETH. 6.5 k oameni pe Discord si 10.4k followers pe Twitter. A fost deschis drumul pentru mai multe branduri sa se alature? Absolut, cel mai probabil inca dinainte de a fi lansat proiectul. Vor avea succes in continuare? Ei si mai multe proiecte autentice, care se diferentiaza? Probabil ca da, desi raspunsul sincer e ca nu stie nimeni. Pana atunci,

Ramaneti curiosi,

Endi

=================

Prin ochi institutionali

Unde investesc VC-urile in spatiul crypto?

Comunicatul de presa aferent ridicarii celui de-al treilea fond de investitii axat pe sectorul crypto in valoare de $2.2bn de catre a16z continea urmatoarele specificatii: “Despite this momentum, we are still at the very early stages of what is possible. The size of this fund speaks to the size of the opportunity before us: crypto is not only the future of finance but, as with the internet in the early days, is poised to transform all aspects of our lives”. Fondul a fost lansat recent, in iunie 2021.

Pe masura ce crypto si blockchain intrepatrund din ce in ce mai multe sfere traditionale, atat numarul de proiecte cat si complexitatea intregului ecosistem vor creste, ingreunand procesul si politica investitionala a participantilor. O activitate de learning constanta (din surse adecvate) impreuna cu o strategie investitionala flexibila pot media din complexitate. In acest Knowledge Era in care traim, fiecare participant cauta edge-ul dat de o anumita informatie, tool sau cunostiinta. In domeniul investitional, o posibila directie de navigare e data de orientarea fondurilor de tip VC - ce companii si ce narative sustin acestea si de ce.

Sectorul de private capital (din care fac parte private equity, venture capital, investitiile in proiecte de infrastructura, imobiliare si direct lending) a avut parte de cele mai bune trimestre ca si volum investitional. Excesul de bani din economie, dobanzile mici, posibilitatea redusa de a avea randamente atractive pe pietele de obligatiuni si actiuni (ex. datorita ATH-urilor pe bursa si a evaluarilor relativ mari ale companiilor) au indreptat atentia fondurilor de investitii catre sectorul companiilor si investitiilor private.

Factori precum micsorarea duratei incheierii unui deal, executarea mai rapida a finantarilor, existenta unor optiuni multiple si timpurii de exit, strangerea mai rapida a commitmentsurilor pentru noi fonduri de investitii datorita “goanei” dupa randament, impreuna cu avansul tehnologic si schimbarile socio-culturale contribuie la un efect multiplicativ al volumului capitalului privat in aceste piete, Conform unui raport al Crunchbase, un volum record de venture funding de $288bn a fost investit la nivel global in prima jumatate a anului 2021.

Dove Metrics precizeaza ca volumul de investitii in sectorul crypto a fost de $9.9bn in H1 2021 (un record, 4.3x fata de H1 2020). In aceasta perioada s-au desfasurat 588 de runde de finantare, reprezentand o crestere de 1.7x fata de H1 2020.

Overview report

Raportul celor de la Dove Metrics, o firma de data analysis in domeniul finantarilor crypto, prezinta o radiografie a rundelor de finantare de tip VC, considerand si analizand cinci segmente mari: DeFi, NFTs, Web3, Infrastructure si CeFi. Mai jos avem distributia pe segmente a tranzactiilor din punct de vedere al volumului si al valorii investitionale. CeFi si Infrastructure au atras majoritatea capitalului in aceasta perioada, avand si cele mai mari runde de finantare. Investitiile in sectoarele DeFi si NFTs sunt in crestere fata de perioadele precedente, iar pe DeFi proiectele ce dezvolta pe Ethereum ocupa lion share-ul investitional cu 85% din fonduri insa, ecosisteme precum Polkadot si Terra au atras finantari importante in H1 2021. De mentionat ca fondul de $314m ridicat in Iunie 2021 si adresat proiectelor dezvoltate pe Solana este considerat in categoria Infrastructure.

Considerand diverse sub-categorii, cele cinci segmente mari includ urmatoarele:

- DeFi: DEX, lending / borrowing, trading, derivatives, launchpads, synthetics

- NFTs: marketplaces, collectibles, gaming, infrastructure

- Web3: social economy, gaming, leisure (ex: music), payment, content creation

- Infrastructure: smart contracts, mining, security, dev. tooling, layer 2, data

- CeFi: trading, exchanges, firme de custody, tax management, portfolio management, wallet

In randurile ce urmeaza vom analiza narativele DeFi, NFTs si Web3, avand in vedere ca proiectele axate pe infrastructure si CeFi sunt preponderent in zona crearii unei fundatii care sa sustina cresterea si adoptia crypto in general.

DeFi

  • Valoarea finantarilor a crescut in perioada de acumulare din H1 (Mai si Iunie) pe cand volumul nu a scazut radical, ceea ce arata un interes continuu al VC-urilor pentru investitiile in acest spatiu

  • 50% finantari in stadiul de Pre-Seed si Seed – VC-urile identifica echipe cu idei pentru produse / servicii ce pot fi utile, vandabile si scalabile pe viitor

  • *Diferenta pana la 100% e reprezentata de proiecte ce nu au putut fi incadrate de Dove Metrics in vreuna dintre categorii

  • Diversitate: proiecte ce au primit finantare pe 10+ verticale

  • Majoritatea capitalului s-a orientat catre platforme de trading (65 tranzactii, $2.6bn finantare) si lending / borrowing (28 tranzactii, $511m finantare)

Cea mai mare parte dintre proiectele finantate sunt dezvoltate pe Ethereum (86%). Alternativele preferate de investitori in H1 2021 au fost:

- Polkadot: Reef Finance (DeFi blockchain, $20m strategic round), PolkaFoundry (DeFi hub - $1.9m financing round)

- Terra: Terraform Labs (stablecoins, $25m financing round), CHAI (mobile payments, $15m Series A)

- Solana: fondul de $314m dedicat dezvoltarii proiectelor pe Solana impreuna cu sprijinul acordat de VC-uri apropiate precum Alameda Research, ParaFi Capital si Multicoin Capital au condus la stadiul actual in care sunt c.80 de protocoale DeFi ce sunt construite pe Solana

- BSC: Binance Labs a participat in 8 runde de finantare in H1 2021, incluzand 4 proiecte pe BSC

NFTs

  • $530m+ total finantari in Mai 2021 - Animoca Brands (branded blockchain gaming, $89m financing round), GENIES (avatars, $65m financing round)

  • 84 de tranzactii, $1bn+ in finantari in H1 2021

  • Mare parte dintre proiecte sunt early-stage: 73% au fost tranzactii de tip pre-Series A

  • *Diferenta pana la 100% e reprezentata de proiecte ce nu au putut fi incadrate de Dove Metrics in vreuna dintre categorii

  • Majoritatea capitalului s-a orientat catre platforme de gaming (14 tranzactii, $435m finantare) si collectibles (6 tranzactii, $327m finantare)

Web3

  • Un numar relativ constant de deal-uri au ajuns sa fie finantate in perioada Martie-Iunie 2021

  • Peste $100m finantare in Iunie 2021. Amintim Mythical Games (gaming, $75m Series B), Dtravel (home-sharing, $5m Seed)

  • Atractivitatea acestui segment s-a pastrat si in prezent dupa cum vom vedea mai jos

  • Majoritatea proiectelor sunt early-stage - un singur proiect late-stage (Series B+) a primit finantare

  • *Diferenta pana la 100% e reprezentata de proiecte ce nu au putut fi incadrate de Dove Metrics in vreuna dintre categorii

  • Majoritatea capitalului s-a orientat catre platforme de gaming (14 tranzactii, $106m finantare) si leisure (5 tranzactii, $60m finantare)

Un overview al rundelor de finantare din ultimele 30 de zile

Pentru a avea si o poza asupra ultimelor runde de finantari, mai jos avem cateva note referitoare la fundingurile din ultimele 30 de zile:

  • $13.2bn run-rate in volum investitional pe H2-2021: se deschide drumul spre un nou record daca se mentine aceeasi cadenta de finantare ($2.2bn in ultimele 30 de zile)

  • Proiectele de Infrastructure si CeFi continua sa domine piata atat din punct de vedere al volumului investitional, cat si al numarului de tranzactii

  • Zona de Web3 atrage $256m prin 17 proiecte, aratand un interes sporit pentru acest segment. Majoritatea tranzactiilor au fost Seed rounds (10), cu doua Series A rounds (CHAMPtitles, insurance, $8.5m si Messari, data analytics si intelligence, $21m), o Series B round (MobileCoin, payments, $66m) si un mega-round = tranzactie de peste $100m: Helium (decentralized wireless infrastructure, $111m financing round)

  • 18 proiectele din zona de DeFi au atras $343.8m - majoritatea tranzactiilor au fost Seed rounds (14) ceea ce arata multiplele posibilitati de inovatie existente in acest segment. Include un mega-round reprezentat de FalconX (trading, $210m Series C)

  • 9 proiecte din zona de NFTs au atras $76.5m - volum investitional asemanator cu sectorul DeFi (excluzand mega-roundul) - confirmat prin prezenta a trei tranzactii de $10m+: Alethea AI (marketplace, $16m financing round), MakersPlace (marketplace, $30m Series A), Dibbs (sports card marketplace, $13m Series A). De mentionat ca 3 dintre cele 9 tranzactii nu au date publice referitoare la cantitatea de fonduri obtinuta

  • Majoritatea proiectelor construiesc pe Ethereum (c.60%) - 4 proiecte construiesc pe Solana (Cyclos, Soldex, Hedgehog si Saber), urmat de Polkadot, NEAR Protocol si BSC. In afara perioadei analizate, Terraform Labs a avut o runda de finantare de $150m pentru un fond targetat catre cresterea ecosistemului DeFi de pe Terra

===================

3 Crypto Headlines that matter

  1. Aparent, unii si altii ( Grayscale si Bloomberg) chinuie o legatura intre cazurile de COVID si evolutia bitcoinului sugerand ca o crestere a numarului de imbolnaviri + masurile aferente ar conduce la o apreciere a pretului. Suntem sceptici cu privire la astfel de corelatii care implica un numar mare de alte variabile, dar impartasim si cu voi doza asta de hopium.

  1. Pe fondul zecilor de ani de chinuri prin care economia tarii sale a trecut, presedintele Argentinei, Alberto Fernandez, face cu ochiul bitcoinului si il vede ca "arma" impotriva inflatiei. Chiar daca ulterior si-a cumintit declaratia, tot a aruncat spre finalul declaratiei "perhaps it's a good path to take". Toate marile schimbari asa incep.

  1. Chiar daca bitcoinul nu a ajuns aproape de ATH, DeFi-ul face un nou ATH. Asta inseamna crestere sanatoasa si un posibil prim pas spre o normalitate pe care o vom vedea mai curand de cat se asteapta cei mai multi: decuplarea DeFi de la evolutia pretului la bitcoin. De ce? Pentru ca in realitatea sunt mere si pere chiar daca ambele intra sub umbrela crypto si bitcoin e za king. Inovatia din zona DeFi si problemele pe care vine sa le adreseze nu au nimic de-a face cu cresterea sau descresterea bitcoinului.

Reply

or to participate.